Numerické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2012 - Diskuse
TSP 2011 varianta 12 elektronická forma cv. 14
Pretože obvykle, ak je niekde v takomto príklade uvedené AB, príp. CD či
podobne, tak to znamená násobenie daných cifier.
Tzn. cifra A krát cifra B.
Ostatné varianty TSP mali v tomto príklade aj násobenie, a to potom vyzeralo
napr. takto
http://is.muni.cz/do/rect/metodika/stud/prijriz/el_tsp/obr2011/2011_09_2.4_G_c.gif
tsp 2010/var.04, otázka č. 30, elektronická verze
Nemůžu přijít na žádnou možnost nějaké logické řady nebo něco podobného. Prosímo pomoc, určitě si pak ťuknu do hlavy, ale teď tam prostě nic nevidím :) ..
děkuji
no podle mě 0+2 = 2
2+ ? = -5
-5+4 =-1
-1+3 = 2
Aha, děkuji moc, myslel jsem si, že to bude nějak rozdělené na dvě části, anebo
něco podobného.
Nemám asi najrýchlejší spôsob, ale vyriešil to.
Po pohľade do zadania vidíme dva fakty:
Na prvej pozícii sa striedajú tri symboly.
Na druhej pozícii sa strieda 5 rôznych symbolov.
Aby sme dostali rovnakú dvojicu ako v zadaní, tak si určíme, že krížik na prvej
pozícii sa vyskytuje vždy ob tri obrázky -> v 1., 4., 7., 10., 13., a 16.
obrázku
A krížik na druhej je vždy ob 5 symbolov -> na 1., 6., 11., a 16.
Je to číselná rada, jedna.
Kolmá linka medzi číslami zastupuje znamienko "+", a princíp je: dve čísla vedľa
seba (v "trojuholníku") dajú výsledok toho šikmo nahor či nadol.
Rada začína vľavo číslicou 0 a postupuje cik-cak -> "0, 2, 2, ?, -5, 4, -1, 3,
2"
Takže riešenie, pre predstavu:
0 + 2 = 2
2 + ? = -5
(-5) + 4 = 1
(-1) + 3 = 2
Takže odpoveď je? :)
EDIT: a som pomalá :) aytsp 2009, var. 2, otázka 17, elektronická verze
Zdravím, chtěla bych se zeptat, jestli si s tím neví někdo rady?! Vůbec měnenapadá nějaký způsob, jak to vyřešit. Předem děkuji za radu :)
Ahoj,
v kruhu sú dve číselné rady.
Začínajú hore, od číslovky 1, a idú dvomi smermi, po a proti smere hodinových
ručičiek -> toto všetko možno vydedukovať práve z naznačených šípiek nad číslom
1.
Keďže ide o dve rady, prelínajú sa na tom kruhu ob jedno.
Takže prvá bude:
po smere -> 1, 4, 9, 16, ?
druhá proti -> 1, 2, 6, 24, ?
V prvej pripočítavaš k číslu nepárne čísla +3, +5, +7, +9
V druhej násobíš číslo reálnymi číslami v poradí x2, x3, x4, x5.
Otázka č. 23 sada 2010 varianta 1 (papírová verze)
kompresor- Otázka č. 23 sada 2010 varianta 1 (papírová verze)
Dobrý den, chtěl bych poprosit jestli by mi někdo neporadil s touhle otázkou. Možná to bude primitivní ale sám prostě zatím nemůžu najít tu správnou cestu :) http://imageshack.us/photo/my-images/812/otazka.jpg/ Prosím poraďte Děkuji předem
28. 3. 2012 19:14.07, , učo- Re: Otázka č. 23 sada 2010 varianta 1
Len by bolo dobré uviesť, či ide o elektronickú precvičovaciu verziu (porovnávanie), alebo zadanie z papierovej verzie (číselná operácia) :)
28. 3. 2012 19:21.44, Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351- Re: Otázka č. 23 sada 2010 varianta 1
Pardon, jde o verze k procvičování, které jsou ke stažení na stránkách, ne ty, které jsou vyhodnocovány online. Čili číselná operace. Přiložil jsem odkaz s obrázkem. http://imageshack.us/photo/my-images/812/otazka.jpg/
28. 3. 2012 19:23.42, , učo- Re: Otázka č. 23 sada 2010 varianta 1
S daným číslem (3) provedeš operaci "puntík" - dosadíš místo a, s výsledkem opět a pak ještě jednou.
28. 3. 2012 20:06.52, Petra Kočišová (stud PrF MU), učo 369559- Re: Otázka č. 23 sada 2010 varianta 1
Tak to je to o čem jsem mluvil. Jednoduché. Děkuji mnohokrát za radu :)
28. 3. 2012 20:12.06, , učo
Otázka č. 23 sada 2010 varianta 1
Tohle ano, ale někde určitě najdeš příklad na právě opačný postup (nechce se mihledat přesné číslo, ale ono se to nějak opakuje), ten dělá problémy daleko
častěji a těžko se popisuje bez papíru.
Var. 2011, ot. 12,18,19 elektronická verze
Dobrý den,prosím o vysvětlení těchto příkladů, na které nemůžu přijít. 12 je ta operace se
srdíčky, v 18 nemůžu najít mezi čísly žádný vztah a 19 mi zas vychází výsledek
a) a má to být d)...děkuju moc :)
neuvedla si variantu testu, tak jsem se podívala ihned na variantu číslo 1
otázka 18: myslím si že sešteč všechny čísla nad linkou a pak čísla pod linkou u
konkrétně varianty 1 ti vyjde 8 a -1 a k číslu 9 dojdeš tak, že odečteč od
vrchní linky linku spodní tedy 8- (-1) = 9, takže podle mě je správně řešení a)0
Hm, tak ja som tipovala v. 02 (viď položená otázka od slečny aj v symbolickom
oddieli).
Každopádne 19 sa rieši jednoducho.
Ide o klesajúcu postupnosť v obrazci.
Každý obrazec je poskladaný z istého počtu malých rovnostranných trojuholníkov,
ich počet určuje číslo v obrazci.
sa ako riešenie NEhodí.
To je v el. verzii práve d).
Rovonostranné trojuholníky do toho obrazca poskladáte len 3.
Tak ještě příklad 12 - ta srdíčka.
srdíčko a = (a - 3) : (a + 1)
To písmenko za srdíčkem je volně nahraditelné, pokud mám srdíčko x, dosazuji na
pravou stranu místo a "x", jen musím mít na obou stranách rovnice stejné
písmeno.
Takže v oné "vypočtené" rovnici mám na levé straně srdíčko (x + 1). Podle toho
si přizpůsobím i rovnici ze zadání.
srdíčko (x + 1) = (x + 1 - 3) : ( x + 1 + 1)
No a zároveň víme, že srdíčko (x + 1) je - 3.
Máme tedy dvě rovnice, přičemž levé strany se nám rovnají. V takovém případě se
musejí rovnat i strany pravé.
(x + 1 - 3) : (x + 1 + 1) = - 3
(x - 2) : (x + 2) = - 3
x - 2 = - 3 x - 6
4 x = - 4
x = - 1
dosazuji - 2, vyjde mi 5, tedy možnost B.
operace ... je definována takto...
kompresor- operace ... je definována takto...
zdravím, vím, že to je pořád dokola tento typ příkladů, ale asi dělám někde úplně trapnou chybu a nemohu přijít na výsledek, který má být -1 operace je definovaná takto: *a=(2a-1)/(a-2) určete *(x-1), jestliže (x+1)=5
3. 4. 2012 14:32.50, Tereza Hašková, učo 171765- Re: operace ... je definována takto...
Pomohlo to ve vedlejším vláknu, nebo je potřeba víc to rozebrat? Btw. před tím (x + 1) ti chybí hvězdička :-)
4. 4. 2012 02:06.45, Petra Kočišová (stud PrF MU), učo 369559- Re: operace ... je definována takto...
no já ten postup vím ale nevím proč mi nevychází -1 tak bych byla možná mooc ráda za podrobnější rozepsání. díky
4. 4. 2012 07:42.40, Tereza Hašková, učo 171765
x+1=5
x+1=(2a-1) : (a-2)
keďže ľavé strany sú rovnaké, musia sa rovnať aj pravé strany
5= (2a-1) : (a-2) .... za a si dosadíš x+1
5= (2x+2-1) : (x+1-2)
5= (2x+1) : (x-1) /(x-1)
5(x-1) = 2x+1
5x - 5 = 2x + 1 /-2x, +5
3x = 6 /:3
x = 2
no a už len vypočítaš čomu sa rovná x-1, za X si dosadíš 2
operace *(2-1)= (2-1) : (1-2) = 1 : (-1) = -1
tu jedničku jsem dala samostatně. Moooc děkuji
Tady v tom příkladě je to celkem jasné, ale ve variantě 1,2 a 3 mi to vůbec
nevychází :(. Můžu poprosit o radu. Jde o to, kam vlastně dosadit výsledné
x.Předem moc díky, lámu si tím hlavu celé odpoledne.
Ale tohle je varianta 1 :-)
No vyjde ti x, ty máš určit puntík (x-1). K tomu musíš napřed spočítat, čemu se
rovná x - 1. Vyjde ti číslo, které následně dosazuješ místo a na pravou stranu
původní rovnice.
1 místo zadaného "a" a pak ji místo toho "a" dosazovala všude, kde to jde.
TSP 2009 - varianta 2 - elektronická forma
Prosím o vysvětlení příkladu číslo 11 a 19.Děkuju :)
mnohaciferných číslech..pokud je ve výsledku na konci nějaký násobek těchto
čísel, pravděpodobně je tento výsledek dobře..
tzn. máš tam například 618 * 618 = 381 924, 8 * 8 je 64, na konci výsledku je 4,
pravděpodobně je výsledek dobře - a po shlédnutí klíče je to skutečně správný
výsledek. Kdežto např. když násobíš 2222 * 1111, je jasné, že na konci musí být
číslo 2, což tady není, a proto je výsledek špatně
který výsledek vyjde jinak.
Např. hned první možnost a - máš tam (-6) puntík (-8)...tyto čísla si zadáš do
rovnice, kterou máš v zadání, příčemž a= -6, b= -8
Tedy: (-6) + (-8) / (-6) - (-8) = -7
Takto postupuješ u ostatních čísel do té doby, než narazíš na odlišný výsledek
prosím o pomoc
ahojte, našla jsem pár příkladů, nevím ze kterých variant tsp to je ale snad to
nebude dělat problém.
1)Takže typické příklady typu operace je definována jsem myslela že zvládám už
po vašem vysvětlení skvěle ale našla jsem zádrhel v tomhle příkladu
operace * je zadána takto *a=(a-3)na druhou (celá závorka). Určete číslo ***3
Správný výsledek by měl být 36
2) podobné akorát operace * je definována takto *a=1/2(4-a)-3, určete a jestliže
***a=0 (výsledek by měl údajně být -12)
3)asi učivo ze zš ale budu ráda za nějakej "fígl" k výsvětlení : dvace pět
procent z poloviny celku je rovno jedné. Čemu je rovno deset procent z
dvojnásobku celku? možnosti a) 2 b)0,8 c)3,2 d)1,6 a e)1
4)platí: ∆*(10+2П) = 12+5∆
Určete ∆ jestliže 8- ∆*П = 12
kdyby to bylo nepřehledné tak * = symbol krát díky. Výsledek bohužel nevím
1) *(*(*3))=*(*((3-3)^2))=*(*0)=*((0-3)^2)=*(9)=(9-3)^2=36
3) 25 % = 1/4 => 1/4 * 1/2 * x = x/8 => x/8=1 => x=810 % z 2x = 2x/10 = 2*8/10 = 1,6 => d)
- Re: prosím o pomoc
4) ∆(10+2П)=12+5∆ => 10∆+2∆П=12+5∆ => 5∆+2∆П=12 zároveň 8-∆П=12 => ∆П=-4 využijeme 5∆+2∆П=12 a 8-∆П=12 => 5∆+2∆П=8-∆П => 5∆+3∆П=8 (z předchozího ∆П=-4) => 5∆=8+12 => ∆=4
10. 4. 2012 21:41.09, Bc. Milan Malý (stud FSS MU), učo 273299- Re: prosím o pomoc
moooc děkuji, to je super vysvětlení :)
10. 4. 2012 21:45.39, Tereza Hašková, učo 171765- Re: prosím o pomoc
můžu poprosit ještě o ten příklad 2, fakt nevím jak došli na výsledek -12, mě to vychází - 1 :(
11. 4. 2012 14:06.14, Tereza Hašková, učo 171765
je to skutečně *a=1/2(4-a)-3
nebo *a=(1/2)(4-a)-3
nebo *a=1/(2(4-a)-3)
nebo *a=(4-a)/2-3
nebo *a=((4-a)-3)/2
nebo ještě jinak?
počítam ako počítam vždy mi vyjde výsledok -6 ...
Je to z přípravného kurzu a mám napsané že to má vyjít -12 tak nevím...
No, ale teď to píšeš s mezerou... to přeci znamená něco jiného!
Původně to bylo *a=(1/(2(4-a)))-3=(1/(8-2a))-3
Teď to ale je spíše *a=(1/2)(4-a)-3=((4-a)/2)-3 nebo dokonce *a=(1/2)((4-a)-3)=(1-a)/2
[EDIT] nebo-li zadání *a=1/2(4-a)-3
lze chápat:
buďto
nebo
nemluvě o snad méně pravděpodobných variantách:
***a=0 (výsledek by měl údajně být -12) tohle jsem psala poprvé a je to podle mě
to stejné, je tam prostě mezi 1/2 a závorkou krát, to že jsem dala mezeru tak mi
asi ujela ruka
Elektronická verze 2011, otázka 23
Dobrý den,
mám problém se zmíněnou úlohou. Předchozí, tj. číslo 22 jsem vyřešil, s touto
mám však stále problém.
Za jakoukoliv pomoc děkuji.
Dobrý deň,
č. 23 v elektronickej verzii patrí pod SYMBOLICKÉ MYSLENIE.Preto som Vašu predchádzajúcu otázku presunula tam ->
http://is.muni.cz/prihlaska/diskusni_forum_tsp.pl?guz=32561837