Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Technika – Základní postavení a držení tanečníků

V technické části postupujeme od nejjednoduššího k nejsložitějšímu. Začínáme správnou polohou těla v lehu, sedu a stoji. Dbáme opět na řádné provedení a na práci s dechem. Dle následně zvolené taneční techniky volíme pozici chodidel a paží. V klasickém tanci se zaměříme na 1. pozici chodidel a na práci paží, tzv. port de bras. V moderním tanci jsme dbali na správné provedení 1. paralelní pozice chodidel a na jejich práci při provádění tzv. brush (pohyb kročné nohy po podlaze bez přenesení váhy). Pokud jsme měli připravené irské tance, zaměřili jsme se v této části především na 5. klasické pozici chodidel ve výponu, a pevnému připažení. Pakliže jsme připravili tance párové, pak je vhodné nacvičit vzájemné držení partnerů. Je nutné rozlišovat standardní a latinskoamerické postavení páru. Klademe důraz na pevnost, avšak ne křečovitost držení a především na jeho celkovou účelnost. Nejedná se pouze o estetický vzhled páru, ale o jeho kompaktnost a schopnost vnímat pohyb „celým tělem páru“.

Fotografie

  • Klasický tanec – základní pozice chodidel

    • První pozice

      Vycházíme ze stoje spatného, dbáme na na vytočení chodidel (chodidla svírají 90–180°), váha rovnoměrně rozložena na celou plochu chodidla.
      Obr.1 – První pozice
      Obr.1 – První pozice
    • Druhá pozice

      Vychází z první pozice, vzdálenost mezi chodidly závisí na tanečním stylu, většinou ne však méně než 1 délka chodidla.
      Obr.2 – Druhá pozice
      Obr.2 – Druhá pozice
    • Pátá pozice

      Vychází z první pozice, pata přední nohy by měla zakrývat špici zadní nohy, střídáme pozice přední a zadní nohy.
      Obr.3 – Pátá pozice
      Obr.3 – Pátá pozice
      Obr.4 – Pátá pozice, profil
      Obr.4 – Pátá pozice, profil
Pozn.: Při pozicích klasického a irského tance dbáme na celkové držení těla. Častými chybami je prohýbání v oblasti bederní páteře, vysazená brada a křečovité držení paží a křečovité sevření rukou.
  • Irské tance – základní postavení tanečníků

    • držení v páru, ve trojici, …

      Vychází z 5.klasické pozice, předloktí tanečníků je spojené ve svislé pozici a paže vyššího tanečníka by měly tvořit přímku s jeho rameny. Volné paže jsou pevně připaženy.
      Obr.5 – Držení v páru, ve trojici, …
      Obr.5 – Držení v páru, ve trojici, …
  • Country – základní postavení tanečníků

    • Držení v páru, ve trojici, …

      Stoj vzpřímený, spojný nebo spatný, spojené paže tanečníka a tanečnice by vždy měly tvořit písmeno "W"
      Obr.6 – Základní postavení tanečníků
      Obr.6 – Základní postavení tanečníků
  • Standardní tance – základní držení tanečníků

    • držení v páru

      Pravá ruka dámy je jemně sevřena prsty levé ruky pána. Spojené ruce jsou ve výši očí dámy. levá ruka a předloktí dámy spočívá na horním pravém nadloktí pánovy paže. Pánova pravá ruka se nachází na levé lopatce dámy.
      Obr.7 – Základní držení tanečníků
      Obr.7 – Základní držení tanečníků
      Obr.8 – Základní držení tanečníků
      Obr.8 – Základní držení tanečníků
  • Latinskoamerické tance – základní držení tanečníků

    • držení v páru

      Tanečník svírá svou levou rukou pravou ruku tanečnice v oblasti pomyslné spojnice center. Pro tréninkové účely je možné držet se za obě spojené ruce v oblasti center.
      Obr.9 – Základní držení tanečníků
      Obr.9 – Základní držení tanečníků
      Obr.10 – Základní držení tanečníků
      Obr.10 – Základní držení tanečníků
Mgr. Lenka Nejedlá, Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. |
ve spolupráci se střediskem Teiresiás |
Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU, 2009
| Kontakt, stránky střediska na Elportále

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.