Obecné didaktické zásady

Obecné didaktické zásady

Obecné zásady se řídí všeobecnými pravidly didaktiky (J. A. Komenský) a principy motorického učení (Schmidt, Fitts, Posner, Adams). Základní pravidla didaktiky zdůrazňují uplatňováním následujících čtyř pravidel: 

  • od blízkého ke vzdálenějšímu,
  • od jednoduchého ke složitějšímu,
  • od snadného k obtížnému,
  • od známého k neznámému.

V souladu s pravidly didaktiky a principy motorického učení jsme připravili program, kde jsou prvky inovovány podle jejich biomechanické náročnosti. Žák postupuje na další úroveň, jakmile zvládne provést tu předchozí. Přeskakování prvků je možné, nicméně se příliš nedoporučuje.

V gymnastice existuje 7 kroků, kterými je třeba se zabývat při plánování výukové jednotky:

  • Výběr prvku pro žáka
  • Představení prvku
  • Výukové metody
  • Cvičení
  • Určování chyb
  • Dopomoc
  • Organizace výukové jednotky

Výběr prvku pro žáka

Prvek pro žáka vybíráme podle toho, jaké jsou jeho

  • technické dovednosti (např. kotoul vpřed je nutný, jestliže ho chceme naučit kotoul letmo).
  • pohybové schopnosti (např. síla extenzorů a adduktorů paží je nutná pro udržení vzporu na kruzích)
  • osobnostní charakteristiky (např. míra strachu, když začínáte s novým prvkem).
  • morfologické charakteristiky (vybíráme takové prvky, které biomechanicky lépe vyhovují morfologickým charakteristikám studentů).

V tomto výukovém programu jsme stanovili technické předpoklady potřebné k tomu, abychom mohli pokročit k dalšímu prvku, tedy obecně požadované pohybové schopnosti. Osobnostní a morfologické charakteristiky žáka mají velmi malý vliv na zvládnutí programu, protože je navržen tak, aby byl obecně vyhovující.

Představení prvku

V první fázi motorického učení je třeba se seznámit s tím, co je zapotřebí zvládnout. Učitel musí žákovi popsat nový prvek. To lze provést mnoha různými způsoby. Je důležité si uvědomit, že většina lidí, a zejména děti a také studenti, jsou vizuální typy, takže demonstrace by měla být převážně vizuální. V první fázi by ukázka měla zahrnovat důležité pozice těla a přechody mezi nimi v reálném čase. Pro tyto účely může ukázku provádět nejprve učitel, později starší žáci nebo je možné využít moderního vybavení, jako je audiovizuální technika a videozáznam modelového provedení. Pro opravu chyb lze lépe využít dříve používané obrázky z knihy nebo ručně kreslené kinogramy, kdy je pozornost upřena na určitou polohu. Slovní pokyny na začátku nemají příliš velký úspěch. Proto náš projekt nabízí učitelům a žákům výborný nástroj k seznámení se s úvodem do prvku, a to nejen jeho znázorněním prostřednictvím videa z různých úhlů pohledu, ale také vysvětlením biomechanických charakteristik, které jsou pro pochopení prvku a jeho provedení důležité.

Výukové metody

V gymnastice obecně používáme dvě metody učení. Syntetickou metodu, kdy se snažíme provést prvek jako celek, a analytickou metodu, kdy prvek rozdělíme na důležité části a učíme se je nejdříve jednotlivě, až později je spojujeme do celku. Odborníci Smolevskij a Gaverdovskij (1999) uvádějí, že bychom měli používat syntetickou metodu všude, kde je to možné. Pro syntetickou metodu je však zapotřebí dokonalé řízení pohybu těla.

Cvičení

Od samotných začátků až po soutěžní úroveň do procesu motorického učení gymnastických prvků zahrnujeme pět různých druhů cvičení:

  • Funkční příprava – k rozvoji pohybových schopností.
  • Průpravná cvičení – k nácviku celých nebo dílčích obdobných pohybových struktur k námi zvolenému prvku.
  • Prvek jako celek (v běžných a jednodušších podmínkách – např. s dopomocí).
  • Prvek ve spojení s jinými prvky (možná spojení: prvek + jiný prvek, jiný prvek + prvek, jiný prvek + prvek + jiný prvek).
  • Prvek v celém soutěžním cvičení, v sestavě.

Ve vytvořeném výukovém programu prezentujeme jak samotné prvky, tak i důležitou funkční přípravu a průpravná cvičení nácviku jednotlivých prvků.

Určování chyb

Chyba je definována jako rozdíl mezi ideální technikou a výkonem gymnasty.

Obecně hovoříme o dvou kategoriích chyb:

  • Estetické chyby – struktura pohybu není narušena, narušena je pouze estetická stránka. Nejobvyklejší chyby tohoto druhu jsou nepropnuté špičky, mírně pokrčená kolena či lokty.
  • Technické chyby – struktura pohybu se výrazně liší od pravidel. Tyto chyby lze dále rozdělit do dvou skupin:
    • Kinematické chyby – výrazný rozdíl v předepsané poloze těla, trajektorii, rychlosti.
    • Dynamické chyby – výrazný rozdíl v předepsané energii a razanci pohybu.

Důležité

Nejprve vždy opravíme prvotní technickou kinematickou chybu, která vede k dalším chybám a je jejich příčinou. Dále opravujeme dynamické chyby a nakonec opravujeme estetické chyby. Vždy, když opravujeme chybu, musíme studentovi poskytnout následující informace: identifikovat část těla a říci studentovi, co má udělat, aby to udělal správně (dobrým příkladem instrukce je " propni levé koleno", zatímco konstatování "máš pokrčené levé koleno" sděluje studentovi pouze jeho stav, ale nedává mu pokyn, co má udělat).

Ve vytvořených materiálech popisujeme obvyklé chyby, protože chyba je odchylkou od techniky modelového provedení prvku a měla by být učitelem přesně definována.

Dopomoc

Tři hlavní důvody pro poskytování dopomoci jsou tyto:

  • Zdravotní důvody, prevence zranění.
  • Biomechanický důvod, díky dopomoci může žák provádět daný prvek ve zjednodušených podmínkách.
  • Psychologický důvod, kdy díky dopomoci můžeme odbourat strach a dodat žákovi větší sebedůvěru.

Aby učitel mohl žákovi dát dopomoc, musí:

  • znát techniku prvků,
  • stát na správném místě vzhledem k nářadí a cvičenci,
  • zvolit vhodnou techniku dopomoci – např. tahání, tlačení, zastavení apod,
  • být v dobré fyzické kondici.

Učitel by měl vždy vytvořit takové tréninkové podmínky (např. nepoškozené nářadí a žíněnky, jejich dostatek, zákaz nošení šperků atd.), čímž minimalizuje riziko úrazu.

V materiálech popisujeme vhodný postoj a způsob poskytnutí dopomoci.

Organizace výukové jednotky

Vzhledem k tomu, že se v gymnastické tělocvičně obvykle věnujeme vždy jednomu nářadí, měla by být výuka zaměřena na jeden nový prvek a kromě toho může jít i o procvičování starých prvků. Neuvádíme ani nerozvádíme žádnou speciální organizaci lekce, protože vždy záleží na mnoha podmínkách, jako je počet žáků ve skupině, jejich schopnosti, znalosti, vybavení gymnastického sálu, velikost gymnastického sálu apod.