|
|
Problému svobodné vůle u Augustina (a srovnání s Origenovým pojetím vůle) se věnuje text |
Karfíková, L. "Přirozenost završená vůlí: Augustin a Origenes." In Chvátal, L. - Hušek, V. (eds.). "Přirozenost" ve filosofii minulosti a současnosti. Brno: CDK 2008. S. 91-108. |
Bůh tedy není příčinou žádného zla, nýbrž zlé nebo spíše nedokonalé činy pocházejí od člověka. Má-li být takto člověk takto hnán k zodpovědnosti, musí Augustinus předpokládat, že chyb se dopouští ze své - tedy svobodné - vůle.
Vzhledem k absolutnosti Boha a jeho neustálému působení a zvláště v souvislosti s Augustinovým přesvědčením o božské prozřetelnosti a jejím předvídání a ještě více v souvislosti s myšlenkou predestinace ("předurčení") se však naléhavě vnucuje otázka: Je člověk skutečně obdařen svobodnou vůlí? Augustinus rozhodně obhajuje kladnou odpověď, ovšem jeho důkazy nejsou zcela přesvědčivé.
Předvídání a svobodná vůle
V souvislosti s předvídáním a svobodnou vůli Augustinus polemizuje (ve spise O Boží obci) s Ciceronem, který tvrdí:
Augustinus tento závěr odmítá následujícími důvody: Do řádu příčin patří i naše vůle samotné (O Boží obci V.9) a je nutné, že když chceme, chceme svou svobodnou vůlí (V.10). Kromě toho Bůh předvídá i ty věci, které my chceme udělat ze své svobodné vůle. Proto premisa (2) je nepravdivá a Boží předvídání je spíše potvrzením svobodné vůle než jejím ohrožením.
Předvídání lze chápat dvojím způsobem:
Pokud nebude možné obě tvrzení smířit, dal by Augustinu jednoznačně přednost tvrzení (B), které ve svých spisech opakovaně zdůrazňuje. Faktem božského předvídání všech událostí tedy svobodná vůle není ohrožena.
Predestinace a svobodná vůle
Větší problém však vzniká v souvislosti s Augustinovým pojetím milosti a predestinace. Ve svých dílech zastává následující čtyři tvrzení:
Predestinace je tedy něco víc než předvídání (jak naznačuje bod 4.) a vzhledem k ní je mnohem obtížnější svobodu lidské vůle obhájit. Augustinus sám však věnoval více úsilí obhajobě svobodné vůle ve vztahu k předvídání než ve vztahu k predestinaci.