Byla jednou jedna holčička a té říkali Mášenka. Bydlela s tatínkem a maminkou v dřevěném domečku u lesa. Maminka vždycky Mášence říkala, aby do lesa nechodila. Byl totiž hluboký a Mášenka by se v něm mohla lehce ztratit.
Hluboko v tom lese bydleli v domečku tři medvědi. Táta medvěd, máma medvědice a malý medvěd Míša. K obědu si uvařili kaši a než trochu vychladla, šli na krátkou procházku.
Tou dobou se proti zákazu vydala do lesa také Mášenka. Po chvíli zjistila, že zašla příliš daleko a neví jak zpět. Bloudila lesem, ale ne a ne najít tu správnou cestu domů.
Po chvíli přišla Mášenka k domečku. Nahlédla okýnkem, ale nikoho neviděla. A tak vešla dovnitř. Bylo tam teplo a krásně to tam vonělo, až z toho Mášenka dostala hlad. V kuchyni byl velký stůl a tři židle. Vylezla na tu největší. Ta byla pro Mášenku moc velká. Druhá zase byla rozviklaná, ale ta třetí byla akorát. Mášenka se posadila a tu uviděla na stole tři mističky s kaší. Kaše ve velké misce byla moc horká. Kaše v prostřední misce byla zase moc studená. V té nejmenší mističce byla kaše akorát, a tak ji Mášenka celou snědla. U jídla se houpala na židličce a rozhlížela po světnici, až pod ní židle praskla. Poté vešla Mášenka do ložnice. Byly tam tři postele. Mášenka si lehla do největší z nich. Postel ale byla moc tvrdá. Druhá postel byla zase moc měkká. V nejmenší postýlce se Mášence leželo nejlépe. Bylo v ní teplo a byla tak pohodlná, až se Mášence začaly zavírat oči.
Jen co děvčátko usnulo, vrátili se medvědi z procházky do své chaloupky. „Kdo seděl na mé židli,“ řekl táta medvěd. „A kdo seděl na mé židli,“ zeptala se máma medvědice. „Také na mé židličce někdo seděl a celou ji polámal,“ řekl malý medvídek Míša. Rozzlobený táta medvěd pokračoval: „Kdo jedl z mé misky?“ „Také z mé misky někdo ochutnával,“ odvětila máma medvědice. „Z mé misky také někdo jedl a všechnu kaši mi snědl,“ fňukal malý medvídek. „Kdo ležel v mé posteli a celou ji rozházel?,“ zabručel medvěd. „A kdo ležel v mé posteli?,“ řekla máma medvědice. „A v mé posteli stále někdo spí,“ plakal medvídek Míša. Rozzlobený táta medvěd probudil Mášenku a vyhnal ji z postele.
Jakmile však medvědi spatřili krásné děvčátko, přestali se zlobit. Mášenka medvědům pověděla příběh o tom, jak se zatoulala, bála se a měla velký hlad a medvědi jí vše odpustili. Z Mášenky a malého medvídka Míši se stali nerozluční kamarádi a hráli si od rána až do večera.
Tato pohybová pohádka se skládá z šesti pohybových her a jejím cílem je rozvoj manipulativních dovedností s míčem, nácvik házení a chytání. První hra je určena k seřazení dětí. Další pohybová hra slouží k procvičení úchopu různě velkých míčů, děti při hře provádí protahovací cviky. Třetí pohybová hra se zabývá taktéž protahovacím cvičením. Čtvrtá hra je zaměřena jak na uchopování míčů, tak na jejich házení a chytání, tentokrát již v běhu. Pátá hra se taktéž zaměřuje na hod míčků. Poslední hra slouží k relaxaci dětí.
Byla jednou jedna holčička a té říkali Mášenka. Bydlela s tatínkem a maminkou v dřevěném domečku u lesa. Maminka vždycky Mášence říkala, aby do lesa nechodila. Byl totiž hluboký a Mášenka by se v něm mohla lehce ztratit.
Informace ke hře | Děti jsou ve dřepu rozmístěné po herně a představují semínka. Učitelka chodí mezi dětmi a odříkává básničku. Na dotyk se dítě zvedá a připojuje se k učitelce a ostatním dětem – hra číslo 1. |
Pomůcky | bez pomůcek |
Popis hry | Děti se rozmístí po herně. Dřepnou si a přitáhnou hlavu mezi kolena. Představují malá semínka. Učitel a jedno či dvě děti odříkávají básničku. Pochodují mezi ostatními dětmi v jejím rytmu a poklepou postupně dětem na záda. Děti vstanou (jsou již vzrostlé stromy), přidávají se k recitování básničky, a připojují se do jedné řady tvoříce řetěz. |
Říkanka |
|
Přehrát video |
Hluboko v tom lese bydleli v domečku tři medvědi. Táta medvěd, máma medvědice a malý medvěd Míša. K obědu si uvařili kaši a než trochu vychladla, šli na krátkou procházku.
Informace ke hře | Děti vytvoří kruh a postaví se čelem dovnitř. Dvě děti stojící naproti sobě dostanou dva míče. Na povel si začnou děti předávat míče po obvodu kruhu a to stejným směrem – hra číslo 2. |
Pomůcky | dva různě velké míče |
Popis hry | Děti vytvoří kruh a stoupnou si čelem dovnitř. Určené dvě děti naproti sobě stojící, dostanou míč. Větší míč představuje medvěda a menší míč představuje Mášenku. Děti si posílají míče stejným směrem až do té doby, než velký míč dohoní míč menší. Děti mohou v kruhu také sedět, podávat si míč za zády nebo učitel může změnit směr podávání míčů, tedy Mášenka může honit medvěda. Možné jsou i další obměny. |
Přehrát video |
Tou dobou se proti zákazu vydala do lesa také Mášenka. Po chvíli zjistila, že zašla příliš daleko a neví jak zpět. Bloudila lesem, ale ne a ne najít tu správnou cestu domů.
Informace ke hře | Děti se s míčem protahují podle učitelky – hra číslo 3. |
Pomůcky | míčky |
Popis hry | Každé z dětí dostane jeden míček, který představuje bloudící Mášenku, která hledá cestu z lesa. Děti se s míčkem protahují podle učitelky. Míček může představovat také prchající myšku z pohybové pohádky O lvu a myšce. |
Přehrát video |
Po chvíli přišla Mášenka k domečku. Nahlédla okýnkem, ale nikoho neviděla. A tak vešla dovnitř. Bylo tam teplo a krásně to tam vonělo, až z toho Mášenka dostala hlad. V kuchyni byl velký stůl a tři židle. Vylezla na tu největší. Ta byla pro Mášenku moc velká. Druhá zase byla rozviklaná, ale ta třetí byla akorát. Mášenka se posadila a tu uviděla na stole tři mističky s kaší. Kaše ve velké misce byla moc horká. Kaše v prostřední misce byla zase moc studená. V té nejmenší mističce byla kaše akorát, a tak ji Mášenka celou snědla.
Informace ke hře | Děti stojí v kroužku s mírným rozestupem. Jedno dítě má v ruce míč. Děti postupně probíhají libovolně kruhem a vybranému kamarádovi předají míč – hra číslo 4. |
Pomůcky | různé míče |
Popis hry | Děti si stoupnou do kruhu a udělají mezi sebou mírné rozestupy. Jedno z dětí dostane do ruky míč. Na znamení dítě s míčem přebíhá kruh k libovolnému kamarádovi a říká: „Kaše je moc horká.“ Ten uvolňuje své místo, přebírá míč a běží s „horkou kaší“ dále. Až děti hru bezpečně zvládnou, může učitel postupně do hry přidávat další míče. Místo kruhu mohou děti pobíhat ve vymezeném prostoru a míč si místo předávání házet. Hra se může hrát také venku v zimě například se sněhovou koulí. |
Přehrát video |
U jídla se houpala na židličce a rozhlížela po světnici, až pod ní židle praskla. Poté vešla Mášenka do ložnice. Byly tam tři postele. Mášenka si lehla do největší z nich. Postel ale byla moc tvrdá. Druhá postel byla zase moc měkká. V nejmenší postýlce se Mášence leželo nejlépe. Bylo v ní teplo a byla tak pohodlná, až se Mášence začaly zavírat oči.
Jen co děvčátko usnulo, vrátili se medvědi z procházky do své chaloupky. „Kdo seděl na mé židli,“ řekl táta medvěd. „A kdo seděl na mé židli,“ zeptala se máma medvědice. „Také na mé židličce někdo seděl a celou ji polámal,“ řekl malý medvídek Míša. Rozzlobený táta medvěd pokračoval: „Kdo jedl z mé misky?“ „Také z mé misky někdo ochutnával,“ odvětila máma medvědice. „Z mé misky také někdo jedl a všechnu kaši mi snědl,“ fňukal malý medvídek. „Kdo ležel v mé posteli a celou ji rozházel?,“ zabručel medvěd. „A kdo ležel v mé posteli?,“ řekla máma medvědice. „A v mé posteli stále někdo spí,“ plakal medvídek Míša. Rozzlobený táta medvěd probudil Mášenku a vyhnal ji z postele.
Informace ke hře | Hrací plocha je rozdělená lanem na dvě části. Učitel rozdělí děti na dvě poloviny, které představují rozzuřeného medvěda a medvědici. Každé skupince dětí patří jedno hrací pole. Děti se snaží ze své části hrací plochy přehodit co nejvíce míčků do soupeřovy hrací plochy – hra číslo 5. |
Pomůcky | lano či švihadlo, míčky, prostěradlo |
Popis hry | Učitel děti rozdělí na dvě stejné poloviny. Hrací plocha je rozdělena švihadlem či lanem. Každá skupina dětí má jedno území, kde se nachází stejný počet různých míčů. Hráči se snaží vyhnat míče, představující nezbedné děti, pryč ze svého domečku tím, že vyhazují míče do soupeřova domečku. Na znamení hra končí. Děti mohou vyhánět míče ze svého území také kutálením. Přes lano můžeme také přehodit prostěradlo a umístit lano do výšky asi 1 metru a vytvořit tak síť. Výšku můžeme upravovat, podle výšky dětí. |
Přehrát video |
Jakmile však medvědi spatřili krásné děvčátko, přestali se zlobit. Mášenka medvědům pověděla příběh o tom, jak se zatoulala, bála se a měla velký hlad a medvědi jí vše odpustili. Z Mášenky a malého medvídka Míši se stali nerozluční kamarádi a hráli si od rána až do večera.
Informace ke hře | Děti si lehnou do kruhu. Jejich nohy směřují dovnitř kruhu. Učitel odříkává básničku a jedno z dětí se zvedá a hledá míč. Poté hladí dalšího kamaráda, který se zvedá, a uvolňuje místo na odpočinek – hra číslo 6. |
Pomůcky | míčky |
Popis hry | Děti si lehnou do kruhu. Leží na zádech a jejich špičky směřují do středu kruhu. Představují tak sluníčko, kdy každý z nich je jeden sluneční paprsek. Děti leží a odpočívají. Nehýbají se. Učitel rozmístí po hracím prostoru tolik pěnových míčů, kolik je dětí. Poté recituje básničku. Slunce ví, že bude muset brzo vstávat, a proto vyšle jeden „paprsek“, jedno z dětí, aby se podívalo za obzor, jestli už bude den. Dítě se pomalu prochází po třídě a bere si jeden míček. Dotkne se dalšího paprsku a samo se opět položí na místo kamaráda. Hra se opakuje do té doby, než má každé z dětí v ruce pěnový míček. |
Říkanka |
|
Přehrát video |