![]()
Haló děti, pojďte sem.
Co se stalo za lesem?
Pojďte k nám a posaďte se.
Co se stalo na pasece?Povím vám teď pohádku,
a nebude dlouhá,
Jak vodíval na pastvu,
ovečky náš slouha.V parný horký letní den,
šla jehňata s pastvou ven.
Krok a krůček po krůčku,
cupitala k potůčku.
U potoka všechna stojí,
Ach! V lese hýbe chvojí!
Z lesa zlý vlk vyskočil,
k jehňátkům hned přiskočil.
Chce je zbaštit na oběd,
neuspěje ale hned.Vlk už spřádá nápad nový,
jehňátka si v trávě hoví.
Vlk praví:
„Pasáčci mě zahnali,
Jehňátko mi nedali.
A já veliký hlad mám,
že vás ovce pochytám!“Cupity dupity ovečky bělavé,
vlk už má zase myšlenky mlsavé.
Pospěšte si, rychle jen,
už musíte z lesa ven.
Ovečkám neslouží hluboký lesíček,
chutná jim více zelený trávníček.Ovečky pěkně si cupkaly v řádce,
až přišly k uzounké, dřevěné lávce.
„Teď chvíli počkáme, jinak to nejde,
až jedna ovečka za druhou přejde.“Ovečkám tak tak že únik se povedl,
pasáček ve zdraví domů je dovedl.
Nožky však bolí, večer se blíží,
a v teple ovčína očka se klíží.
Tato pohybová pohádka se skládá z šesti pohybových her a jejím cílem je nácvik obratnosti a pohyblivosti a překonávání překážek. Cílem je také zlepšení koordinace. První hra je určena k seřazení dětí. Další pohybová hra se zaměřuje na procvičení reakce a také na posílení rukou či nohou. Třetí běžecká hra slouží k zahřátí organismu. Při dalších dvou obratnostních hrách děti zdolávají překážky, jak samy, tak společně. Poslední hra slouží k relaxaci, zklidnění a uvolnění organismu.
Haló děti, pojďte sem.
Co se stalo za lesem?
Pojďte k nám a posaďte se.
Co se stalo na pasece?Povím vám teď pohádku,
a nebude dlouhá,
Jak vodíval na pastvu,
ovečky náš slouha.
Informace ke hře | Děti jsou rozmístěny po herně a sedí. Učitelka chodí mezi dětmi a odříkává básničku. Na dotyk se dítě zvedá a připojuje se k učitelce a ostatním dětem – hra číslo 7. |
Pomůcky | žádné |
Popis hry | Děti se rozmístí po herně. Ve dřepu představují malá jehňátka. Učitel odříkává básničku, pochoduje mezi ostatními dětmi v jejím rytmu a pohladí postupně děti po hlavě. Děti vstanou, uchopí se za ruce, přidávají se k učiteli – „mamince“ ovečce, dokud nebudou všechny děti v zástupu. |
Říkanka |
|
![]() |
V parný horký letní den,
šla jehňata s pastvou ven.
Krok a krůček po krůčku,
cupitala k potůčku.
U potoka všechna stojí,
Ach! V lese hýbe chvojí!
Z lesa zlý vlk vyskočil,
k jehňátkům hned přiskočil.
Chce je zbaštit na oběd,
neuspěje ale hned.
Informace ke hře | Děti vytvoří kruh a stoupnou si čelem dovnitř. Jedno z dětí stojí uprostřed. Po skončení básně, kterou recituje učitel, se dítě uprostřed kruhu snaží plácnout jedno ze zbylých dětí – hra číslo 8. |
Pomůcky | obruče |
Popis hry | Děti vytvoří kruh a postaví se čelem doprostřed. Jsou jehňátka. Jedno z dětí stojí uprostřed a je vlk. Všechny děti mají předpaženy obě ruce. Učitel recituje básničku. Po jejím skončení se vlk snaží plácnout některé z jehňátek po rukou. Jehňátko se snaží zachránit tím, že připaží ruce dříve, než ho po nich plácne vlk. Poté se role vystřídají. Děti mohou mít místo předpažených rukou také např. zvednutou jednu nohu. Za každým dítětem může ležet také obruč. Dítě se zachrání tím, že do ní libovolně skočí. Slova básničky upravujeme podle jednotlivých modifikací hry. |
Říkanka |
|
![]() |
Vlk už spřádá nápad nový,
jehňátka si v trávě hoví.
Vlk praví:
„Pasáčci mě zahnali,
Jehňátko mi nedali.
A já veliký hlad mám,
že vás ovce pochytám!“
Informace ke hře | Děti si stoupnou na jednu stranu herny. Jedno dítě (vlk) stojí na straně druhé. Na povel se obě strany rozeběhnou na protější stranu herny. Vlk se snaží pochytat co nejvíce dětí ze skupinky – hra číslo 9. |
Pomůcky | bez pomůcek |
Popis hry | Vlk nahání a chytá dotykem ovečky. Chycená, vylekaná ovečka čeká ve vzporu klečmo (na kolenou opřená o ruce) a bečí. Zachránit ji může jiná ovečka drcnutím zadečku o zadeček se slovy „berany, berany drc.“ |
![]() |
Cupity dupity ovečky bělavé,
vlk už má zase myšlenky mlsavé.
Pospěšte si, rychle jen,
už musíte z lesa ven.
Ovečkám neslouží hluboký lesíček,
chutná jim více zelený trávníček.
Informace ke hře | Děti se chytnou za ruce a postupně spolu zdolávají překážky v podobě obručí, kuželů, značících kloboučků, destiček, lana či atletického žebříku – hra číslo 10. |
Pomůcky | kužely, podložky, obruče, lavička, lano, atletický žebřík… |
Popis hry | Děti se chytnou za ruce a vytvoří hada. Představují ovečky, které se musí dostat z lesa, aby utekly vlkovi. Hada vede učitel nebo některé dítě. Po cestě je čeká mnoho překážek, které musí společně zdolat. Děti musí prolézt obručí, obejít značící kužely a kloboučky, přejít atletický žebřík. Had by se neměl po celou dobu rozpojit. Překážky můžeme různě měnit. |
![]() |
Ovečky pěkně si cupkaly v řádce,
až přišly k uzounké, dřevěné lávce.
„Teď chvíli počkáme, jinak to nejde,
až jedna ovečka za druhou přejde.“
Informace ke hře | Děti se seřadí a jeden po druhém zdolává přichystané lavičky – hra číslo 11. |
Pomůcky | lavičky |
Popis hry | Děti se seřadí, představují ovečky, které přecházejí po lávce. Po herně jsou rozmístěny lavičky. První lavičku děti přejdou, na druhou lavičku si lehnou a přitahují se, třetí lavičku přeskáčou ze strany na stranu. Poté se děti mohou chytnout za ruce a lavičku přejít spolu, aniž by se pustily. (Doporučení: hru je vhodné doplnit o švihadla a kužely, aby u laviček nedocházelo k zástupům a tím k prostojům.) |
![]() |
Ovečkám tak tak že únik se povedl,
pasáček ve zdraví domů je dovedl.
Nožky však bolí, večer se blíží,
a v teple ovčína očka se klíží.
Informace ke hře | Děti si postupně klekají, sedají a lehají. Na hudbu odpočívají – hra číslo 12. |
Pomůcky | relaxační hudba, přehrávač |
Popis hry | Děti postupně klekají, sedají a lehají podle pokynů. Jsou unavená zvířátka. Učitel pouští hudbu a děti relaxují. Uvolní a protřepou si ruce a nohy a odpočívají. |
![]() |