а) рука, ручной, безрукий,
б) сонный, сон, сна,
в) земля, земной, земельный,
г) любить, люблю, влюблённый,
д) свет, свеча, освещение,
е) треск, трещина, треснуть.
Termín morfologie se skládá ze dvou částí: μορφή (‘forma, tvar’) a λόγος (‘slovo, nauka’), a proto morfologie může být chápána jako věda, která se zabývá formou (tvary), např. morfologie buněk, morfologie rostlin, geomorfologie aj.
Jednotkou (objektem) zkoumání lingvistické morfologie je slovo, jehož forma je chápána jako struktura, jejímiž prvky (komponenty) jsou morfémy nebo komplexy morfémů.
V tradičním strukturalistickém (úrovňovém, rovinném) přístupu k jazyku se vydělují:
rovina zvuková (hlásky, fonémy) – fonetika, fonologie,
rovina stavebních prvků, z nichž se skládají slova (morfy a morfémy) – morfematika (morfémika),
rovina slov nebo slovních tvarů – morfologie, lexikologie,
rovina slovních spojení a vět – syntax,
rovina textu – textová lingvistika.
Z prvků nižších rovin se skládají prvky vyšších rovin, např. věty se skládají ze slov. Rovinu stavebních prvků, z nichž se skládají slova, zkoumá jazykovědná disciplína morfematika/morfémika. Nejmenší, dále nečlenitelné jazykové jednotky, které fungují jako stavební kameny slov a nesou určitý lexikální nebo gramatický význam (příp. mají určitou funkci) a které se opakují minimálně ve dvou slovech nebo slovních tvarech, se nazývají morfy Nejmenší jazykovou jednotkou (jazykovém prvkem) jsou však hlásky či fonémy, které mají jen formu, nikoli svůj vlastní význam. Fonémy jen napomáhají rozlišovat významy jednotek vyšších úrovní (morfů a morfémů, slov). Srov. v ruštině: брат – брать, том – там, дам – дым, только – столько..
Hranice mezi dvěma morfy, které jsou součástí téhož slova, se nazývá morfematický šev (budeme ho označovat pomlčkou): вод-а, вод-н-ый, на-вод-н-ени-е.
Množina morfů stejného druhu, které mají stejný lexikální nebo gramatický význam (příp. stejnou funkci) a které jsou si zároveň svou formální stavbou podobné, se nazývá morfém. Morfém je abstraktní jednotka, která se realizuje prostřednictvím jednoho ze svých morfů, např.: ног-а, нож-к-а, без-ног-ий. Konkrétní morfy -ног- [ног], -нож- [нож], -ног- [ног'] zde realizují morfém s lexikálním významem „одна из двух нижних конечностей человека, а также одна из конечностей птиц, некоторых животных“. Morfy patřící do takové množiny (která tvoří jeden morfém) se označují jako varianty daného morfému nebo jako alomorfy, jinými slovy -ног- [ног], -нож- [нож], -ног- [ног'] jsou alomorfy morfému -ног- s lexikálním významem „одна из двух нижних конечностей человека, а также одна из конечностей птиц, некоторых животных“.
Morf(ém)y, z nichž se skládají slova a slovní tvary v ruštině, se obvykle dělí na kořenové a afixální (afixy). Kořenové morf(ém)y (kořeny) jsou centrálním typem morf(ém)ů a nesou hlavní lexikální význam celého slova nebo slovního tvaru, tzn. že každé slovo má kořenový morf(ém): вод-а, жив-ой, трав-а, мног-о, пис-а-ть, глав-н-ый, мой. Afixální morf(ém)y jsou ty morf(ém)y, které se v slově nachází buď před kořenovým morf(ém)em, anebo za ním:
Předpony (prefixy) se nachází před kořenem, např. под-писать, супер-герой, с-делать.
Přípony (sufixy) se nachází za kořenem nebo mezi kořenem a flexí, např. ум-н-ый, дом-ик, красн-еньк-ий.
Postfixy u určitých typů slov nebo slovních tvarů mohou být připojeny na tzv. absolutní konec, tj. za pádovou, rodovou nebo osobní koncovkou nebo sufixem, např. умываться, кто-нибудь.
Interfixy Také se česky nazývá spojovací (kompoziční) morf(ém) (samohláska, vokál) nebo konekt(ém)., které slouží ke spojení předního a zadního členu složeniny do nového slova, v ruštině nejčastěji -о-, -е- např. пар-о-ход, земл-е-трясение, вод-о-провод, лес-о-заготовки.
Flexe (flektivní morf(ém)y, koncovky), v ruštině jsou to takové morf(ém)y, jejichž změna je doprovázena změnou morfologického rodu, čísla, pádu a osoby, např. стен-а, стен-ы, стен-е…; нов-ая, нов-ый, нов-ое, нов-ые; пиш-у, пиш-ешь, пиш-ем…, пиш-ут Flektivními morf(ém)y v ruštině jsou také infinitivní ukazatele -ть, -ти, -чь, např. писать, нести, печь.. Flektivní morf(ém)y se nachází na konci slova nebo slovního tvaru, za nimi se v ruštině mohou vyskytovat pouze postfixy -ся, -сь, -те, -то, -либо, -нибудь: стро-ит-ся, занимал-а-сь, ид-ём-те, как-ой-то.
Předpony a přípony dále můžeme dělit na:
slovotvorné, které specifikují, modifikují, mění hlavní lexikální význam slova nebo slovního tvaru, např. дом – дом-ик („маленький дом“), писать – пере-писать („написать заново, иначе“);
tvarotvorné, které vyjadřují gramatické významy (gramatické kategorie) a mohou být pouze u ohebných slovních druhů, např. pádové koncovky podstatných jmen (вод-а, вод-ы, вод-е), slovesná přípona minulého času -л- (чит-а-л, чит-а-л-а, чит-а-л-о, чит-а-л-и).
Tvarotvorné morf(ém)y v ruštině mohou být realizovány pomocí tzv. nulových morfů (morfologickou nulou; značka Ø), jinak řečeno formálně nevyjádřeným morfem, např. столØ, стол-а, стол-у nebo учительØ, учител-я, учител-ю, kde v prvním pádě tvarotvorná koncovka mužského rodu není vyjádřena formálně (tj. písmenem ani speciální hláskou), ale v ostatních pádech se tato koncovka vyjadřuje i na formální úrovni. Je-li slovo neohebné či nesklonné, nemůžeme hovořit o žádném nulovém tvarotvorném morfu na jeho konci, např. ve slovech радио, хаки, какаду, Сочи, Брно, бордо, avšak ve slovech typu весело, улыбаясь můžeme hovořit o finálních sufixech/postfixech: весел-о (sufix -о-), улыб-а-я-сь (postfix -сь).
Základem (kmenem) slova nebo slovního tvaru je ta jeho část, která zůstává po oddělení flexe nebo flexe a postfixu -те. Morfy jiných postfixů jsou součástí kmene slova nebo slovního tvaru, např. kmenem slovního tvaru пишется je пиш…ся, kmenem slovního tvaru чья-то je /ч'j/…то. Takové kmeny se v ruské gramatické tradici nazývají přerušovanými.
Dalším odvětvím spojeným se strukturou slova a jeho dělením na morfy, je slovotvorba, která se zabývá slovotvorně motivovanými slovy, tj. slovy, jejichž význam a výslovnost jsou ovlivněny jinými slovy se stejným kořenem.
Termínem slovotvorná motivace se označuje vztah mezi dvěma slovy se stejným kořenem, přičemž vztah mezi těmito dvěma slovy může být dvojí povahy:
význam jednoho slova se určuje pomocí významu druhého slova (дом – домик „маленький дом“, победить – победитель „тот, кто победил“);
význam obou slov je podobný/stejný, ale každé slovo ze dvojice je jiného slovního druhu (бежать – бег, белый – белизна, быстрый – быстро).
Slova se stejným kořenem neodpovídající výše uvedeným požadavkům se nenachází ve vztahu slovotvorné motivace, např. slova домик a домище, avšak дом – домик, дом – домище již jsou ve vztahu slovotvorné motivace, přičemž jedno ze slov dvojice дом – домик nebo дом – домище je motivujícím, druhé slovo je motivované. Příznaky motivovaného slova jsou následující:
Pokud obě slova mají odlišný lexikální význam, motivovaným slovem je to, jehož kmen je delší (ať už z hlediska formálního nebo fonematického): горох – горошина, писать – написать, есть – съесть.
Pokud obě slova mají odlišný lexikální význam, ale stejnou/podobnou formální stránku, motivovaným je to slovo, jehož sémantika se určuje přes význam prvního slova: химия – химик („тот, кто занимается химией“), художник – художница („женщина-художник“).
Ve dvojicích verbum – substantivum, adjektivum – substantivum motivovaným slovem je substantivum: косить – косьба, выходить – выход, атаковать – атака, красный – краснота, синий – синь; ve dvojici adjektivum – adverbium motivovaným je slovo s delším kmenem (viz bod 1): вчера – вчерашний.
Stylisticky zabarvená slova nemohou být motivujícími, pokud mají stylisticky neutrální adjektivum, např. гуманитарный – гуманитар (разг.), технический – техник (разг.).
Motivující slovo ve vztahu k dalšímu slovu může být motivovaným, např. slovo учитель ve dvojici se slovem учительница je motivujícím, ale ve vztahu ke slovu учить je motivované. Taková slova tvoří slovotvorný řetězec: учить → учитель → учительница. Slovotvorný řetězec tvoří slova se stejným kořenem, která jsou ve vztahu navazující motivace (motivovanosti). Prvním členem slovotvorného řetězce je nemotivované slovo, všechny ostatní členy slovotvorného řetězce se určují dle své vzdálenosti od prvního nemotivovaného slova (tzv. stupeň motivace):
старый → стареть (I) → устареть (II) → устарелый (III) → устарелость (IV)
Slova druhého a vzdálenějšího stupně motivace mohou být motivována slovy předchozího stupně motivace, např. преподавать → преподаватель → преподавательский, kde slovo преподавательски může být motivováno jak slovem преподаватель, tak i slovem преподавать.
Dalším důležitým termínem z oblasti morfematiky je slovotvorné hnízdo, jímž se rozumí skupina slov se stejným kořenem, která je uspořádána na základě své motivace. Prvním slovem (vrcholem) slovotvorného hnízda může být nemotivované slovo. Slovotvorné hnízdo může být také definováno jako řada slovotvorných řetězců se stejným prvním nemotivovaným slovem.
Slovotvorná hnízda nebo slovotvorné řetězce můžeme najít ve slovotvorných slovnících ruského jazyka, např.:
Nová slova v ruštině vznikají na základě buď jednoho motivujícího kořene (kmene), anebo více než jednoho motivujícího kořene (kmene).
Nová slova vznikají pomocí sufixů, jež plní klasifikující funkci a zařazují slova do určitých paradigmat (vzorů), proto nová slova vzniklá pomocí stejného sufixu patří obvykle do stejného paradigmatu (vzoru), např. учить – учи-тель, писать – писа-тель, obě nová slova (учитель, писатель) se skloňují stejně (учитель/писатель, без учителя/без писателя, к учителю/к писателю atd.).
Další příklady sufixace: вода – вод-н-ый, стол – стол-ик, три – три-жды.
Sufixace může být nulová, např.: выходить – выход, синий – синь, задирать – задира, проезжать – проезжий.
Nová slova vznikají pomocí prefixů, např. дедушка – прадедушка, огромный – преогромный, завтра – послезавтра, герой – супергерой.
Nová slova vznikají pomocí slovotvorných postfixů. Postfixy v ruštině mohou být tvarotvorné (-те, např. ve tvarech rozkazovacího způsobu пишите, пойте; -ся/-сь ve tvarech trpného rodu, např. Дом строится рабочими) a slovotvorné (-ся/-сь, -то, -либо, -нибудь):
переписывать – переписываться (postfix -ся má slovotvorný význam vzájemnosti), кто-то / что-либо / где-нибудь (postfixy -то, -либо, -нибудь mají slovotvorný význam neurčitosti).
Prefixy a postfixy se na rozdíl od sufixů připojují k celému slovu, nikoliv ke kořeni (kmenu), a proto slova vzniklá pomocí prefixace nebo postfixace patří do téhož slovního druhu a paradigmatu (vzoru) jako motivující slovo.
Např. больной (больной ребёнок) – больной (Доктор принял пять больных), заведующий (Иван Петрович, заведующий отделением контроля, сегодня не придёт на работу) – заведующий (Заведующий кафедрой пришёл на работу к восьми утра).
Nová slova vznikají skládáním několika kořenů (kmenů), přičemž poslední (opěrný) komponent se rovná celému slovu, předchozí část (části) se rovná kmenu. Slovotvorným formantem je interfix, pořadí komponentů je pevné, přízvuk je jediný a obvykle se nachází na posledním (opěrném) komponentu slova: первый, источник – первоистóчник, половина, обернуться – полуобернýться, слепой, глухой, немой – слепоглухонемóй, чешский, русский – чешско-рýсский. Interfix může být nulový, např. царь-пушка.
Nová slova vznikají kombinací skládání a sufixace (která může být nulová): один, рука – однорукий; хлеб, резать – хлеборез; разный, язык – разноязычный.
Nová slova vznikají na základě slovního spojení typu přimykání nebo řízenost: лишённый ума – умалишённый; ребёнок, долго играющий на улице… – долгоиграющий; растворимый, быстро – быстрорастворимый.
Nová slova vznikají z prvních písmen slov, z prvních slabik slov, spojením jedné části slova s celým slovem nebo spojením začátku prvního slova a konce druhého slova: США (Соединённые Штаты Америки), ЕС (Европейский Союз), вуз (высшее учебное заведение), сбербанк (сберегательный банк), физкультура (физическая культура), педфак (педагогический факультет). Slova vzniklá zkracováním se skloňují, avšak zkratky typu США, ЕС jsou nesklonné.
а) рука, ручной, безрукий,
б) сонный, сон, сна,
в) земля, земной, земельный,
г) любить, люблю, влюблённый,
д) свет, свеча, освещение,
е) треск, трещина, треснуть.
а) Дорога, дóрого, дорожать, дорожка, дорогой, дорожный.
Первая группа слов: дорога, дорожка, дорожный. Значение корней: дорог(а) – cesta, silnice.
Словообразовательный способ: суффиксация (дорога → дорожка, дорога → дорожный). В словах дорожка и дорожный происходит чередование г//ж.
Вторая группа слов: дорого, дорожать, дорогой. Значение корней: дорог(ой) – drahý, cenný.
Словообразовательный способ: суффиксация (дорогой → дорого, дорогой → дорожать). В слове дорожать происходит чередование г//ж.
б) Зарисовка, рисинка, рисовать, рисовод, рисовый, рисунок.
Первая группа слов: зарисовка, рисовать, рисунок. Корень: -рис-. Значение корня: malovat, kreslit.
Вторая группа слов: рисинка, рисовод, рисовый. Корень: рис. Значение корня: rýže.
в) Выкуп, выкупаться, купить, купальник, купля, купать, покупка, покупатель, купальщик.
Первая группа слов: выкуп, купить, купля, покупка, покупатель. Корень: -куп-. Значение корня: koupit.
Вторая группа слов: выкупаться, купальник, купать, купальщик. Корень -купа-. Значение корня: koupat se.
выпускной | -пуск- | – | корень (пускать, пусковой, пуск); |
вы- | – | приставка (выпрямить, выплатить); | |
-н- | – | суффикс (вкусный, снежный); | |
-ой | – | окончание (выпускн-ого, выпускн-ые). |
Какие словообразовательные способы представлены в этих словообразовательных гнёздах?