Přechod na hlavní menu, Přechod na podmenu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Mendelovská genetika nemůže plně vysvětlit otázky lidského zdraví a chování

Zájem o aplikaci Mendelových zákonů v zemědělství byl zřejmý. Mendelovy myšlenky byly přijaty také eugenickým hnutím. Jeho cílem bylo vylepšit lidský druh pomocí výběrových sňatků. Eugenici podporovali sňatky mezi lidmi s „dobrým“ genetickým původem a zrazovali od sňatků a potomků jedince geneticky „nevhodné“.

Eugenici nesprávně využívali představu o jednoduché dominantní/recesivní dědičnosti k vysvětlení komplexních poruch chování a duševních chorob, o jejichž dědičnosti nyní víme, že zahrnuje mnoho genů. Rovněž nebrali v úvahu vlivy prostředí na lidský vývoj. Omezující eugenické zákony ve Spojených státech byly spíše projevem politických a sociálních předsudků než genetických poznatků. Eugenické pojetí lidského života bylo nakonec s vážnými následky zneužito nacisty při řešení rasové čistoty.

Galerie

Charles Davenport
Eugenická výstava
ERO
Eugenický strom
Eugenické noviny

Věděli jste, že?

Archiv eugeniky v Cold Spring Harbor měl v době, kdy ještě nebyly počítače, více než 750 000 záznamů o dědičnosti znaků a rodinných rodokmenech.

Hmm…

Jak ovlivnilo eugenické hnutí veřejné mínění týkající se genetiky a lidské dědičnosti?

Video

Videa v této kapitole jsou v původním anglickém znění.

Garland Alleny

Garland Allen

Garland Allen je profesorem evoluční a populační biologie na Washingtonské univerzitě v St. Louis. Je autorem publikace Thomas Hunt Morgan: The Man & His Science a několika dalších textů, např. Matter, Energy and LifeThe Study of Biology.

Pro správné zobrazení videa musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 9.0 nebo vyšší.

Charles Davenport byl jedním z lídrů eugenického hnutí. Pokoušel se o formování lidské evoluce při využití Mendelových zákonů, která by vedla k vylepšení lidské populace.

Charles Benedict Davenport (1866–1944)

Charles Benedict Davenport

Charles Davenport byl jedním z předních biologů své doby. Narodil se v Stanfordu Connecticut, vzdělání dosáhl na univerzitě na Harvardu. Na krátký čas se stal profesorem na univerzitě v Chicagu.

V roce 1890 se stal Davenport vedoucím Biologické laboratoře založené Brooklynským institutem pro umění a vědu v Cold Spring Harbor. Když Carnegie institut začal s hledáním místa pro založení výzkumného centra evoluce, Davenport je přesvědčil, že ideální lokalitou je Cold Spring Harbor na Long Islandu v New Yorku. Stanice experimentální evoluce byla otevřena v roce 1904 s Davenportem jako jeho ředitelem. V roce 1910 založil Davenport v Cold Spring Harbor za finanční podpory manželky E. H. Harrimana, železničního magnáta, Archiv eugeniky (ERO, Eugenics Records Office). Davenport věřil, že obecný cíl eugeniky je jasný – „vylepšení rasy tím, že přimějeme mladé lidi k rozumnějším sňatkům“; aby se „zamilovali inteligentně“. To také zahrnuje kontrolu státu nad rozmnožováním mentálně nezpůsobilých.

Během příštích 11 let se v ERO učili muži a ženy sbírání údajů a byli zasvěcováni do eugenické „vědy“. Tito terénní pracovníci pak pomohli nahromadit velké množství záznamů o „dědičných“ lidských znacích. ERO publikovala své výsledky ve věstnících a měla také svůj zpravodaj. Davenport a eugenické hnutí stálo za zákony o sterilizaci, imigraci a míšení ras (rasově smíšené sňatky). V roce 1921 se ERO sloučila se Stanicí experimentální evoluce za vzniku Oddělení genetiky. Davenport zde pokračoval v pozici ředitele až do roku 1934.

Věděli jste, že?

Francis Galton byl jedním ze zakladatelů eugenického hnutí. Zavedl termín „eugenika“, což znamená „dobře narozený“. Galton byl bratrancem Charlese Darwina.

Hmmm…

Eugenické hnutí bylo zdiskreditováno, ale před II. světovou válkou byla eugenika populárním tématem široké veřejnosti. Proč veřejnost přijala a podporovala eugenické hnutí?

Odkazy a literatura

Obrazový archiv Amerického eugenického hnutí

Objevte dokumenty a fotografie eugenického hnutí z prvního desetiletí 20. století. Přečtěte si eseje na témata související s Eugenickým hnutím komentované historiky.

DNA interaktivně – kronika

Prohlédněte si kroniku o tom, jak společnost řešila mentální choroby a jiné pro rasu škodlivé znaky v poslední sekci našich stránek DNA Interactive. Setkejte se čtyřmi lidmi, kteří se během první poloviny 20. století stali objektem eugenického hnutí s úsilím o vyčištění společnosti od „zlých“ genů. Potom potkejte hrdinku moderní doby a podívejte se na lekci o životě v době genů.

Laboratoř v Cold Spring Harbor

Stránka obsahuje stručné informace o vývoji současného výzkumného zařízení v Cold Spring Harbor od biologických laboratoří až po Stanici experimentální evoluce.

Centrum bioetiky

Univerzita v Pennsylvánii má stránky, kde jsou publikovány články a komentáře na témata týkající se bioetiky.

Národní institut pro výzkum lidského genomu (NHGRI)

Institut byl založen v roce 1989, aby řídil projekt mapování lidského genomu pod Národním institutem zdraví (National Institute of Health). NHGRI provozuje Program etických, právních a sociálních aspektů (Ethical, Legal and Social Implications program – ELSI), který se zabývá problémy mapování a sekvenování lidského genomu.

• Davenport, Charles Benedict, 1919, Naval Officers, Their Heredity and Development, Carnegie Institution of Washington.
  • Rushton, Alan R., 1994, Genetics and Medicine in the United States 1800 to 1922, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
  • Snyder, Laurence H., 1946, Charles Benedict Davenport: a Biography, Genetics, 31: frontpiece, Genetics Society of America.
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D., Mgr. Zuzana Hanzelkovákolektiv |