Diplomová práce

Terénní projektová výuka v českokrumlovském regionu

Project fieldwork education in the Český Krumlov Region

Bc. Barbora Barešová
Anotace

Tato diplomová práce se věnuje využití projektové terénní výuky v geografickém vzdělávání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V rámci části teoretické jsou obecně charakterizovány obě výukové metody – projektové výuka i výuka v terénu. Také jsou představeny jejich klady, rizika a specifika v geografickém vzdělávání. V praktické části jsou vypracovány čtyři projekty s metodickými podklady …více

Abstract

The aim of this MA thesis is to observe the use of project-based fieldwork in the teaching of geography. The first, theoretical part of the thesis is a presentation of both teaching methods: the project-based method and the fieldwork method. Specific aspects of both methods are discussed, including their benefits and anticipated problems in geography education. In the second part of the thesis, the …více

Zadání práce
Cílem diplomové práce je zpracování návrhů na terénní projektovou výuku v českokrumlovském regionu jako součást geografického a environmentálního vzdělávání pro žáky gymnázií. Práci budou tvořit dvě hlavní části – teoretická, ve které zhodnotíte na základě rešerše literatury postavení a význam terénní a projektové výuky v geografickém vzdělávání s důrazem na rozvíjení klíčových kompetencí. Druhá, praktická část bude obsahovat návrh konkrétních terénních projektů postihujících různé etapy utváření a změn současné krajiny českokrumlovského regionu. Každý výukový blok/terénní projekt musí tvořit samostatnou jednotku (využitelnou nezávisle na ostatních, s možností využití i školami z jiných regionů) a bude obsahovat charakteristiku lokality a konkrétní způsob využití ve výuky (terénní výuka, dlouhodobý projekt, jednorázová frontální výuka + práce ve skupinách, apod..). Diplomovou práci vybavte metodickým návodem pro učitele a popř. i podkladovým materiál do výuky (např. mapové náčrty studovaných území, pracovní listy a další). Součástí diplomové práce by také mělo být i vyhodnocení praktická realizace části navrhovaných výukových programů, včetně zpětné vazby. Literatura BEST, B. The geography teachers handbook. Continuum International Publishing Group. GERSMEHL, P. Teaching geography. The Guildford Press, New York 2008, 320s. HOLMES, D. - FARBROTHER, D. A-Z advancing geography – fielwork. Sheffield 2000, 112 s. KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno 2011, Barrister and Principal, 185 s. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. 2nd ed. London 2010, Routledge, 455 s. LENON, B. - CLEVES, P. Fieldwork techniques and projects in geography, Second edition, Collins Educational, London 2001, 173s. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno, Paido 2003. 219 s. ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání. Výuka v krajině, Praha 2008, 184s. TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha 2009, Portál.
Práce zkontrolována:
6. 1. 2016 09:22, RNDr. Vladimír Herber, CSc., učo 1060
Jazyk práce
čeština čeština
Termín obhajoby
24. 6. 2016
Práce byla úspěšně obhájena

Vedoucí

RNDr. Vladimír Herber, CSc., učo 1060
GeogÚ VoZ PřF MU

Oponent

Mgr. Gabriela Petříková, Ph.D.
GeogÚ VoZ PřF MU

  • Co je jinak přidání souboru

    Soubor nebo složku lze nahrát pomocí tlačítka Přidat.
  • Co je jinak další operace se soubory

    Podrobnosti lze zjistit označením příslušného řádku.
  • Co je jinak pohled pro experty

    Pro častou práci je možné zvolit režim Více možností.
  • Co je nové vyhledávání souborů

    Vyhledávaný výraz můžete zadat přímo do adresního řádku.
  • Co je nové rychlý přístup k souborům

    Pomocí funkce Nedávné je možné se rychle vrátit k právě prohlíženým souborům. Oblíbené soubory je také možné označit Hvězdičkou.
  • Co se chystá

    Připravujeme další vylepšení pro mobilní zařízení.