Bakalářská práce

Vliv multimediálních technologií na motivaci a vzdělávání žáků

The impact of multimédia technologies on the motivation and education of pupils

Milana Ostrovská
Anotace

Bakalářská práce „Vliv multimediálních technologií na motivaci a vzdělávání žáků“ se zabývá aktuální klíčovou problematikou moderní pedagogiky, tedy pojetím mobilních dotykových zařízení jako didaktické pomůcky. Práce zpracovává tuto problematiku z hlediska žáků 2. ročníků středních škol a z pohledu pedagogů. Zaměřuje se na využívání sociálních sítí a internetu ve volném čase a k přípravě na vyučování …více

Abstract

The Bachelor’s thesis under the name of „ The impact of current multimedia technologies on the motivation and education of pupils” deals with the current key issues of modern pedagogy, it means, with the concept of mobile touch devices acting as teaching aids. This work handles this issue from the point of view of the 2nd class of secondary school, and in terms of teachers. It is focused on the use …více

Zadání práce
1) Vymezení řešené problematiky a základních pojmů (dle tématu práce) Tématem práce je vliv multimediálních technologií na motivaci a vzdělávání žáků. Jelikož se internet, televize, sociální sítě, mobilní telefony a tisk stali neodmyslitelnou součástí našeho života, jedná se velice aktuální téma. Využívání těchto technologií přináší bezesporu mnoho výhod, ale také i negativní důsledky. Všechny tyto skutečnosti nevědomě ovlivňují psychiku studentů, utváření jejich životních hodnot a vztah k nim, které se odrážejí v jejich chování, motivaci a vzdělávání. 2) Shrnutí dosavadního stavu řešení či poznání (stručná rešerše, východisko pro cíl práce, formulace výzkumných problémů apod.) Výzkumným problémem bakalářské práce bude vymezení přínosu a rizik informačních médií a jejich vliv na motivaci a vzdělávání žáka. Bude se také zabývat statistikou nejčastěji používaných informačních médií, využíváním sociálních sítí a internetu ve volném čase a k přípravě na vyučování, zájmem žáků a pedagogů středních škol o využívání digitálních technologií ve vyučování a efektivním využíváním těchto technologií ve vzdělávacím procesu. Tato problematiku bude zpracována nejen z hlediska žáků 2. ročníků středních škol, ale i z pohledu pedagogů. 3) Pracovní postup (přístup k řešení, metody, techniky, nástroje apod.) Prvním krokem bude rešerše literatury zabývající se touto tématikou, včetně on-line zdrojů. Po nastudování těchto zdrojů bude zpracována teoretická část práce. Následovat bude kvantitativní výzkum, který bude proveden metodou dotazníkového šetření. Tato metoda se jeví nejvhodnější, jelikož nám umožňuje získat potřebné množství a kvalitu informací v relativně krátkém časovém úseku. Výběr respondentů bude proveden náhodně, na základě dobrovolnosti. Po vrácení vyplněných dotazníků budou získaná data statisticky zpracována a vyhodnocena. 4) Organizační, materiální a finanční zabezpečení práce (časový harmonogram práce aj.) Projekt bude organizačně, materiálně i finančně zajišťován zpracovatelem. 5) Předpokládané využití výsledků (způsoby prezentace, publikace apod.) Předpokládané využití bude použito ke zjištění dané situace, eliminace vlivu daných medií na rozvoj osobnosti žáka, zpracování a hledání nových přístupů a metod, které povedou k vytváření kladných hodnot, manuálních schopností a úspěšnému vzdělávání žáků.
Práce zkontrolována:
4. 4. 2016 18:46, PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133
Plný text práce
1,2 MB / soubor PDF
Jazyk práce
čeština čeština
Termín obhajoby
10. 5. 2016
Práce byla úspěšně obhájena

Vedoucí

PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133
KFChOV PdF MU

Oponent

PhDr. Mgr. Monika Bortlíková
KFChOV PdF MU

Literatura

  • ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. 3. vyd. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 s. ISBN 80-85799-03-0.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004, 356 stran. ISBN 9788024608419.
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694.
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285.
  • POSPÍŠIL, Radek. Kázeňské problémy - šikana. In Kapitoly k aktuálním problémům pedagogiky. 1. vyd. MSD, Brno: Katedra pedagogiky, 2009, s. 44-64, 20 s. ISBN 978-80-7392-096-8.
  • KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 332 stran. ISBN 9788073678715.
  • SPITZER, Manfred. Digitální demence : jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Translated by František Ryčl. Vydání první. Brno: Host, 2014, 341 stran. ISBN 9788072948727.
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3.

  • Co je jinak přidání souboru

    Soubor nebo složku lze nahrát pomocí tlačítka Přidat.
  • Co je jinak další operace se soubory

    Podrobnosti lze zjistit označením příslušného řádku.
  • Co je jinak pohled pro experty

    Pro častou práci je možné zvolit režim Více možností.
  • Co je nové vyhledávání souborů

    Vyhledávaný výraz můžete zadat přímo do adresního řádku.
  • Co je nové rychlý přístup k souborům

    Pomocí funkce Nedávné je možné se rychle vrátit k právě prohlíženým souborům. Oblíbené soubory je také možné označit Hvězdičkou.
  • Co se chystá

    Připravujeme další vylepšení pro mobilní zařízení.