Výživové programování

Týden 3 - Energie

Návaznost na seminář 2

Seminář 2

Giles Yeo se ve své přednášce věnoval problematice energetického obsahu v potravinách a množství energie, jež jsme schopni z potraviny získat - tzv. kalorická dostupnost. Formuloval následující schéma:

Množství energie v potravinách ≠ Množství energie uvedené na obalu potraviny ≠ Množství energie skutečně získané z potraviny

Připravte si k této problematice několik poznámek a diskutujte na semináři 3.

Pokračování v semináři 3

Předchozí kapitoly byly věnovány důležitým vztahům fyziologie a mikrobiomu člověka. Věnovali jsme se současně i energii dostupné z potravin a tomu, jak může různá kalorická dostupnost potravin negativně ovlivnit kalkulaci celkového energetického příjmu (CEP; Schéma 1). Na tuto problematiku navazuje naprosto základní fyziologický mechanismus - Energetický metabolismus buňky (buněčné dýchání), ve kterém dochází k přeměně živin na makroergní sloučeninu, respektive ATP (adenosintrifosfát) - základní energetické platidlo organismu a využití tohoto platidla na přeměnu energie pro potřeby organismu (např. mechanická, tepelná). Buněčné dýchání je jednou z koncových drah přeměny makroživin a jejich využití v orgnismu, respektive celkový energetický výdej (CEV).

Schéma 1 Problematika kalkulace energie
Infografiky shrnující problematické oblasti odhadu energetického zisku z potravin. Zdroj: https://www.precisionnutrition.com/problem-with-calorie-counting-calories-in
PDF ke stažení

Kalorická dostupnost

Kalorická dostupnost je množství kalorií, které lze vstřebat z potravin. Některé potraviny, jako jsou bílkoviny a vláknina, mají nižší kalorickou dostupnost než jiné, jako jsou cukry a tuky.

Příklad

Kalorická dostupnost jednoduchých sacharidů, např. řepného cukru je kolem 95 %, to znamená, že pokud přijmete 100 kalorií jednoduchých sacharidů, asi 95 % z těchto kalorií se v organismu vstřebá. Komplexní sacharidy (např. celozrnné výrobky) pak mají 90% kalorickou dostupnost. Tuky mají 98% kalorickou dostupnost, zatímco bílkoviny mají nejnižší kalorickou dostupnost kolem 70 %. Protože se proteiny skládají z aminokyselin, je třeba je rozložit na jednotlivé aminokyseliny a tento proces vyžaduje větší množství energie (kalorií). Vzhledem k tomu, že metabolismus bílkovin je také metabolicky náročnější proces (trvá déle), je pravděpodobnější, že bude člověk vnímat delší dobu pocit nasycení. Pocit nasycení rovněž zvyšuje vláknina, díky zpomalení průchodu tráveniny trávícím traktem a zvětšením objemu (rozpustná vláknina). Výsledkem je, že pokud člověk získá 100 kcal ze sladkostí oproti 100 kcal z vejce, pocit nasycení bude po vejci větší, což může ovlivnit množství dalších konzumovaných potravin.

Vzhledem k rozmanitosti kalorické dostupnosti potravin je možná lepší zaměřit se na kvalitu potravin a zajistit, že ve stravě bude obsaženo dostatečné množství vlákniny, mikroživin, zeleniny a rostlinných potravin, spíše než se soustředit pouze na kalorický obsah potravin. V kontextu snižování hmotnosti, respektive tukové tkáně tak z pohledu kvalitativního může být výhodné zaměřit se na příjem rostlinných zdrojů a zejména bílkovin. V kombinaci s vhodnou úpravou bude snížena kalorická dostupnost a zvýšen pocit nasycení.

Článek The impact of caloric availability on eating behavior and ultra-processed food reward
Odborný článek věnovaný problematice kalorické dostupnosti a tzv. gut-brain axis. Dostáváme se tak k propojení oblastí energie v potravinách, mikrobiomu a lidského zdraví. Zdroj: Kelly, A. L., Baugh, M. E., Oster, M. E., & DiFeliceantonio, A. G. (2022). The impact of caloric availability on eating behavior and ultra-processed food reward. Appetite, 178, 106274.
PDF ke stažení

Energetický metabolismus buňky

Proveďte revizi znalostí a diskutujte na semináři nad jednotlivými metabolickými drahami v získávání energie:

Energetický metabolismus buňky
Přehled energetického metabolismu buňky, důležitého fyziologického mechanismu pro regeneraci základního energetického platidla organismu - ATP.
PDF ke stažení

Domácí práce pro Týden 3 - Energie

Úkol 1

Věnujte pozornost informačním podkladům této kapitoly a důkladně si prostudujte i přiložené články.

Úkol 2

Projděte si prezentaci ke třetímu semestrálnímu týdnu na téma energetický metabolismus buňky. V prezentaci se nachází i odkazy na videa. Připoměňte si důležité skutečnosti, zopakujte a případně doplňte nedostatky. Na příštím semináři zopakujeme a navážeme dále.

Týden 3 - Prezentace - Energetický metabolismus buňky
Prezentace shrnuje následující oblasti: Základní metabolické dráhy ATP, anaerobní glykolýza, oxidativní fosforylace, metabolismus MK a AMK pro zisk energie.
Úkol 3
Vytvořte si účet na webovém vzdělávacím portálu Khan Academy a prostudujte si kapitolu Cellular respiration (buněčné dýchání). Většina videí je s českými titulky a osnova obsahuje i shrnutí Vašich znalostí formou drobných testů (můžete kompletně projít a vyzkoušet si). Je důležité jít na zahraniční portál uvedený v odkazu, nikoli českou mutaci. Udělejte si poznámky a na příští seminář se zamyslete nad následující otázkou:
"Jak souvisí výživa a regenerace s buněčným dýcháním, respektive energetickým metabolismem buňky? Tuto oblast jsme již otevřeli na semináři, a proto bych byl rád, abyste se na základě samostudia, Vašeho názoru a přesahu do praxe Vašeho oboru RVS zamysleli nad touto specializovanou oblastí."

Semestrální projekt - Odborné hodnocení výživových zvyklostí

Výstup by měl mít podobu kvalitního hodnocení na základě důkladné diagnostiky. Bude se jednat se o formu materiálů pro potencionálního klienta (text je zpětnou vazbou pro laika).

Dokument následně přes odevzdávárnu vstoupí do aplikace Vzájemné hodnocení, kde bude Vaším cílem přečíst a zhodnotit projekty Vašich spolužáků. Poskytnete tak zpětnou vazbu náhodně přiřazeným spolužákům a jejich práci.

Vše proběhne zde v IS prostředí a společně projekt vyhodnotíme v jednom z posledních seminářů. Na každou dílčí činnost bude prostor cca 3 týdny. Tedy na:

  1. Zpracování anamnézy osoby z Vašeho okolí (zaměřte se na běžnou populaci, nikoli sportovce), hodnocení nutričního stavu, zvyklostí a pohybové aktivity. Zpracování je čistě na vás, tentokrát bez předepsané šablony. Věnujte pozornost dílčím částem, které má anamnéza splňovat (osobní, sociální, rodinná a pracovní, zdravotní atd.)
  2. Zpracování výstupu (podkladem bude Vámi vytvořená anamnéza viz bod 1) v podobě hodnocení předaného klientovi (text by tak měl obsahovat jasná sdělení, jak změnit své chování tak, aby došlo ke zlepšení či splnění nastavených cílů)
  3. Vzájemné hodnocení
Veškeré pokyny jsou shrnuty v dokumentu níže:
Zadání projektu
Informace k tvorbě semestrálního projektu (vytvoření a hodnocení kazuistiky - výživové a pohybové zvyklosti).
Zdroj textu:
  1. Williams, M. H., Anderson, D. E., & Rawson, E. S. (2013). Nutrition for health, fitness & sport.  McGraw-Hill.
  2. Klimešová, I., & Stelzer, J. (2013). Fyziologie výživy (1. vyd.). Univerzita Palackého v Olomouci.
  3. Holeček, M. (2016). Regulace metabolismu základních živin u člověka. Nakladatelství Karolinum.