Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení - část poruchy chování
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Výuka žáků se SVP II – poruchy chování a mentální postižení - část poruchy chování
Vážení studenti,

 v této Interaktivní osnově se budou v průběhu semestru zveřejňovat studijní materiály a textová opora výuky. Naleznete zde i zadání průběžných úkolů a drobné dobrovolné aktivity či náměty na zamyšlení.  Témata se budou otvírat vždy v týdnu před sobotní výukou, ve kterém s nimi budeme pracovat.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/3/2021 to 9/5/2021.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/3/2021 to 9/5/2021.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/3/2021 to 9/5/2021.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/3/2021 to 1/4/2021.

Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/3/2021.


Teacher recommends to study from 3/5/2021 to 13/6/2021.

Téma 1 Porucha emocí a chování - úvod

Otázky k zamyšlení 

Kdo je tzv. problémový žák?

Jak se projevuje tzv. problémový žák?

Jak ho vnímají učitelé?

Jak ho vnímají spolužáci?

Jak ho vnímají rodiče?


Videa k diskuzi 

Shlédněte videa a přemýšlejte o nich v kontextu již výše položených otázek.

HOUBA      

 http://www.youtube.com/watch?v=0Ab1TytgTsc

TA NAŠE POVAHA ČESKÁ ŠKODA FACKY, KTERÁ PADNE VEDLE

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/409235100011001-skoda-facky-ktera-padne-vedle/


Studijní materiály

Prezentace


Téma 2 Porucha emocí a chování jako dynamický proces - žák s problémy v chování a žák s poruchami emocí a chování

Studijní materiály

Prezentace

2 od rizika k PECh
PDF to download


Téma 3 Vývoj tzv. problémového chování, rizikové a ochranné faktory, teorie resilience

Otázky k zamyšlení

Jak se z dítěte v rizika (at risk youth) stane dítě s poruchou chování?

Jaké faktory na dítě působí ve škole, v rodině a v sociální komunitě?

Co je to resilience a jak ji můžeme napomáhat?


Studijní materiál

Prezentace

3 rizikove a protektivni faktory resilience
PDF to download


Téma 3 Praktická část

Průběžný úkol

Tento týden si  poslechněte podcast Střídavá výchova dětí z pořadu Houpačky na Radiu Wave.

https://wave.rozhlas.cz/predstava-ze-si-po-rozchodu-dite-proste-podelime-napul-je-absurdni-rikaji-7953583

Pokuste se na podcast volně písemně reagovat. 

Vodítky Vám mohou být otázky:

Jak rozumíte tématu  rozvodu rodičů Vy? 

Jaká jsou podle Vás pro a jaká proti střídavé péče? 

Jaká je Vaše zkušenost - osobní či profesní - s rozvodem či sporem o svěření dítěte do péče


Svůj text v rozsahu cca 1 normostrana (1800 znaků včetně mezer) odevzdejte do 15.4. 2021 včetně do Odevzdávárny.

Příprava balintovské skupiny

Úkol na následující výuku

Znáte práci v duchu balintovské skupiny? V průběhu dalšího setkání budeme pracovat prakticky, dokonce intervizně. Dopředu si připravte příklad/případ dítěte, se kterým si Vy nebo učitelé ve Vašem okolí neví rady. Zkuste si stručně sepsat a dopředu připravit:

Jak se kluk/holka projevují? 

Čím provokují pozornost ostatních? 

S čím si neví učitelé rady? S čím si neví rodiče rady?

Jak je asi tomuhle klukovi/této holce - jak se cítí? 

Jak se cítí učitelé,  jak spolužáci a jak rodiče?

 Jak se případ doteď řešil? Co už pomohlo a co naopak nepomohlo? 


Jak probíhá a bude probíhat i naše balintovská skupina:

1.Představí se problematické situace/žák a zaznačí se k nim i lidé, kteří je navrhují. Potom se z nich vybere jeden konkrétní případ. (výběr případu)
2.Klademe otázky osobě, která daný případ nadnesla (navrhovatelovi) a snažíme se zjistit co nejvíce podrobností (otázky)
3.Snažíme se vcítit do chování protagonisty událostí (dítěte i učitele) a lidí v jeho okolí, připomínáme podobné události z naší dosavadní zkušenosti. (emoce)
4.Generují se praktická řešení dosud podrobně rozebrané modelové situace (řešení, návody)
5.Navrhovatel situace si z poslechnutého materiálu vybere a pojmenuje řešení, které mu nejvíc „sedí“. (shrnutí)

Využijte příležitost poradit se s ostatními. Budeme sdílet pocity i zkušenosti.

Téma 4 Otázky potřeb dětí s poruchami emocí a chování ve vyučovacím procesu/ve škole/v učení, problematika strategií zvládání (coping)

Otázky k zamyšlení

Jaké potřeby má dítě?

Jaké potřeby má žák ve škole?

Jaké potřeby má žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole?

jaké potřeby má žák s poruchou chování ve škole?


Studijní materiály

Prezentace

Potreby ve vzdelavani 4
PDF to download


Téma 5 Práce na úrovni systému třídy, školy (školní řád, pravidla třídy, klima třídy, práce s kolektivem)

Téma 6 Řízení třídy a chování ve třídě

Téma 7 Práce na úrovni individuální-kroky při akutní situaci, kontrakt mezi učitelem a dítěte, komunikace ve třídě, komunikace s rodiči

Téma 8 Včasná identifikace rizikového vývoje chování (způsoby zhodnocení chování) a způsoby intervence