Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Mgr. Marína Štibrányiová
Surdopedie 2
Mgr. Marína Štibrányiová
Surdopedie 2
Učitel doporučuje studovat od 12. 9. 2022 do 18. 9. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 12. 9. 2022 do 18. 9. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 19. 9. 2022 do 25. 9. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 26. 9. 2022 do 2. 10. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 3. 10. 2022 do 9. 10. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 7. 11. 2022 do 13. 11. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 14. 11. 2022 do 20. 11. 2022.
Rozcestník 🐌 co se bude dít
1️⃣ Jak bude výuka vypadat?
- prezenční výuka + interaktivní osnova
- 14.12. 17.00 zápočtový test online
- 9.11. samostudium
2️⃣ Kde se dozvíte co potřebujete?
- Interaktivní osnova - veškeré studijní materiály najdete v interaktivní osnově k příslušnému tématu
- Diskuzní fórum
- Kontaktujte vyučujícího stibranyiova@ped.muni.cz nebo na MS Teams
Milí studenti,
pokud je vám něco nejasné, v něčem tápete nebo si nejste jistí hloubkou znalostí, které byste k danému tématu měli obsáhnout. Ptejte se. Máte k tomu několik cest - diskuzní fórum, společná setkání a vždy mě můžete kontaktovat individuálně - zvažte však zdali se váš dotaz nebude hodit i ostatním. Je možné mít i osobní konzultace. Pokud jsou vám kanály nedostačující, řekněte si o jinou formu, která by vám více vyhovovala.
🐌👌
3️⃣ Co musíte udělat proto abyste úspěšně ukončili předmět?
1. Při studiu vycházet z relevantních zdrojů (odborná literatura, videa, webové stránky institucí a organizací, výzkumné články)
Našli jste něco zajímavého a přínosného? Podělte se o to s ostatními
Informační zdroje
Univerzitní knihovna, Moravská zemská knihovna, apod.
2. Zápočtový test + Ústní zkouška
Test (otevřené/uzavřené otázky) hodnocen A-F z témat semestru. Test proběhne online
Ústní zkouška (online/kontaktně - dle aktuální situace) hodnocena A-F ze všech témat Surdopedie 1 + Surdopedie 2
3. Plnit průběžné úkoly spojené s jednotlivými tématy - zadání vždy bude v interaktivní osnově pod příslušným tématem
Zadání úkolů
Úkoly k tématům jsou zadané v zelených rámečcích.
4. Napsat esej na 2-4 normostran - odevzdáte do odevzdávárny do 23.10.2022 (hodnocena A-F). Zpětnou vazbu k eseji dostanete před ústní zkouškou. V eseji budete mít otázku, odpověď si k ústní zkoušce připravte.
___________
Prosím zopakujte si, co je esej a co je normostrana. 😉
Svá tvrzení podkládejte citacemi z odborné zahraniční literatury. Pro esej si vyberte minimálně dva články z odborné literatury, které pojednávají na téma (surdopedické) různými úhly pohledu. Články můžete vybírat v zahraniční literatuře, do které se dostanete buď přes ezdroje.muni.cz, google scholar nebo literatuře české, kterou volte jako doplňkovou. Volte články odborné nikoliv populárně naučné.
Minimálně dva zdroje musí být cizojazyčné.
Témata si volte dle svého zájmu v rámci oboru surdopedie.
Příklad
Téma: Přínos kompenzace jednostranného sluchového postižení
K tomu správně citovaná literatura
Takto:
V textu: (Ehrmann-Muelle et al., 2020)
V závěrečných zdrojích: Ehrmann-Muelle, D., Kurz, A., Kuehn, H., Rak, K., Mlynski, R., Hagen, R., & Shehata-Dieler, W. (2020). Usefulness of cochlear implantation in children with single sided deafness. International Journal Of Pediatric Otorhinolaryngology. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijporl.2019.109808
Nikoliv takto
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399119304458
S citacemi vám pomůže stránka www.citacepro.com kam se přihlásíte se svým univerzitním účtem
Nemůžete najít téma nebo článek, který by byl vhodný? Inspirujte se ve složce
Máte k tomu dotazy?
Eseje vkládejte do odevzdávárny do 23.10.2022
Co a jak je na eseji hodnoceno?
1. Formálnost 1-5 bodů (dodržení žánru, citování, formální úprava, dodržení rozsahu)
2. Využití zdrojů 1-5 bodů (kvalita a aktuálnost zvolených zdrojů pro vypracování eseje)
3. Informativnost 1-5 bodů (kvalita zpracování informací a jejich využití v eseji)
15 bodů - A
14 bodů - B
13 bodů - C
12 bodů - D
11 bodů - E
4️⃣ Jaká témata nás v tomto semestru čekají?
Kdo je osoba se sluchovým postižením
Kdo je osoba se sluchovým postižením?
Co ovlivňuje osobu se sluchovým postižením?
👉 Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová (Vyd. 3., rozš. a přeprac). Portál.
kapitola z knihy
👉 Škodová, E., & Jedlička, I. (2003). Klinická logopedie. Portál.
kapitola z knihy
👉 Doušová, V., Kratochvílová, K., & Motejzíková, J. (2014). Být neslyšící nemusí být problém: jak postupovat při výchově dětí se sluchovým postižením : postřehy z psychologické poradny. Centrum pro dětský sluch Tamtam.
kapitoly z knihy
👉 další podklady
Komplexní péče o osoby se sluchovým postižením
Systém péče
Raná Intervence
👉 Zákon 108/2006 Sb. O sociálních službách definuje ranou péči
👉 Vyhláška 72/2005 Sb o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení ve znění pozdějších předpisů definuje činnost SPC a PPP
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2022/SP3172/105913384/Rozsirena_verze_kapitoly_o_rane_peci_-_material_pro_studenty_uuzwkypf.pdf
Podívejte se na dokument z dílny Tamtamu
Prostudujte si informační portál
Testové baterie/metody pro hodnocení sluchového vnímání
IT MAIS
LittlEars
Jednotná měřítka vývoje (integrované vývojové škály)
Lingovy zvuky
Nottinghamská škála
Jaká témata jsou pro slyšící rodiče neslyšících dětí nejvíce důležitá?
Na otázku zodpovězte v diskuzním fóru na základě prostudovaného textu, informačního portálu a dokumentu a komentujte alespoň jeden příspěvek svých kolegů.
Vzdělávaní a dítě se sluchovým postižením
„Každý je génius. Ale pokud budete posuzovat rybu podle její schopnosti vylézt na strom, bude celý svůj život žít s vědomím, že je neschopná.“ — Albert Einstein
Je důležité, aby všichni dosáhli stejných výsledků?
Každý z nás má úplně jiný potenciál, kterým může vyplnit smysl svého života. Jako poradenští pracovníci máme za úkol pomoci s rozpoznáním a naplňováním individuálního potenciálu, těch s kterými pracujeme.
Legislativa
Legislativa a praxe
Článek ke změně legislativy v roce 2015 a jejich vliv na osoby se sluchovým postižením
Základní listina práv a svobod
Úmluva o právech dítěte
Bíla kniha
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů
- významná je novela 82/2015 ve které se změnil kompletně §16 který se věnuje vzdělávání žáků se SVP
Vyhláška č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění pozdějších předpisů
- prováděcí vyhláška k §16 školského zákona
Vyhláška č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 155/1998 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob ve znění pozdějších předpisů
Školy zřízené podle §16 odst. 9 Školského zákona
Myšlenková mapa
Podívejte se na webové stránky škol zřízených podle §16 odst. 9 školského zákona. Vytvořte si myšlenkovou mapu, kam si napíšete nabídku studijních oborů a komunikační systém, ve kterém škola vede žáky se sluchovým postižením. Do myšlenkové mapy si můžete dopsat i zajímavosti, na které narazíte.
Školy hlavního vzdělávacího proudu
Metodická podpora pedagogických pracovníků
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2022/SP3172/105913384/Metodika_prace_se_zakem_se_sluchovym_postizenim._Milon_Potmesil_a_kolektiv.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2022/SP3172/105913384/Metodika_prace_asistenta_pedagoga_se_zakem_se_sluchovym_postizenim.pdf
VIDEA - SPÍŠE PRO INSPIRACI
Education in Finland
Finland is winning the war on fake news. What it’s learned may be crucial to Western democracy
Why social-emotional intelligence matters in school | Kate Karafotas | TEDxYouth@ISPrague
The Growth Mindset | Carol Dweck | Talks at Google
Universal Design for Learning: UDL
What is Universal Design for Learning (UDL)?
RSA ANIMATE: Changing Education Paradigms
Našli jste také něco zajímavého?
Kultura a komunita Neslyšících
Kulturní vs medicínský přístup k osobám se sluchovým postižením
👉 Kosinová, B. (c2008). Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina - kultura neslyšících (2., opr. vyd). Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
👉 Lane, H. L. (2013). Pod maskou benevolence: zneschopňování neslyšící komunity. Karolinum.
Diskutujte nad tématem
Komunita Neslyšících - Pod maskou benevolence
1. vyjádřete hlavní myšlenku
2. napište svůj názor
3. komentujte alespoň dva příspěvky svých kolegů
1. Podívejte se na film/dokument/seriál zobrazující svět neslyšících.
Seznam filmů/dokumentů/seriálů ze světa lidí se sluchovým postižením
👉 Seznam
🌍 Dokument je otevřený, můžete do něj vkládat i vy.
2. Podívejte se na webové stránky organizací pro osoby se sluchovým postižením a jejich činnost.
Nahlédnutí do kulturního života Neslyšících
- KLUBOVÁ SCÉNA
- DIVADELNÍ SCÉNA
- FESTIVALY
- CELEBRITY A VÝZNÁMNÉ OSOBNOSTI KOMUNITY NESLYŠÍCÍCH
- TVŮRCI HUDBY SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM
- FILMY/SERIÁLY/DOKUMENTY O SP (ZA POSLEDNÍCH 5 LET)
- SPORTOVNÍ UDÁLOSTI
- EDUKAČNÍ AKCE/ORGANIZACE (od neslyšících pro neslyšící)
- ČASOPISY
Komunikace osob se sluchovým postižením
Komunikační proces
To, že používáme stejný komunikační kód, ještě neznamená, že jednotlivé pojmy interpretujeme stejně.
Komunikační proces probíhá ve fázích
IDEOVÁ GENEZE - ZAKÓDOVÁNÍ - PŘENOS - PŘÍJEM - DEKÓDOVÁNÍ - AKCE
JAK SE LZE NA KOMUNIKAČNÍ SYSTÉMY DÍVAT?
1️⃣
2️⃣
Zákon č. 155/1998 Sb. Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob
3️⃣
Studijní materiál
Zákon 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob
Znakový jazyk x znakovaná čeština
Slovníky znakového jazyka
KOMUNIKAČNÍ PŘÍSTUPY VE VZDĚLÁVÁNÍ
Totální komunikace
👉 Krahulcová, B. (2014). Komunikační systémy sluchově postižených. Beakra.
Bilingvální přístup
👉 Krahulcová, B. (2014). Komunikační systémy sluchově postižených. Beakra.
Orální metoda komunikace
1. Čistě orální metoda a auditivně orální monolingvální systémy
2. Orální a auditivně orální systémy doplňované vizuálně motorickými markery slovní podstaty
3. Orální a auditivně orální systémy permanentně doplňované vizuálně motorickými markery neslovního typu, nejčastěji označované jako bimodální
ODEZÍRÁNÍ
Věra Strnadová - Odezírání jako schopnost - kapitola Něco o odezírání
Věra Strnadová - Odezírání jako schopnost - kapitola Technické složky odezírání
Beata Krahulcová - Komunikační systémy sluchově postižených - kapitola Odezírání
růžově jsem vám zvýraznila pasáže, kterým prosím věnujte pozornost
Komunikací o komunikačních systémech
(úkol do kontaktní výuky)
- Dohledejte základní informace o komunikačních systémech
- Komunikační systémy porovnejte (jaký je v nich rozdíl, jaké jsou jejich výhody a jaké nevýhody)
- Kdy se systém využívá
- Dohledejte videa, příklady, zajímavosti
SKUPINA 1 | HAND MUND SYSTÉM | CUED SPEECH |
SKUPINA 2 | PRSTOVÁ ABECEDA JEDNORUČNÍ | PRSTOVÁ ABECEDA OBOURUČNÍ |
SKUPINA 3 | ZNAKOVANÁ ČEŠTINA | ČESKÝ ZNAKOVÝ JAZYK |
SKUPINA 4 | AMERICAN SIGN LANGUAGE | INTERNATIONAL SIGN SYSTEM |
SKUPINA 5 | PŘEPIS MLUVENÉHO SLOVA | VIZUALIZACE MLUVENÉ ČEŠTINY |
SKUPINA 6 | POMOCNÉ ARTIKULAČNÍ ZNAKY | CHIROGRAFIE |
SKUPINA 7 | MAKATON | BLISS SYSTÉM |
SKUPINA 8 | SYSTÉM SIMULTÁNNÍ KOMUNIKACE | |
SKUPINA 9 | SYSTÉM BILINGVÁLNÍ KOMUNIKACE | |
SKUPINA 10 | TOTÁLNÍ KOMUNIKACE |
Duální smyslové postižení
Studijní materiály
Úkoly k tématu
1. Podívejte se na dokument/film k problematice hluchoslepoty (vybírat a případně i doplňovat můžete i zde) a zkuste na základě snímku popsat podstatu vzdělávání osob s duálním senzorickým postižením.
Svůj názor napište do diskuze a vyjádřete se alespoň ke dvěma dalším komentářům. Ve svých komentářích hledejte různé úhly pohledu, jak se na problematiku dívat.
2. Podívejte se na webové stránky organizací, které se věnují osobám s duálním senzorickým postižením - jaká jej jejich hlavní činnost, co nabízí svým klientům.
3. Své znalosti reflektujte v dotazníků.do 10.5.2022
Komunikace osob s duálním smyslovým postižením
Komunikační systémy vycházející ze znakového jazyka
Modifikovaný znakový jazyk
Modifikovaný znakový jazyk vychází ze znakového jazyka neslyšících, je však specificky upraven podle potřeb a podmínek konkrétního hluchoslepého člověka. Jeho uživateli jsou nejčastěji lidé se zúženým zorným polem a od znakového jazyka neslyšících se odlišuje zejména zmenšením oblasti artikulace, zpomalením rychlosti pohybů, nižší mírou využívání nemanuálních prostředků apod.
www.lorm.cz
Taktilní forma znakového jazyka
Taktilní (dotekový) znakový jazyk rovněž vychází ze znakového jazyka neslyšících, znaky jsou oproti znakům znakového jazyka specificky upraveny tak, aby bylo možné je odhmatat. Nemanuální faktory znakového jazyka (mimika, pohyby hlavy a těla), které je možné vnímat pouze zrakem, jsou v taktilním znakovém jazyce vyjadřovány prostřednictvím manuálních komponentů znaku – nejčastěji upraveným pohybem rukou a místem artikulace.
www.lorm.cz
Znakování ruku v ruce
Speciální způsob používání znakového jazyka, při kterém jsou oba komunikující neustále v kontaktu „ruku v ruce“. Na rozdíl od taktilního znakového jazyka nejsou znaky hluchoslepým příjemcem aktivně odhmatávány, ale jsou prováděny pomocí jeho rukou (jsou ukazovány rukama příjemce). Znakování ruku v ruce používá obdobných, ne však shodných znaků jako taktilní znakový jazyk. Jednotlivé znaky jsou upraveny podle motorických schopností konkrétního hluchoslepého (především dětí s přidruženým postižením), čímž se liší od taktilního znakového jazyka. Je tedy nutné předchozí obeznámení se specifiky znakového projevu konkrétního klienta.
www.lorm.cz
Komunikační systémy vycházející z mluveného jazyka
Lormova abeceda
Daktylografika
vpisování velkých písmen do dlaně
Braillovo písmo s využitím taktilní formy
Taktilní odezírání
§6
(9) Taktilní odezírání je založeno na vnímání mluvené řeči pomocí odhmatávání vibrací
hlasivek mluvčího.
Tadoma
Komunikace pomocí systému vibrační metody Tadoma spočívá v „hmatovém čtení mluvené řeči“. Ruka hluchoslepého se dotýká obličeje a krku mluvící osoby tak, že se palcem dotýká rtů a vnímá i pohyby čelistí a jazyka. Ostatní prsty odhmatávají vibrace na tvářích, čelistech a krku. Někdy je také označována jako „taktilní odezírání“. V případě, že hluchoslepý příjemce ovládá taktilní znakový jazyk, může jednou rukou odhmatávat znaky a druhou rukou současně vnímat pohyby rtů.
www.lorm.cz
Tadoma
Ve videu je vícero komunikačních systémů