Cílem předmětu
je zprostředkovat studentům úvod do kulturní antropologie (Bock, 1999) se
zaměřením na relevantní psychologická témata (duševní nemoc a duševní zdraví,
výchova dětí, tělesnost, emoce, identita, smrt) především z pohledu kulturní
psychologie (Heine, 2016; Schweder, 2003; Valsiner, 2012). Důraz bude kladen
zejména na seznámení se relevantní literaturou k vybraným tématům a
schopnost aplikovat antropologickou perspektivu v psychologickém výzkumu i
praxi.
Po absolvování
předmětu mají být studenti schopni:
- vysvětlit
základní pojmy a aplikovat perspektivu antropologického uvažování v
psychologickém výzkumu i praxi
- orientovat se
v historickém vývoji disciplíny
- aplikovat
poznatky kulturní antropologie pro porozumění současným sociokulturním jevům
Přednáška
a Seminář. Je požadována aktivní účast na seminářích (75%) a odevzdání čtyř příprav na semináře do odevzdávárny
v Informačním systému. Po termínu odevzdané přípravy nejsou akceptovány (podrobněji
viz jednotlivé přípravy na semináře). Text přípravy na druhý seminář bude bodově
ohodnocen (0-2body) a váš výsledek se bude započítávat do závěrečné zkoušky.
Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Instrukce pro případnou on-line výuku, podzim 2021
Přednášky i semináře budou probíhat pomocí aplikace Zoom a časech dle rozvrhu. Podrobnosti najdete v rozeslaném e-mailu společně se způsobem, jak se připojit.
K připojení lze též využít link uvedený níže:
https://cesnet.zoom.us/j/94510197054?pwd=YU9PK0c1QXpXYmhpTXEzOG1qOGUzQT09
Protože online výuka je pro nás i pro vás stále ještě něčím novým, v čem se
učíme fungovat, dovolte mi napsat několik pravidel, kterými se budeme společně
řídit:
- během výuky si prosím zajistěte místo, kde budete mít dostatečně kvalitní internetové připojení a kde Vás pokud možno nebude nic vyrušovat.
- „choďte“ včas; prezenci na semináři je možné uznat pouze v případě, že se ho budete účastnit po celou dobu (případné pozdní příchody omlouvejte stejně, jako byste to dělali při výuce tváří v tvář)
- podmínkou pro uznání prezence na semináři je zapnutá kamera, vyplněné Vaše celé jméno v Zoomu a samozřejmě také aktivní účast na diskuzích a úkolech - absenci vzniklou z důvodů technických potíží (např. připojení k internetu) je nutné bezprostředně omluvit; v případě opakované absence z technických důvodů může být vyučujícím požadováno splnění náhradního úkolu
- omezte prosím během seminářů jinou aktivitu (Facebook apod.) a věnujte se s námi tématu
Literatura pro přípravu na zkoušku:
1. Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology:
Continue and Change in the Study of Human Action. (2nd ed.) New York: W.H.
Freeman and Company. Vybrané kapitoly: 2-3,
5, 8, 11;
2. Heine, S. J. (2016). Cultural psychology: Third International Student Edition. New York, W. W . Norton &
company. Vybrané kapitoly: 1, 6, 12, 14
3. Valsiner,
J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture
and Psychology. Oxford, Oxford University Press. Vybrané kapitoly:
a) Valsiner, J. (2012). Encounter
of Inquisitive minds. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 3-22). Oxford,
Oxford University Press.
b) Jagoda, G. (2012) Culture and
Psychology: Words and Ideas in History. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and
Psychology. (pp. 25-42). Oxford, Oxford University Press.
4. prezentace
z přednášek a seminářů (témata zpracovaná v přípravách na jednotlivé
semináře)
Podklad pro hodnocení
1.
Odevzdání příprav na semináře (100%), 75% účast na seminářích znamená možnost
zapsat se na zkoušku |
|
2. Hodnocená
příprava na ii. seminář |
0-2 body |
3. Test |
0-22
bodů |
Celkové hodnocení |
A(22-21),
B (20-19), C (18-17), D (16-15), E (14-13), F (12-0) |
Podrobný sylabus
1. Úvodní přehled: Proč se jako
psychologové zajímáme o kulturu? (14/9)
Literatura:
Valsiner, J. (2012). Encounter of
Inquisitive minds. In Valsiner, J. (Ed.). The
Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 3-22). Oxford, Oxford
University Press.
Heine, S. J. (2016). Cultural psychology: Third International Student Edition. New York, W. W . Norton
& company. Kapitola 1.
Henrich, J., Heine, S. J., &
Norenzayan, A. (2010). Most people are not WEIRD. Nature, 466 (7302),
29-29.
Arnett, J. J. (2008). The neglected 95%:
why American psychology needs to become less American. American Psychologist,
63 (7), 602.
Voronov, M., & Singer, J. A. (2002). The myth of individualism-collectivism: A critical review. The Journal of Social Psychology, 142(4), 461-480.
Příprava na I. seminář: Vyplňte formulář připravený
v Informačním systému. Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny
v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 19/9 včetně, pro skupiny III. a IV. 3/10 včetně.
2. Seminář (I.) skupiny I. a II.: Kdo s kým spí? (21/9)
2. Seminář (I.) skupiny I. a II.: Kdo s kým spí? (21/9)
3. Krátký přehled historie kulturní antropologie (28/9) - vzhledem ke státnímu svátku, k dispozici bude okomentovaná prezentace v učebních materiálech
Literatura:
Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology:
Continue and Change in the Study of Human Action. (2nd ed.) New York, W.H.
Freeman and Company (vybrané kapitoly).
Jagoda, G. (2012) Culture and
Psychology: Words and Ideas in History. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and
Psychology. (pp. 25-42). Oxford, Oxford University Press
Rasmussen, S. J. (2012). Cultural
Anthropology. In Valsiner, J. (Ed.). The
Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 96-115). Oxford, Oxford
University Press.
4. Seminář (I.) skupiny III. a IV.: Kdo s kým spí? (5/10)
5. Kdo jsem a co je pro mne
v životě hodnotné? (12/10)
Heine, S. J. (2016). Cultural psychology: Third International Student
Edition. New
York, W. W . Norton &
company. Kapitoly 6 a 12.
Baumeister, R. F. (1987). How the self
became a problem: A psychological review of historical research. Journal of
personality and social psychology, 52(1), 163.
Hytych, R., Macek, P. (2010). 2010).
Kulturní a historická specifika utváření identity a sebepojetí dospívajících.
In P. Macek, J. Širůček, I. Poledňová (Eds.).
Sebepojetí a sebehodnocení v dětství a adolescenci. (pp. 71-96). Brno,
Masarykova univerzita.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991).
Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224.
Schweder, R. A., Much, N. C., Mahapatra,
M., Parl, L. (2003).The “Big Three” of Morality and The “Big Three” Explanation
of Suffering. In Schweder, R. A. (Ed.) Why
do men Barbecue: Recipes for Cultural Psychology. (pp. 74-133). Cambridge,
Harward University Press.
Watzlawik, M., Valsiner, J. (2012). The Making of Magic: Cultural Constructions of the Mundane Supernatural. In Valsiner, J. (Ed.). The Oxford Handbook of Culture and Psychology. (pp. 783-795). Oxford, Oxford University Press.
Příprava na II. seminář: Přečtěte si kapitolu „What
about Female Genital Mutilation?“ And Why Understanding Culture Matters in Schweder, R. (Ed.). (2003). Why Do Men Barbecue? (pp. 168-216) a vypracujte tzv. „position paper“ (3-4
normostrany). Jeho cílem je prezentovat váš názor na téma pojednané
v kapitole takovým způsobem, že čtenáře zkusíte validními argumenty
přesvědčit o svém názoru. Je třeba zvážit ty argumenty, které váš
názor podporují a kriticky zpracovat argumenty, které jsou s vaším názorem
v rozporu. Je třeba též zvážit, do jaké míry je nabídnuté téma pro
vás, jako budoucí psychology relevantní a proč. Vaše argumenty podpořte citací
relevantní literatury (alespoň jeden další text).
Váš text bude ohodnocen 0-2 body, které se budou
započítávat do výsledku závěrečné zkoušky.
Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 17/10 včetně, pro skupiny III. a IV. 24/10 včetně.
6. Seminář (II.) skupiny I. a II.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (19/10)
6. Seminář (II.) skupiny I. a II.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (19/10)
7. Seminář (II.) skupiny III. a IV.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (26/10)
7. Seminář (II.) skupiny III. a IV.: Jak nakládáme s vlastním tělem? (26/10)
8. Duševní zdraví a duševní nemoc
z pohledu kulturní antropologie (2/11)
Bock, P.K. (1999). Rethinking Psychological Anthropology:
Continue and Change in the Study of Human Action. ( kapitola 11)
Heine, S. J. (2016). Cultural psychology: Third International Student Edition. New York, W. W . Norton
& company. Kapitola: 14
Csordas, T. J. (1990). Embodiment as a
Paradigm for Anthropology. Ethos, 18(1), 5-47.
Harner, M. (1990). The Way of the Shaman.
San Francisco, HarperOne. (kapitola 2,
3).
Christopher, J. C., & Hickinbottom, S.
(2008). Positive psychology, ethnocentrism, and the disguised ideology of
individualism. Theory & Psychology, 18(5), 563-589.
Palán, A. (2018). Raději zešílet v divočině: Setkání s šumavskými samotáři. Praha,
Prostor.
Scull, A. (2019). Šílenství a civilizace: Kulturní historie duševních chorob od
bible po Freuda a od blázince k moderní medicíně. Praha, Academia.
Vogt-Kunovitz,
B. (2013). Tovil: Léčebný rituál jako
psychoterapie. Praha: Maitrea. (kapitola IV, kapitola IX, s.141-159)
Tseng, W. S. (1999). Culture and
psychotherapy: Review and practical guidelines. Transcultural psychiatry,
36(2), 131-179.
9. Seminář (III.) skupiny I. a II.: Co mne napadne, když se řekne smrt - focus group (9/11)
10. Seminář (III.) skupiny III. a IV.: Co mne napadne, když se řekne smrt - focus group (16/11)
11. Smrt a umírání v odlišných
kulturních kontextech (23/11)
Hytych, R (2008). Smrt a nesmrtelnost: Sociální reprezentace
smrti. Praha: Triton. (kapitola 9 a 11) nebo Hytych, R. (2010). Sociální reprezentace smrti v České
republice a na Srí Lance. Nepublikovaná
disertační práce. Brno, Masarykova univerzita. (kapitoly 4-6).
Kracke, W. H. (2010) Kagwahiv Mourning I.,
II. In LeVine, R. A. (Ed.) Psychological
Anthropology: A Reader on Self in Culture. John
Wiley & Sons.
(pp.154-173).
Yamada, Y., & Kato, Y. (2006). Images
of circular time and spiral repetition: The generative life cycle model. Culture
& Psychology, 12(2), 143-160.
Termín odevzdání příprav do Odevzdávárny v Informačním systému je pro skupiny I. a II. 28/11 včetně, pro skupiny III. a IV. 5/12 včetně.