PdF:SO123 Metodika her - Informace o předmětu
SO123 Výchova ve volném čase 2 - Metodika her
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Poslt (přednášející)
Mgr. Natálie Miklánková (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO123/KombiSem01: So 11. 10. 9:00–12:50 D16 učebna, 14:00–19:50 D20 učebna, A. Poslt
SO123/01: St 8:00–9:50 A51 učebna, N. Miklánková, A. Poslt - Předpoklady
- Požadavky na získání zápočtu 1. aktivní účast na všech seminářích (min 80% účast) 2. praktické vedení hry / herní aktivity 3. prezentace první nejdůležitější hračky 4. odevzdání všech seminárních prací
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 67/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V rámci semináře student:
Seznámí se s možnostmi výchovného využití her, ze všech možných oblastí souvisejících přímo či nepřímo se zážitkovou pedgogikou.
Vytváří si kartotéku her a seznámí se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti. - Výstupy z učení
- Student: ● se orientuje v současných metodách a technikách z oblastí volnočasové a zážitkové pedagogiky a zkušenostního učení ● dokáže pracovat s dynamikou, kohezí a atmosférou skupiny klientů. ● dokáže připravovat, realizovat a vyhodnotit lekci pro různorodé cílové skupiny s ohledem na organizaci práce s nimi. ● vede klienty za použití metod zážitkové pedagogiky. ● má jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro vedení týmu a pro lektorování klientů
- Osnova
- Specifikace úkolů pro seminární práci:
- Herní aktivita Studenti si připraví vlastní herní aktivity, které budou zaměřeny na rozvoj vybraných vlastností osobnosti. Student uvede své herní aktivity a zrealizuje se studenty ve vztahu k věkovým zvláštnostem dětí, adolescentů, dospělých. V závěru ozřejmí své záměry a postoje, které ho vedly k tomuto pojetí hry (30-40 min).
- Povinná struktura hry (charakteristika): důraz na metodiku, cíl a cílovou skupinu, výstupy a výchovné prvky, analýza jednotlivých herních prvků, etnografický význam dané hry.
- Typologie her zaměření: estetické, kognitivní (poznávací), kreativní, kulturní, dramatické, simulační, počítačové, terapeutické, sportovní, pohybové atd.
- Hračka
- Studenti si vyberou jednu ze svých hraček, která byla v jejich ranném dětství nejoblíbenější a zamyslí se nad jejím smyslem. Jaký význam má hračka v raném dětství pro utváření sebepojetí dítěte? Na základě vlastní reflexe napíší stručné zamyšlení (esej) v rozsahu max. 2 stran textu. Součástí textu je i popis, historický a etnografický význam a dále charakteristika osobní vazby nebo postoje k ní.
- Literatura
- povinná literatura
- Zlatý fond her : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vydání druhé. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073675066. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987, 629 stran. info
- doporučená literatura
- BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
- CHOUR, Jiří; Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997, 301 s. ISBN 80-85421-18-6. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
- ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Vydání I. Praha: Mladá fronta, 1968, 246 stran. URL info
- Výukové metody
- Praktická výuka, prezentace, diskuze, skupinové projekty, samostudium
- Metody hodnocení
- Seminář (workshop – pracovní dílna). ● Ukončení: zápočet. ● Požadavky k získání zápočtu: 1. zpracování metodického listu k herní aktivitě. 2. výstup - vedení skupiny herní aktivitou - nácvik vedení skupiny pod přímou supervizí lektorů a skupiny s následnou zpětnou vazbou. 3. seminární práce: esej o první důležité hračce.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz
Detailní informace nalezne student v interaktivní osnově. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SO123