SO123 Výchova ve volném čase 2 - Metodika her

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/2/0. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Poslt (přednášející)
Mgr. Natálie Miklánková (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO123/KombiSem01: So 11. 10. 9:00–12:50 D16 učebna, 14:00–19:50 D20 učebna, A. Poslt
SO123/01: St 8:00–9:50 A51 učebna, N. Miklánková, A. Poslt
Předpoklady
Požadavky na získání zápočtu 1. aktivní účast na všech seminářích (min 80% účast) 2. praktické vedení hry / herní aktivity 3. prezentace první nejdůležitější hračky 4. odevzdání všech seminárních prací
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 67/50, pouze zareg.: 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V rámci semináře student:
Seznámí se s možnostmi výchovného využití her, ze všech možných oblastí souvisejících přímo či nepřímo se zážitkovou pedgogikou.
Vytváří si kartotéku her a seznámí se s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti.
Výstupy z učení
Student: ● se orientuje v současných metodách a technikách z oblastí volnočasové a zážitkové pedagogiky a zkušenostního učení ● dokáže pracovat s dynamikou, kohezí a atmosférou skupiny klientů. ● dokáže připravovat, realizovat a vyhodnotit lekci pro různorodé cílové skupiny s ohledem na organizaci práce s nimi. ● vede klienty za použití metod zážitkové pedagogiky. ● má jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro vedení týmu a pro lektorování klientů
Osnova
  • Specifikace úkolů pro seminární práci:
  • Herní aktivita Studenti si připraví vlastní herní aktivity, které budou zaměřeny na rozvoj vybraných vlastností osobnosti. Student uvede své herní aktivity a zrealizuje se studenty ve vztahu k věkovým zvláštnostem dětí, adolescentů, dospělých. V závěru ozřejmí své záměry a postoje, které ho vedly k tomuto pojetí hry (30-40 min).
  • Povinná struktura hry (charakteristika): důraz na metodiku, cíl a cílovou skupinu, výstupy a výchovné prvky, analýza jednotlivých herních prvků, etnografický význam dané hry.
  • Typologie her zaměření: estetické, kognitivní (poznávací), kreativní, kulturní, dramatické, simulační, počítačové, terapeutické, sportovní, pohybové atd.
  • Hračka
  • Studenti si vyberou jednu ze svých hraček, která byla v jejich ranném dětství nejoblíbenější a zamyslí se nad jejím smyslem. Jaký význam má hračka v raném dětství pro utváření sebepojetí dítěte? Na základě vlastní reflexe napíší stručné zamyšlení (esej) v rozsahu max. 2 stran textu. Součástí textu je i popis, historický a etnografický význam a dále charakteristika osobní vazby nebo postoje k ní.
Literatura
    povinná literatura
  • Zlatý fond her : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vydání druhé. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073675066. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987, 629 stran. info
    doporučená literatura
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
  • CHOUR, Jiří; Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997, 301 s. ISBN 80-85421-18-6. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Vydání I. Praha: Mladá fronta, 1968, 246 stran. URL info
Výukové metody
Praktická výuka, prezentace, diskuze, skupinové projekty, samostudium
Metody hodnocení
Seminář (workshop – pracovní dílna). ● Ukončení: zápočet. ● Požadavky k získání zápočtu: 1. zpracování metodického listu k herní aktivitě. 2. výstup - vedení skupiny herní aktivitou - nácvik vedení skupiny pod přímou supervizí lektorů a skupiny s následnou zpětnou vazbou. 3. seminární práce: esej o první důležité hračce.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz
Detailní informace nalezne student v interaktivní osnově.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SO123