ESF:MPV_RKMD Rozvoj kom. a man. dovedností - Informace o předmětu
MPV_RKMD Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností
Ekonomicko-správní fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Předpoklady
- ! MPV_COMA Comm & Manag. Skills Training && !NOW( MPV_COMA Comm & Manag. Skills Training )
Chce-li si student zapsat kurz MPV_RKMD, nesmí mít absolvován či současně zapsán kurz MPV_COMA (jedná se o tentýž kurz v angličtině). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 42 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/42, pouze zareg.: 0/42, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/42
Jiné omezení: Pro zapsání MPV_RKMD nesmí mít student absolvovaný nebo současně registrovaný MPV_COMA. - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout jejich komunikační dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci. Úvodní studijní bloky předmětu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro efektivnost komunikačního procesu, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu by měl student mít znalosti a dovednosti, které mu umožní:
- efektivně sdělovat a předávat informace;
- efektivně klást otázky, naslouchat, argumentovat;
- aplikovat asertivní způsob komunikace;
- připravit a realizovat efektivní prezentaci;
- vést hodnotící rozhovor;
- vyjednávat. - Osnova
- 1. Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu.
- Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení.
- 2. Základní komunikační dovednosti:
- Zásady účinné slovní komunikace.
- Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek.
- Aktivní naslouchání, význam naslouchání.
- Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace.
- Týmová práce, zásady efektivní komunikace v týmu.
- 3. Účinná prezentace:
- Příprava prezentace, struktura prezentace.
- Účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci.
- Vizuální pomůcky a jejich význam, zásady efektivního použití.
- 4. Asertivita a její význam:
- Pojem asertivita. Asertivní, pasivní a agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci.
- Asertivní práva, asertivní techniky. Základní asertivní dovednosti: asertivní pochvala, asertivní kritika, prosazení oprávněného požadavku, odmítnutí nepřijatelného požadavku, reakce na oprávněnou kritiku, reakce na neoprávněnou kritiku.
- Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání.
- 5. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy.
- Vyjednávání: Příprava na vyjednávání, postup vyjednávání, vyjednávací styly.
- 6. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam.
- Hodnoticí rozhovor. Příprava a zásady účinného vedení.
- Literatura
- povinná literatura
- LUKÁŠOVÁ, Růžena. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2018. 63 stran. Elektronický studijní text .
- Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003, 212 s. ISBN 8072610775. info
- HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007, 172 s. ISBN 9788090396296. info
- doporučená literatura
- HARGIE, Owen, David DICKSON a Dennis TOURISH. Communication skills for effective management. First edition. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2004, viii, 488. ISBN 9780333965757. info
- KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 144 s. ISBN 9788024735665. URL info
- MENTZEL, Wolfgang. Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada, 2004, 106 s. ISBN 8024704080. info
- MATĚJKA, Marek a Pavel VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru : jak poznat druhou stranu. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Grada, 2007, 213 s. ISBN 9788024719726. URL info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zaměřeny na objasnění základní teorie, účelem seminářů je za použití tréninkových metod (hraní rolí, modelových situací, tréninkových videofilmů)rozvinout komunikační a manažerské dovednosti studentů.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení předmětu: účast na cvičeních (možná jedna neomluvená absence v rozsahu 4 hodin), příprava a předvedení prezentace na zadané téma, znalostní test (minimální úspěšnost 60%).
Temata prezentace (s možností volby):
1. prezentace na téma dle vlastní volby (v rámci studovaného oboru), a to buď s cílem informovat nebo s cílem přesvědčit
2. prezentace výsledků své diplomové práce. - Informace učitele
- Výuka předmětu Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností je soustředěna do první poloviny semestru. Probíhá 6 týdnů, a to v rozsahu 2 hod. přednášky a 4 hodiny cvičení týdně.
Vzhledem ke specifickému zaměření předmětu (trénink dovedností) je účast studentů na cvičeních povinná (možná je jedna neomluvená absence na cvičení v rozsahu 4 vyučovacích hodin). V případě, že si student/studentka chce zapsat kurz v době svého studijního výjezdu do zahraničí, musí předem kontaktovat garanta předmětu a domluvit se na podmínkách. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 hod. přednášky a 4 hodiny cvičení po dobu 6 týdnů. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2025/MPV_RKMD