MPV_RKMD Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
! MPV_COMA Comm & Manag. Skills Training && !NOW( MPV_COMA Comm & Manag. Skills Training )
Chce-li si student zapsat kurz MPV_RKMD, nesmí mít absolvován či současně zapsán kurz MPV_COMA (jedná se o tentýž kurz v angličtině).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 42 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/42, pouze zareg.: 0/42, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/42
Jiné omezení: Pro zapsání MPV_RKMD nesmí mít student absolvovaný nebo současně registrovaný MPV_COMA.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout jejich komunikační dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci. Úvodní studijní bloky předmětu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro efektivnost komunikačního procesu, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu by měl student mít znalosti a dovednosti, které mu umožní:
- efektivně sdělovat a předávat informace;
- efektivně klást otázky, naslouchat, argumentovat;
- aplikovat asertivní způsob komunikace;
- připravit a realizovat efektivní prezentaci;
- vést hodnotící rozhovor;
- vyjednávat.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu.
  • Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení.
  • 2. Základní komunikační dovednosti:
  • Zásady účinné slovní komunikace.
  • Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek.
  • Aktivní naslouchání, význam naslouchání.
  • Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace.
  • Týmová práce, zásady efektivní komunikace v týmu.
  • 3. Účinná prezentace:
  • Příprava prezentace, struktura prezentace.
  • Účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci.
  • Vizuální pomůcky a jejich význam, zásady efektivního použití.
  • 4. Asertivita a její význam:
  • Pojem asertivita. Asertivní, pasivní a agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci.
  • Asertivní práva, asertivní techniky. Základní asertivní dovednosti: asertivní pochvala, asertivní kritika, prosazení oprávněného požadavku, odmítnutí nepřijatelného požadavku, reakce na oprávněnou kritiku, reakce na neoprávněnou kritiku.
  • Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání.
  • 5. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy.
  • Vyjednávání: Příprava na vyjednávání, postup vyjednávání, vyjednávací styly.
  • 6. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam.
  • Hodnoticí rozhovor. Příprava a zásady účinného vedení.
Literatura
    povinná literatura
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2018. 63 stran. Elektronický studijní text .
  • Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003, 212 s. ISBN 8072610775. info
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007, 172 s. ISBN 9788090396296. info
    doporučená literatura
  • HARGIE, Owen, David DICKSON a Dennis TOURISH. Communication skills for effective management. First edition. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2004, viii, 488. ISBN 9780333965757. info
  • KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 144 s. ISBN 9788024735665. URL info
  • MENTZEL, Wolfgang. Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada, 2004, 106 s. ISBN 8024704080. info
  • MATĚJKA, Marek a Pavel VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru : jak poznat druhou stranu. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Grada, 2007, 213 s. ISBN 9788024719726. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zaměřeny na objasnění základní teorie, účelem seminářů je za použití tréninkových metod (hraní rolí, modelových situací, tréninkových videofilmů)rozvinout komunikační a manažerské dovednosti studentů.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení předmětu: účast na cvičeních (možná jedna neomluvená absence v rozsahu 4 hodin), příprava a předvedení prezentace na zadané téma, znalostní test (minimální úspěšnost 60%).

Temata prezentace (s možností volby):
1. prezentace na téma dle vlastní volby (v rámci studovaného oboru), a to buď s cílem informovat nebo s cílem přesvědčit
2. prezentace výsledků své diplomové práce.
Informace učitele
Výuka předmětu Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností je soustředěna do první poloviny semestru. Probíhá 6 týdnů, a to v rozsahu 2 hod. přednášky a 4 hodiny cvičení týdně.
Vzhledem ke specifickému zaměření předmětu (trénink dovedností) je účast studentů na cvičeních povinná (možná je jedna neomluvená absence na cvičení v rozsahu 4 vyučovacích hodin).

V případě, že si student/studentka chce zapsat kurz v době svého studijního výjezdu do zahraničí, musí předem kontaktovat garanta předmětu a domluvit se na podmínkách.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 hod. přednášky a 4 hodiny cvičení po dobu 6 týdnů.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.