ESF:MPV_RKMD Rozvoj kom. a man. dovedností - Informace o předmětu
MPV_RKMD Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností
Ekonomicko-správní fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
PhDr. Vladimír Hřebíček (cvičící)
Ing. Tereza Šinkyříková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová - Rozvrh
- Po 11:05–12:45 P104
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPV_RKMD/02: St 7:40–11:00 S309, V. Hřebíček - Předpoklady
- ! PVRD rozvoj kom. a man. dovedností
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 110 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/110, pouze zareg.: 0/110, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/110 - Mateřské obory/plány
- Služby - výzkum, řízení a inovace (angl.) (program FI, N-AP)
- Veřejná ekonomika (program ESF, M-HPS)
- Veřejná ekonomika (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Účelem kurzu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout jejich komunikační dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci. Úvodní studijní bloky kurzu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro úspěch v jakémkoli jednání, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností.
Na konci tohoto kurzu by měl být student schopen:
- efektivně sdělovat a předávat informace;
- efektivně klást otázky, naslouchat, argumentovat a odpovídat na námitky ;
- komunikovat asertivně ;
- připravit a realizovat efektivní prezentaci (návrhů/informací) ;
- vést hodnotící rozhovor ;
- vyjednávat. - Osnova
- 1. Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení, možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností.
- 2. Základní komunikační dovednosti. Zásady účinné slovní komunikace. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Překonávání námitek – druhy námitek, postup překonávání námitek.
- 3. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní a agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání.
- 4. Účinná prezentace. Příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci. Vizuální pomůcky a jejich význam, zásady efektivního použití.
- 5. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy.
- 6. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam, zásady efektivního vedení. Výběrový rozhovor, hodnotící rozhovor. Příprava a zásady účinného vedení.
- 7. Vyjednávání. Příprava na vyjednávání, vyjednávací styly. Individuální a týmové vyjednávání.
- Literatura
- HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004, 164 s. ISBN 8086851087. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
- LUKÁŠOVÁ, Růžena. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 48 s. ISBN 80-210-3948-5. info
- MATĚJKA, Marek a Pavel VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru : jak poznat druhou stranu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 193 s. ISBN 8024702150. info
- MENTZEL, Wolfgang. Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada, 2004, 106 s. ISBN 8024704080. info
- Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003, 212 s. ISBN 8072610775. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zaměřeny na objasnění základní teorie, účelem seminářů je za použití tréninkových metod (hraní rolí, modelových situací, tréninkových videofilmů)rozvinout komunikační a manažerské dovednosti studentů.
- Metody hodnocení
- Vzhledem k účelu daného kurzu (nácvik komunikačních a manažerských dovedností) je účast na cvičeních povinná.
Požadavky k zápočtu: účast na cvičeních (100%), příprava a předvedení prezentace na zadané téma, znalostní test (minimální úspěšnost 60%).
Temata prezentace (s možností volby): 1. prezentace výsledků diplomové práce, 2. prezentace na téma dle vlastní volby (v rámci studovaného oboru), a to buď s cílem informovat nebo s s cílem přesvědčit (nutno zvolit jeden z uvedených cílů). - Informace učitele
- Vzhledem ke specifickému zaměření předmětu je účast studentů na cvičeních povinná. V zájmu zabezpečení časového prostoru pro zpracovávání diplomové práce v závěru studia bude však výuka předmětu Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností soustředěna pouze do první poloviny semestru. Organizována bude následujícím způsobem: 1. týden semestru - 1 hodina přednášky, 2 hodiny cvičení, 2. až 7. týden semestru - 2 hod. přednášky, 4 hodiny cvičení.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PVRD. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2010/MPV_RKMD