C_KHRMD Rozvoj manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Barbara Szláviková
Rozvrh
Pá 2. 3. 12:50–16:15 P312, Pá 23. 3. 12:50–16:15 P304, Pá 13. 4. 12:50–16:15 P304
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností tvoří šest tématických celků. Úvodní část je zaměřena na prohlubování sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže. Další část je věnována rozvíjení a tréninku komunikativních dovedností pro podnikatelskou a manažerskou praxi. Třetí část kurzu se orientuje na zvyšování efektivnosti práce manažera a zabývá se nároky kladenými na jeho osobnost. Čtvrtá část předmětu je věnována vedení pracovních týmů s důrazem na rozvoj kreativního řešení problémů a dále se zabývá zvyšováním sociální citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi. Podrobněji je probíráno téma motivace lidského chování, zejména ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků. Další část předmětu se zabývá současnými problémy na trhu práce, způsoby uplatnění a problémy nedobrovolné ztráty práce. Závěrečná část kurzu vybavuje studenty - potenciální vedoucí pracovníky - poznatky o ekologické dimenzi řídící práce.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky): I. Sebepoznávání a poznávání druhých 1. Úvodní seminář - obsah a význam rozvoje sociokulturních a manažerských dovedností Sociálně psychologický výcvik - metody a techniky Představení účastníků kurzu – trénink prezentačních dovedností a práce se sociálními informacemi „Johariho okno“ – model osobnosti podle Joe Lufta a Harry Inghama. 2. Sebereflexí k sebepoznávání Metody prohlubování sebereflexe Sebehodnocení výkonové a emoční složky osobnosti Sebereflexe z pohledu pozitivní psychoterapie N. Peseschkiana. Zpracování osobního profilu. Analýza životních zátěží z vlastní autobiografie. Rozprava ve skupině Vnímání a poznávání druhých lidí. Empatie - cvičení na zvýšení sociální citlivosti. První dojem. Chyby a zkreslení při vnímání a poznávání druhých lidí (ukázky z literárních textů). Rozšíření: N. Peseschkian: Kupec a papoušek. Brno: Cesta, 1996. II. Komunikační dovednosti manažera 3. Verbální komunikace Praktické aspekty rétorických dovedností. Zásady úspěšné osobní prezentace. Metody posilování sebedůvěry. Umění naslouchat. Technika kladení otázek. Nácvik verbální pohotovosti Pravidla dialogu, rozvíjení dialogu podle scénáře Komunikace a mezilidská interakce z pohledu transakční analýzy E. Berneho. Inventář komunikačních stylů a jejich rozbor ve skupině. Řeč těla a její druhy. Cvičení na sociální percepci a neverbální komunikaci. Rozšíření: B. Buchtová: Rétorika. Praha: Grada, 2005. J. L. Wage: Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. Praha: Management Press, 1997. 4. Zásady správné argumentace Prezentace argumentů. Argumentační postupy. . Videotrénink argumentačních dovedností formou „Anglické debaty“. Rozbor videozáznamu. Soutěživé hodnocení pozitivních a negativních stránek individuální a skupinové argumentace. . Panelová diskuse. Nácvik dovednosti vstupovat do diskuse skupiny. . Modelová skupinová prezentace. Rozšíření: H. M. Robert, W. J. Evans, D. N. Honeman, T. J. Balch: Robert s rule of order newly revised. Cambridge: Perseus Publishing, 2000. 5. Asertivita jako strategie jednání Charakteristické znaky pasivního, agresivního, manipulativního a asertivního jednání. Příklady a jejich rozbor ve skupině. Asertivní práva a dovednosti. Videofilm s diskusí. Zpracování vlastní mapy asertivity. Nácvik technik zdravého sebeprosazení, asertivní etudy. Rozšíření: Praško, J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing, 1996. Buchtová B. Šmajs, J, Kulhavý, V.: Rozvoj manažerských dovedností. Distanční studijní opora. 2. část Případové studie. Brno: Vydavatelství MU, 2005. III. Osobnost vedoucího pracovníka 6. Image vedoucího pracovníka Osobnost manažera - manažerské charisma (metodou brainstormingu) Autorita vůdčí osobnosti Schopnost empatie poskytování zpětné vazby (cvičení) Image muže a ženy v roli manažera (ukázky s diskusí) Pravidla chování v pracovních a společenských situacích. Rozšíření: V. Khelerová: Komunikační dovednosti manažera. Praha: Grada, 1995. M. Spillaneová: Image muže. Praha: Ikar, 1996. M.Spillaneová: Image ženy. Praha: Ikar, 1995. 7. Time management. Stres management. Techniky time managementu Využívání osobního času (praktická cvičení) Pracovní typy podle M. Friedmana a R. Rosenmana Důsledky rodinné výchovy (manipulační pověry – „drivers“ a jejich vliv na způsob řízení času) Prevence špatných návyků Postup při stanovení, plánování a dosahování cílů Řešení případové studie s cílem rozpoznat své nedostatky v hospodaření s časem, identifikovat problematické oblasti svého pracovního typu, osvojit si postup optimálního dosahování výsledků, využívat Paretova pravidla k efektivitě svých činností, naučit se plánovat své priority, využívat znalostí interních hodin, eliminovat své největší konzumenty času. Rozšíření: O. Šuleř: Manažerské techniky. Olomouc: Rubico, 1995. IV. Vedení lidí 8. Pracovní motivace Motivace a výkon. Zásady stanovení pracovních cílů. Poskytování zpětné vazby. Delegování pravomoci a odpovědnosti Motivy pracovní spokojenosti Motivace pracovního jednání v koncepcích řízení Stimulace jako ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků Motivační programy organizací Předání zkušeností z praxe. Setkání s vedoucími pracovníky českých a zahraničních firem. Panelová diskuse. Rozšíření: J. Štika, M. Rymeš, K. Riegel, J. Hoskovec: Základy psychologie práce a organizace. Praha: Karolinum, 1996. B. Buchtová, J. Šmajs,V. Kulhavý: Rozvoj manažerských dovedností. 2. část Případové studie. Distanční studijní opora. Brno:Vydavatelství MU, 2005. 9. Pracovní porada jako nástroj přímé komunikace s lidmi Význam efektivní porady Zásady efektivní porady (příprava - plán a sestavení programu role předsedajícího typy účastníků, pravidla vedení porady , shrnutí výsledků a formulace závěrů) Brainstorming a jeho pravidla. Technika „think tank“. Řešení případové studie s cílem zorganizovat efektivní poradu, umět ji vést a naučit se využívat techniku „brainstormingu“. Analýza modelové situace s využitím videotechniky. Rozšíření: O. Šuleř: Manažerské techniky. Olomouc: Rubico, 1995. 10. Týmová práce Význam týmové práce (brainstorming) Sestavování týmu, výběr účastníků (praktické cvičení) Komunikace v týmu Charakteristika a rozvoj tvůrčího klimatu ve skupině Kreativní řešení problémů Videofilm „Týmová spolupráce“ a jeho rozbor ve skupině. Rozšíření: V. Khelerová: Komunikační dovednosti manažera. Praha: Grada, 1995. 11. Pravidla úspěšného jednání s lidmi Zásady komunikace v organizaci (horizontální a vertikální úroveň) Vedoucí pracovník a spolupracovníci – předkládání vlastního názoru a rozhodnutí, udělování kritiky a pochvaly , sdělování nepříjemných zpráv. Poradenská činnost. Vedení obtížných rozhovorů s lidmi (rozhovor na odchodnou, propouštění ze zaměstnání, disciplinární rozhovor, neplnění pracovních povinností, hodnotící rozhovor). Videofilm a jeho následný rozbor ve skupině. Praktický nácvik situací obtížných rozhovorů. 12. Trh práce a nezaměstnanost Význam sebepoznání pro uplatnění se na trhu práce Inventář a analýza osobních předpokladů (individuální aktivita) Příprava na konkurzní řízení Přijímací rozhovor – aktivní nácvik Psychologické důsledky ztráty práce. Nezaměstnanost a zdraví. Rizikové skupiny nezaměstnaných Nezaměstnanost a sociálně patologické jevy Chování v nezaměstnanosti. Psychologické intervenční programy pro nezaměstnané. Rozšíření: B. Buchtová, J. Šmajs, V. Kulhavý: Rozvoj manažerských dovedností. I. a II. část. Distanční studijní opora. Brno: Vydavatelství MU, 2005. B. Buchtová a kol.: Nezaměstnanost. Psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada 2002. W. Reichel: Jak si hledat zaměstnání. Praha: Ikar, 1997. 13. Ekologické aspekty v práci manažera Potřeba biofilního vzdělávání Vzdělávání jako nástroj pozitivní ekologické změny Technika biotická a abiotická Hledisko ekologické krize Protipřírodnost kultury. Biofilní transformace kultury. Panelová diskuse a rozhovor s prof. J. Šmajsem, autorem knihy „Ohrožená kultura“ (1997) Rozšíření: B. Buchtová, J. Šmajs, V. Kulhavý: Rozvoj manažerských dovedností. I. část. Distanční studijní opora. Brno: Vydavatelství MU, 2005.
Literatura
  • Buchtová, B., Šmajs,J., Kulhavý, V. Rozvoj manažerských dovedností I. a II. část, 1. vyd. Brno : Vydavatelství MU, 2005. ISBN 80-210-3858-6. >
  • Šuleř, O. Manažerské techniky. 1.vyd. Olomouc: Rubico, 1995. ISBN 80-85839-06-7.
Metody hodnocení
Studenti zpracovávají v průběhu semestru jeden POT. Odevzdání POTu je podmínkou připuštění ke zkoušce. Závěrečný písemný test spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl-neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: do 15.12.2006
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008.