KHPRST_T Případové studie

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Rozvrh
So 21. 4. 8:30–16:15 T 2A, So 19. 5. 13:45–17:05 T 2A
Předpoklady
Student by měl být schopen použít rozhodovací strategii pro modelové situace v jeho pracovním životě, chápat postavení nadřízených ale i podřízených , dokázat řídit sebe i kolektiv. Problematika je zaměřena zejména na pochopení a určení problémové oblasti v rámci pracovní působnosti studenta, analýzu zkoumaného problému, návrhu možného řešení a formulaci strategického rozhodnutí. Důležitou součásti je rovněž schopnost obhájit své rozhodnutí. Kurz sestává z přednášek . Po absolvování tohoto kurzu by studenti měli: porozumět základům tvorby rozhodovací strategie, významu charakteristiky zkoumaného problému, dokázat analyzovat danou situaci z ekonomického pohledu, orientovat se v oblasti podnikových procesů, chápat koncepci řízení podnikových procesů, být schopni formulovat návrh a logiku pro tvorbu rozhodovací strategie, být schopni vybrat optimální rozhodovací strategii pro zkoumanou podnikovou jednotku a řešený problém
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Management (program ESF, B-EKM, směr Management_T - výuka v Telči)
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako průřezový ve kterém student rozvíjí teoretické poznatky , které získají především v kurzech management ve smyslu tvorby a podílu na rozhodovacích procesech v podniku. Předmět je v jistém smyslu nadstavbový a slouží pro první seznámení studentů s procesy strategického řízení podniku. Předmět vtáhne studenta svým konceptem přednášek do rozhodovacích procesů, nastíní mu jednotlivé možnosti rozhodovací strategie a učí ho týmové spolupráci, současně však poskytuje prostor pro samostatné rozhodování. Případové studie jsou vybraným vzorkem manažerského chování v různých životních a pracovních situacích . Na základě této skutečnosti lze očekávat, že student je schopen vybrat takové situace, které jsou blízké jeho chování, jeho schopnosti řídit a organizovat.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek ( podle týdnů výuky ) : 1. blok / 4 hod. Vývojové tendence strategického řízení, Tvorba rozhodovací strategie Poslání podniku , Analýza vnějšího okolí podniku 2. blok / 4 hod Analýza vnitřního prostředí podniku, Deskripce a analýza ekonomických charakteristik podniku , principy SWOT analýzy 3. blok / 4 hod. Volba rozhodovací strategie pro zkoumanou jednotku, implementace, řízení změny, zpětná vazba, závěrečné hodnocení
Literatura
  • KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení : teorie pro praxi. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2002, xii, 172. ISBN 807179578X. info
  • BARTES, František. Konkurenční strategie firmy. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1997, 124 s. ISBN 80-85943-41-7. info
  • PORTER, Michael E. Konkurenční strategie :metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Translated by Karel Kvapil. Praha: Victoria Publishing, 1994, xv, 403 s. ISBN 80-85605-11-2. info
Metody hodnocení
Účast na setkáních – přednáškách není povinná kromě toho, na kterém bude prezentován zadaný POT. Povinností studenta je zpracovat a prezentovat 1 POT – vypracování strategické rozhodovací analýzy formou seminární práce práce, ke kvalitě zpracování POTu bude přihlíženo při konečném hodnocení. Druhou podmínkou je vypracování správného řešení u 5 vybraných případových studií z publikace Případové studie. Nepředložení písemné seminární práce včetně min. 5 odpovědí z publikace Případové studie bez řádné omluvy je považováno za nesplnění předpokladů připuštění ke zkoušce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009.