PEEAEI Ekonomické aspekty evropské integrace

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Durand (přednášející), prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D. (zástupce)
Russell Marie (přednášející)
prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D. (cvičící)
Ing. Tomáš Paleta, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. Ing. Antonín Slaný, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D.
Rozvrh
St 13:45–15:20 S402
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PEEAEI/1: St 17:10–18:45 S402, M. Kvizda
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Jiné omezení: Předmět je pouze pro LAP.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je především zaměřen na problematiku institucionálních aspektů procesu transformace a na ekonomický vývoj kandidátských zemí Evropské unie. Obsahem jsou rovněž ekonomické aspekty procesu rozšiřování Evropské unie. Předmět je ukončen zkouškou.
Osnova
  • 1. Mikroekonomie evropské integrace – základní nástroje v teorii a praxi, grafická analýza otevřenosti ekonomiky a aplikace tarifních bariér. Typy protekcionismu a efekty jeho odstraňování. 2. Preferenční liberalizace – analýza jednostranné diskriminační liberalizace, analýza celní unie, srovnání celní unie a zóny volného obchodu. WTO, EU – empirické studie. 3. Velikost trhu a její efekty – liberalizace, defragmentace a průmyslová restrukturalizace v teorii a praxi EU. Teorie nedokonalé konkurence a její odraz v reálné ekonomice evropské integrace. Ekonomické efekty soutěžní politiky. 4. Efekty hospodářského růstu a integrace trhů výrobních faktorů – střednědobé efekty růstu v Solowově analýze a tvorba kapitálu, dlouhodobé efekty a know-how. Mikroekonomie integrace trhů práce a kapitálu. 5. Společná zemědělská politika – cíle a původní představy, problémy CAP, reformy a jejich důsledky. Hodnocení přínosů a nákladů současné koncepce CAP, návrhy a možnosti dalšího vývoje. 6. Regionální politika a dopravní politika – problém koheze, geografické zvláštnosti a jejich národohospodářské aspekty. Náklady a přínosy kohezních politik. 7. Monetární historie Evropy – zlatý standard, Bretton-Woods, první koncepce měnové integrace. Kursová a měnová politika – jejich vztah v teorii a praxi, důsledky pro měnovou integraci. 8. Evropský měnový systém EMS – koncepce, předpoklady fungování, hospodářské výsledky, krize systému. Teorie a empirie fungování fixních kursů v EU. 9. Optimální měnové oblasti – problém definice, kritéria optimální měnové oblasti. Empirická posouzení Evropské unie jako optimální měnové oblasti, srovnání, perspektivy. 10. Evropská měnová unie – Maastrichtská smlouva a cíle společné měnové politiky, eurozóna. Evropský systém centrálních bank – cíle, nástroje a strategie, odpovědnost a nezávislost ECB. Empirie fungování. 11. Fiskální politika a Pakt stability a růstu – národní fiskální politiky v podmínkách EMU, externality, principy Paktu stability a růstu, jeho národohospodářské dopady. 12. Finanční trhy v eurozóně – specifika finančních trhů v eurozóně, finanční instituce a trhy, mezinárodní význam společné měny. 13. Ekonomická integrace a problémy trhu práce – národní pracovní trhy a vliv integrace, instituce trhů práce, evropský model, teorie a praxe.
Literatura
  • BALDWIN, Richard E. a Charles WYPLOSZ. The economics of European integration. London: McGraw-Hill, 2004, xx, 458. ISBN 0077103947. info
Metody hodnocení
Přednášky a semináře probíhají nepravidelně; vzhledem k tomu, že výuku v předmětu zajišťují z 50% francouzští partneři, je rozvrh hodin během semestru průběžně aktualizován a přizpůsobován blokové výuce. Výuka francouzských učitelů probíhá zpravidla ve dvou blocích, jejich načasování je přizpůsobena výuka českého učitele, která je jinak rozložena pravidelně do jednotlivých týdnů semestru. Celkový počet hodin přednášek a seminářů v semestru zůstává zachován. Průběžný test se zpravidla píše v 6. a 12. týdnu výuky. Předmět je ukončen písemnou zkouškou; zkoušku zadává a hodnotí francouzský učitel v jazyce francouzském. Známka za průběžné testy tvoří 50% hodnocení výsledné známky. Výslednou známku zadává do ISu český učitel na základě předchozích známek z průběžných testů a z písemné zkoušky. Studenti klasifikovaní z průběžných testů „F“ nemohou skládat písemnou zkoušku a jejich výsledná známka je „F“.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Část výuky probíhá ve francouzštině.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.