MPF_EARP Ekonomika a řízení pojišťoven

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/2. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
Vyučující
Oleg Deev, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. (přednášející)
Oleg Deev, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Svatopluk Nečas, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
St 11:05–12:45 P304
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPF_EARP/02: St 12:50–14:30 P304, O. Deev
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou znalosti z kurzů BPF_POJ1 Pojišťovnictví 1, BPF_FIMA Finanční matematika, BPE_ZAEK Základy ekonometrie, MPF_RRVP Řízení rizik v pojišťovnictví a MPF_POMA Pojistná matematika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 51 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/51, pouze zareg.: 0/51
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky o základních aspektech ekonomiky pojišťovnictví a principech hospodaření komerční pojišťovny. Během výuky se studenti seznámí s principy podnikání pojišťoven, včetně obchodní činnosti, způsobů tvorby technických rezerv a investiční činnosti.
Po absolvování kurzu student bude schopen:
− ohodnocovat faktory ovlivňující poptávku a nabídku pojištění,
− charakterizovat strategie a technologie pojišťovny,
− identifikovat způsoby komunikace pojišťovny s klienty,
− objasnit způsoby a proces řízení vztahů s uživateli pojistných služeb,
− orientovat se ve finanční situaci pojišťovny pomoci účetních výkazů,
− provádět analýzy hospodaření, konkurenceschopnosti a solventnosti pojišťovny,
− vysvětlit požadavky na dostatečnou kapitálovou vybavenost pojišťovny a dodržování pravidel v investování prostředků pojišťovny, jejich zdrojem jsou technické rezervy.
Osnova
  • Tematický plán - přednášky
  • 1. Mikroekonomie pojišťovnictví I – Poptávka po pojištění. Základní model teorie poptávky po pojištění. Hypotéza maximalizace očekávaného užitku (expected utility hypothesis) v pojištění a její alternativy. Poptávka domácností po pojištění. Poptávka firem po pojištění (faktory ovlivňující poptávku firem po pojištění, výhody pojištění, přehled empirických studií).
  • 2. Pojišťovna jako podnikatelský subjekt. Teorie růstu pojistné firmy (cíle podnikání pojišťovny). Model a organizace podnikání pojišťovny. Pojistné technologie. Ekonomicko-právní aspekty podnikání pojišťovny v ČR.
  • 3. Marketingové řízení pojišťovny I - distribuce pojistných produktů. Specifika prodeje pojistných produktů. Distribuční kanály pojistných produktů. zprostředkování pojištění v ČR. Vývoj nových produktů.
  • 4. Marketingové řízení pojišťovny II - řízení vztahů se zákazníky. Řízení vztahů se zákazníky (CRM). Informační systém CRM. Měření spokojenosti zákazníků. Technologie data miningu v pojišťovnictví.
  • 5. Řízení pasiv pojišťovny. Technické rezervy pojišťovny. Finanční management životní a neživotní pojišťovny. Principy tvorby technických rezerv. Testování postačitelností technických rezerv. Oceňování závazků.
  • 6. Řízení aktiv pojišťovny. Investiční činnost pojišťovny. Finanční umístění aktiv pojišťovny. Příklad oceňování dluhopisu. Optimalizace investičního portfolia pojišťovny se zohledněním aktuálních právních předpisů a dalších možných kritérií.
  • 7. Analýza finanční situace pojišťovny. Zdroje informací pro finanční analýzu. Principy finanční analýzy. Analýza výsledků hospodaření pojišťovny. Měření efektivnosti hospodaření. Faktory ovlivňující výsledky hospodaření pojišťovny. Upisovací cyklus (underwriting cycle).
  • 8. Asset Liability Management v pojišťovnách. Přehled metod ALM v pojišťovnictví. Durační a cash flow matching. Dynamická finanční analýza. Hodnocení výsledků ALM pomocí fund transfer pricing. ALM jako část strategického řízení pojišťovny.
  • 9. Mikroekonomie pojišťovnictví II – Nabídka pojištění. Tradiční výpočet pojistného. Finanční modely tvorby ceny v pojišťovnictví (Insurance CAPM, aplikace option pricing). Přehled empirických studií chovaní pojišťoven. Důležitost úspor ze specializace (economies of scale) a úspor z rozsahu (economies of scope) v nabídce pojišťoven. Výpočty efektivity pojistných trhů pomocí Data Envelopment Analysis.
  • 10. Solventnost pojišťoven a regulace pojišťovnictví podle pravidel Solvency II. Finanční stabilita pojišťovny. Solventnost pojišťovny. Testy solventnosti. Pravidla Solvency II.
  • 11. Tržní disciplína v pojišťovnictví. Corporate governance a compliance v pojišťovnictví. Tržní selhání a asymetrie informací na pojistném trhu.Rating pojišťovny (klasifikace, význam, metodika tvorby ratingu pojišťovny). Audit pojišťovny (typy auditu, dopady na pojišťovnu, přínosy, rizika).
  • 12. Oceňování pojišťoven. Oceňování porovnávací metodou. Stanovení vnitřní a implicitní hodnoty pojišťovny.
  • Tematický plán – cvičení
  • 1. Úvodní seminář (organizace seminářů; podmínky hodnocení a ukončení předmětu; použití databáze ISIS).
  • 2. Poptávka po pojištění - ústní rozprava. Výběr pojištění na základě stanovené užitkové funkce. Případová studie I - zvýšení poptávky po pojištění.
  • 3. Pojišťovna jako podnikatelský subjekt - ústní rozprava. Výběr pojišťovny pro finanční analýzu. Analýza organizační struktury vybrané pojišťovny.
  • 4. Případová studie II - založení pojišťovny. Distribuce pojistných produktů - ústní rozprava.
  • 5. Vývoj pojistných produktů a řízení vztahů se zákazníky- ústní rozprava. Analýza marketingového řízení vybrané pojišťovny. Případová studie III - vývoj nového produktu.
  • 6. Reporting v pojišťovnictví. Specifika účetních výkazů komerčních pojišťoven. Řízení pasiv pojišťovny - ústní rozprava. Řízení pohledávek v pojišťovně. Výpočet rezervy na nezasloužené pojistné. Analýza pasiv vybrané pojišťovny.
  • 7. Řízení aktiv pojišťovny - ústní rozprava. Analýza finančního umístění aktiv pojišťovny. Příklad sestavení a vyhodnocení portfolia pojišťovny.
  • 8. Analýza finanční situace pojišťovny - ústní rozprava. Analýza nákladovosti a rentability. Analýza likvidity a zadluženosti. Spider analýza.
  • 9. Asset Liability Management v pojišťovnách - ústní rozprava. Modelování finančních toků životní a neživotní pojišťovny.
  • 10. Nabídka pojištění - ústní rozprava. Rozbor empirických studií.
  • 11. Solventnost pojišťoven a regulace pojišťovnictví podle pravidel Solvency II - ústní rozprava. Swiss Solvency Test. Zjednodušený příklad výpočtu kapitálových požadavků podle Solvency II.
  • 12. Tržní disciplína v pojišťovnictví - ústní rozprava. Upřesnění informací ke zkoušce.
Literatura
    povinná literatura
  • ZWEIFEL, Peter a Roland EISEN. Insurance economics. Heidelberg: Springer, 2012, xvi, 451. ISBN 9783642205477. info
  • VÁVROVÁ, Eva. Finanční řízení komerčních pojišťoven. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 190 s. ISBN 9788024746623. URL info
    doporučená literatura
  • ŘEZÁČ, František, Gabriela OŠKRDALOVÁ, Martin ŘEZÁČ, Miroslava ŠIKULOVÁ a Petr VALOUCH. Marketingové řízení komerční pojišťovny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Tisk: BonnyPress, 2009, 210 s. ISBN 978-80-210-4799-0. info
  • KRIELE, Marcus a Jochen WOLF. Value-oriented risk management of insurance companies. London: Springer, 2014, xii, 378. ISBN 9781447163046. info
  • MAJTÁNOVÁ, Anna. Pojišťovnictví :teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2006, 288 s. ISBN 8086929191. info
Výukové metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Domácí příprava na základě literatury sdělené na konci jednotlivých přednášek
Metody hodnocení
Přednášky a semináře probíhají obsahově podle uvedených tématických okruhů.
Semináře jsou rozděleny do třinácti bloků.
Požadavky na ukončení předmětu:
a) aktivní účast na seminářích (schopnost studentů odpovídat na otázky kladené na semináři a schopnost řešit modelové příklady);
b) zpracování a předložení semestrální práce, obsahující rozsáhlou analýzu strategie, hospodaření a finanční stability vybrané pojišťovny (na základě Návodu v ISu) – odevzdání do ISu do začátku 12. učebního týdne;
c) písemná zkouška a ústní rozprava.
Konečná známka je tvořena: hodnocením semestrální práce (max. 5 bodů), hodnocením účastí v diskuzích na přednáškách (max. 6 bodů), hodnocením aktivní účastí na seminářích (max. 6 bodů) a výsledkem závěrečné zkoušky (max. 20 bodů).
Stupnice hodnocení:
A: 92 – 100 % (28 a více bodů),
B: 84 – 91 % (26 – 27 bodů),
C: 76 – 83 % (24 – 25 bodů),
D: 68 – 75 % (21 – 23 bodů),
E: 60 – 67 % (18 – 20 bodů),
F: méně než 60 % (méně než 18 bodů).
Upozornění: Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.