PHRESP Rétorika a společenský protokol

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2/0. 4 hodiny jedenkrát za 14 dní. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Františka Horáková (cvičící)
Mgr. Kateřina Hradová (cvičící)
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (cvičící)
Ing. Tomáš Psota, MBA (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PHRESP/1: každý sudý čtvrtek 11:05–14:30 S301, B. Šmajsová Buchtová
PHRESP/2: každý lichý čtvrtek 11:05–14:30 S301, B. Šmajsová Buchtová
PHRESP/3: každou lichou středu 9:20–12:45 S301, K. Hradová
PHRESP/4: každou sudou středu 9:20–12:45 S301, K. Hradová
PHRESP/5: každou lichou středu 16:20–19:35 S301, F. Horáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Jiné omezení: Počet studentů je limitován na seminární skupiny po 14 studentech
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V úvodu studia rétoriky je stručně vysvětleno její historické a kulturní pozadí. Studenti se seznamují s významem jazykové komunikace a kulturností projevu jak z hlediska běžného dorozumívání mezi lidmi, tak i z hlediska budoucího uplatnění v řídící činnosti. Strukturu výuky kurzu (i každého jednotlivého setkání) tvoří čtyři části: I. Úvodní psychofyzická relaxace Je zaměřena na tělesné a duševní uvolnění, na odstranění záporných faktorů a jejich vlivu na hlas (potlačené city, zmatené myšlení, nesprávné návyky držení těla, nežádoucí ovládání dechu vnějšími svaly, zátěž jemných hrtanových svalů při tvoření zvuku, psychické napětí). II. Příprava a stylistická výstavba mluvených projevů v praxi Ve druhé části jsou studenti vedeni ke srozumitelnému a jednoznačnému vyjádření stanovisek a názorů, k přesnému formulování problémů, k vyjádření logického sledu myšlenkových postupů, k dovednosti argumentovat a vést diskusi, k umění zaujmout posluchače. Podrobněji jsou probírána témata: příprava a jazykový sloh mluvených projevů a rozdíl mezi projevem mluveným a psaným. Pozornost je věnována stylistické výstavbě mluvených projevů s důrazem na racionální stránku řeči (referát, diskusní příspěvek, přednáška, debata) a mluveným projevům s důrazem na emotivní stránku řeči (slavnostní proslovy – proslov oslavný, smuteční, přípitek; řeč politická a řeč slavnostní). Akcent je ve výuce kladen na výběr a využití jazykových prostředků pro mluvený projev, na kontakt s posluchači a na sociálně psychologické aspekty řečových projevů. III. Technika mluveného projevu Ve třetí části je probírána technika mluveného slova s důrazem na: - pravidla češtiny (správná výslovnost hlásek, rytmus řeči, přízvuk) - dikci (dýchání – respirace, tvoření hlasu – fonace, výslovnost – artikulace) - spisovnou výslovnost (pravidla výslovnosti českých a přejatých slov) - mluvený projev ( významový přízvuk, práce s předložkou) IV. Kulturnost projevu Dynamický charakter ekonomického prostředí vyžaduje kromě požadavků odborné kvalifikace i rozvoj kvalifikace sociální. Její součástí je i umění jednat s lidmi a chovat se ve společnosti. Studenti se prostřednictvím aktivních metod výuky seznámí se základy etikety společenských kontaktů.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky): Vzhledem k aktivním metodám výuky s použitím videotechniky probíhá výuka v čtyřhodinových blocích tj. jedenkrát za 14 dnů. I. - Úvodní seminář – seznámení s obsahem a formou výuky; zadání témat společenského protokolu. - Představení účastníků kurzu formou tréninku prezentačních dovedností. Práce se sociálními informacemi. - Rétorika v dějinách; stručná historie řečnictví.Vývoj funkce mluvené řeči. - Prezentace volného tématu – videotrénink se zpětnou vazbou. II. - Úvodní psychofyzická relaxace – nácvik aktivace páteře, nácvik schopnosti vnímat návyky při dýchání a uvědomovat si nové zkušenosti. - Prezentace mluveného projevu – referát – videotrénink se zpětnou vazbou. - Zásady přesvědčivé sebereprezentace a možnosti jejího nácviku. Metody posilování sebedůvěry. - Společenský protokol – Takt a ohleduplnost (kouření, mobilní telefon); pozdrav – formy pozdravu; podání ruky; představování; role a forma vizitky; oslovování, tykání a vykání, tituly v řeči a v dopise; společenská chůze, držení těla, první dojem; řeč těla. Videofilm „Etiketa“, I. díl. Autor J. Špaček III. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k uvolnění tenze v dýchacích svalech. - Prezentace mluveného projevu – diskusní příspěvek. Videotrénink se zpětnou vazbou. - Stavba mluveného projevu. Požadavky kladené na mluvený projev. Výběr jazykových prostředků. - Společenský protokol – Rituál obdarovávání; sliby; omluva; společenské přednosti; pravidla u stolu; kompromisy a tabu; chování v restauraci; obchodní oběd v restauraci – povinnosti hostitele; hostiny, bankety, společenská setkání; pozvánky; návštěvy. Videofilm „Etiketa“ I. a II. díl. Autor J. Špaček IV. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na přesunutí vnímání hlasu sluchem k vnímání fyzického pocitu hlasu v oblasti bránice. - Prezentace mluveného projevu – přednáška. Videotrénink se zpětnou vazbou. - Časový plán projevu. Kontakt s posluchači. prostorové uspořádání. Příprava pomůcek a využití techniky. - Cvičení správné artikulace – samohlásky a souhlásky. - Společenský protokol –Vstup do zaměstnání. Chování na pracovišti. Videofilm „Etiketa“ I. část V. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na odstranění trémy a stresu při řečových vystoupeních. - Výcvik argumentace formou Robertsovy anglické debaty. Videotrénink se zpětnou vazbou. - Pravidla výslovnosti českých a přejatých slov. Cvičení na větný přízvuk a na práci s předložkou. - Společenský protokol - Člověk v rodinném prostředí. Člověk na ulici a v dopravě. Jednání na úřadech. Jednání s cizinci. VI. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na práci s dechem. - Prezentace mluveného projevu – proslov oslavný, smuteční, přípitek (možnost individuálního výběru). Videotrénink se zpětnou vazbou. - Fráze v mluveném projevu. Stylistická cvičení zaměřená na: nadbytečná slova, nevhodný pořádek slov ve větě, kupení větných členů ve stejném pádu, nadužívání podstatného jména slovesného, nelogičnost ve vyjadřování, volba výrazu. - Společenský protokol - Společenská konverzace a korespondence (pravidla rozhovoru; technika kladení otázek; umění naslouchat; technika telefonování; pravidla užívání mobilních telefonů; zásady obchodní korespondence). VII. - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k fyzickému uvolnění pomocí představy. - Závěrečná prezentace vybraného projevu. Videotrénink se zpětnou vazbou. - Společenský protokol – závěrečný test.
Literatura
  • Buchtová, B. Cvičné texty z rétoriky. Brno: Vydavatelství MU, 2005.ISBN 80-210-3752-0.
  • Buchtová, B. Rétorika. Praha:Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0868-X.
Metody hodnocení
V zápočtovém týdnu si studenti připraví a prezentují vybraný typ mluveného projevu. Závěrečný test ze společenského protokolu a z mluvnických cvičení se píše ve zkouškovém období. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl - neprospěl . Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nesmí být hodnocena známkou F.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je limitován na 5 seminárních skupiny po 14 lidech.Skupina 3,4, a 5 je určena pro studenty oboru EHS v 5. semestru. Skupina 1 a 2 je určena pro ostatní obory.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009.