PHPVOC Psychologie v obchodní činnosti firmy

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (náhr. zkoušející)
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PHPVOC/1: Út 9:20–12:45 S301, B. Šmajsová Buchtová
PHPVOC/2: Út 9:20–12:45 S301, P. Marciánová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 52 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/52, pouze zareg.: 0/52, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/52
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je tematicky členěn do šesti celků s časovou dotací 4 hodin : I. Image firmy; II. Taktika a strategie obchodního jednání; III. Umění uzavřít obchod; IV. Psychologie osobního prodeje; V. Komunikační dovednosti v obchodním styku; Jednání s obchodními partnery. VI.Etické zásady v obchodním jednání. Kulturně podmíněné rozdíly v obchodním styku. V úvodní části jsou stručně vysvětleny předpoklady úspěšného obchodního jednání s akcentem na zdravou úroveň sebejistoty a umění pracovat s časem a s informacemi. V další části jsou vymezeny fáze kultivovaného obchodního jednání. Podrobně je analyzována příprava na jednání, prezentace obchodní nabídky a proces vyjednávání. Další část je věnována psychologii osobního prodeje. Nezbytnou výbavou dobrého obchodního zástupce, vyjednavače jsou komunikativní dovednosti. Důraz je kladen na řeč těla jako prostředek komunikace, techniku kladení otázek a na techniku telefonování. Samostatná část je věnována osobnímu image muže a ženy v obchodním styku. Úspěšnost v mezinárodním obchodě je podmíněna znalostmi společenských konvencí dané kultury, jimž je věnována závěrečná část kurzu.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky): I. Úvodní seminář Úvod do psychologie obchodní činnosti Představení účastníků kursu – trénink prezentačních dovedností Zadání témat k samostatnému studiu a k přípravě prezentace ve výuce Image firmy. Vytváření žádoucího image firmy princip diferenciace Nositelé image firmy Vztah mezi organizační kulturou firmy a jejím image II. Taktika a strategie obchodního jednání Předpoklady úspěšného obchodního jednání Psychologické proměnné vstupující do mezilidského vztahu v obchodní činnosti Příprava na obchodní jednání v tuzemsku a v zahraničí. Zásady týmového jednání Fáze obchodního jednání Způsoby vyjednávání. Nátlakové taktiky a jejich zdolávání. Příklad z praxe – případová studie. Praktický nácvik úspěšné vyjednávací strategie III Umění uzavřít obchod Prodejce – profesionál Forma prezentace obchodní nabídky Zdolávání námitek Stanovení obchodních podmínek Navázání perspektivního obchodního vztahu Videofilm „Prodejní rozhovor“ s následnou diskusí ve skupině IV Psychologie osobního prodeje Pravidla obchodního rozhovoru Motivace odlišných zákaznických typů Řízení péče o zákazníky Týmová práce a řetězec dodavatel/ zákazník Videofilm „Nároční zákazníci“ s následnou diskusí ve skupině V Komunikační dovednosti v obchodním styku Komunikativní dovednosti (umění naslouchat, technika kladení otázek, technika telefonování, obchodní korespondence) Řeč těla jako prostředek komunikace Videofilm „Řeč těla v obchodním styku“ s následnou diskusí ve skupině Jednání s obchodními partnery Etiketa v obchodním jednání (oslovování, pravidla představování, společenské přednosti, forma a role vizitky, zásady podnikatelské diplomacie) Pravidla společenského chování pro muže a ženy v obchodním styku Osobní image muže a ženy Debata s odborným poradcem VI Etické zásady v obchodním podnikání Etické zásady jednání Mravní aspekty rozhodování Praktické nástroje řešení etických problémů v obchodních situacích Týmové řešení případové studie s následnou diskusí ve skupině Kulturně podmíněné rozdíly v obchodním styku Zvyklosti zemí Evropské unie Země východní Evropy Vyjednávání s Japonci. Americká kultura. Arabské země. VII Závěrečný písemný test
Literatura
  • Buchtová, B., Kulhavý, V.: Psychologie v obchodní činnosti firmy. 1. vyd. Brno: ESF MU ISBN 80-210-4061-0
  • Buchtová, B., Pokorný, J.: Podnikání a kulturní odlišnosti. Brno: Vydavatelství MU, 2004. ISBN 80-210-3490-4
Metody hodnocení
Studenti zpracovávají v průběhu semestru jednu seminární práci. Závěrečný písemný test spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl - neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.