MPH_EOPO Ekonomicko-organizační poradenství

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 9:20–11:00 S311
Předpoklady
Marketing, Nauka o podniku I, Firemní finance, Řízení lidských zdrojů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekonomicko-organizační poradenství je dynamicky se rozvíjející oblastí sektoru služeb. Postupně dochází ke změně vnímání poradce jako výsady velkých podniků a poradenské služby začínají být vyhledávány i malými a středními podniky. V souladu s tímto vývojem se zvyšuje velikost nabídky na trhu poradenských služeb, resp. počet poradců v oblasti podnikového řízení, marketingu, financí apod., a dochází tak k růstu konkurence na trhu poradců. Předmět je zaměřen na kvalifikované zvládnutí poradenského procesu, a to nejen po stránce technické, ale i po stránce vztahu s klientem. Vzhledem k tom, že předmět není primárně zaměřen na seznamování studenta se základními pojmy a vztahy v jednotlivých funkčních oblastech ekonomicko-organizačního poradenství (strategické řízení, řízení lidských zdrojů, finanční řízení apod.), ale na samotný poradenský proces, předpokládají se ve výuce základní znalosti těchto funkčních oblastí vycházející z předmětů Nauka o podniku I, Marketing I, Řízení lidských zdrojů, Firemní finance, apod. Předmět není určen pouze pro studenty, kteří sami chtějí nabízet poradenské služby, ale i pro studenty, kteří mohou stát na straně poptávky po poradenských službách (například ve vedoucí pozici v podniku jim bude náležet kompetence výběru poradce popřípadě spolupráce s ním). Hlavní cíle kurzu jsou: prezentovat základní postupové kroky práce poradce;
klasifikovat možné symptomy podnikových problémů;
predikovat možné problémy v podniku dle základních charakteristik podniku (fáze životního cyklu podniku, velikost podniku, odvětví);
navrhnout možná řešení pro jednotlivé problémy;
kalkulace nákladů spojených s prací poradce a s implementací navržených řešení problémů;
systematicky aplikovat základní postupy projektového managementu, a to převážně v oblasti plánování projektu;
prezentovat práci poradce v souladu s etickými zásadami proadenské činnosti.
Osnova
  • Tématický plán přednášek: 1. Úvod do problematiky ekonomicko-organizačního poradenství
  • 2. Poradenský proces obecně; poradenský proces - vstup
  • 3. prezentace poradenské organizace, smluvní základ poradenského procesu
  • 4. Poradenský proces – diagnóza
  • 5. Poradenský proces – plánování akce
  • 6. Poradenský proces - implementace, ukončení
  • 7. Poradenství v oblasti obecného řízení
  • 8. Poradenství v oblasti marketingu a odbytu, logistiky
  • 9. Poradenství v oblasti finančního řízení
  • 10.Poradenství v oblasti personálního řízení
  • 11.Základy řízení a ekonomika poradenské firmy
  • 12.Přednáška poradce-praktika
Literatura
  • KUBR, Milan. Poradenstvo pre podnikateľov a manažérov :zásady a skúsenosti. Translated by Daniela Tamášová - Vladimír Kopečný. 1. vyd. Praha: CAPA Poradenská agentura, 1991, s. 363-648. ISBN 80-7064-036-7. info
  • MIKOLÁŠ, Z, POCZATKOVÁ, B. Základy práce poradce v podnikání: pomůcka poradce v podnikání. Háj ve Slezsku : MAJ, 2000. ISBN 80-86458-00-8.
  • 2. COHEN, W.A. Staňte se úspěšným poradcem. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0530-X
  • KAŠÍK, J., MICHALKO, M. Podniková diagnostika. Ostrava : Tandem, 1998. ISBN 80-902167-4-9
  • 3. ŽDÍMAL, M. Příručka terénního poradenství. Ostrava : AKS Ostrava, 1992.
  • Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, které jsou teoretickou přípravou studentů v rámci jednotlivých probíraných témat (dle osnovy).
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška probíhá písemnou formou resp. formou písemného testu. Test obsahuje kombinaci otázek uzavřených (20 otázek) a otevřených (5 otázek). Uzavřené otázky prověřují znalost teoretické látky. Správně může být více odpovědí anebo žádná, tzn. varianty odpovědí 0-4 správně. Student může za otázku získat 1 bod v případě kompletně zodpovězené otázky, v jiném případě 0 bodů (u uzavřených otázek). Za uzavřené otázky může student získat celkem 20 bodů. Otevřené otázky ověřují schopnost studenta nabídnout konkrétní řešení daného problému. Každá z otázek je hodnocena maximálně 3 body, popřípadě poměrnou částí vzhledem k míře kompletnosti odpovědi. Za otevřené otázky je možné získat maximálně 15 bodů. Maximální počet bodů za oba typy otázek celkem je tedy 35. Minimum pro úspěšné zvládnutí je 60% správných odpovědí, tzn. 21 bodů. Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolenýchpomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku(zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia."
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.