MPH_SPOF Společenská odpovědnost firem

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 12:00–13:50 P104, kromě Út 19. 9.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_SPOF/01: St 4. 10. 16:00–18:50 P104, St 18. 10. 16:00–18:50 P104, St 1. 11. 16:00–18:50 P104, St 15. 11. 16:00–18:50 P104, A. Klapalová
Předpoklady
(! MPH_COSR Corporate Responsibility ) || (! MPH_COSR Corporate Responsibility )
Ačkoli tento předmět nemá žádné předpoklady, znalost základních pojmů z marketingu a marketingové komunikace je výhodná.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Minimální počet pro otevření předmětu je 10 zapsaných studentů. / The minimum number of enrolled students to open the course is 10.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je rozvíjet znalosti a schopnosti studentů v oblasti společenské odpovědnosti firem tak, aby byli schopni formulovat strategii CSR pro daný subjekt a vytvořit akční plán. Předmět je do určité míry provázaný s předmětem Organizační etika a udržitelný rozvoj. V předmětu SPOF je pozornost více soustředěna na řídící a realizační úrovně společenské odpovědnosti.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu by studenti měli umět:
- porozumět obsahu společenské odpovědnosti firem a jejímu významu pro podnikání;
- pochopit, co znamená odpovědnost jednotlivce, organizace atd. a jak se odráží v CSR;
- pochopit role zainteresovaných stran v CSR;
- vytvořit strategii CSR na základě vize, poslání a obchodní strategie a na základě analýz prostředí a vypracovat akční plán;
- popsat proces implementace strategie CSR a aplikovat ji;
- určit nejvhodnější metody měření účinnosti navrhovaných aktivit;
- vybrat nejvhodnější standard CSR pro podnik a vyhodnotit úroveň jeho naplnění;
porozumět tomu, co znamená sociální podnikání, a možným přístupům k založení a vedení sociálního podniku;
Osnova
  • Přehled témat:
  • - Společenská odpovědnost firem (CSR) - základní pojmy a historický vývoj;
  • - Odpovědnost - význam pojmu a typy odpovědnosti relevantní pro řízení společenské odpovědnosti;
  • Vztah mezi společenskou odpovědností a udržitelným rozvojem a růstem, cirkulární ekonomikou a etikou;
  • - Sociální podnikání;
  • - Strategický přístup ke společenské odpovědnosti podniků - koncept sdílených hodnot;
  • - Teorie zainteresovaných stran a společenská odpovědnost podniků;
  • - Normy upravující chování v oblasti společenské odpovědnosti podniků;
  • - Řízení CSR v dodavatelském řetězci;
  • - Podávání zpráv o společenské odpovědnosti podniků;
  • - Proces implementace společenské odpovědnosti firem do řízení podniku;
  • - Hodnocení výkonnosti a měření společenské odpovědnosti podniků.
Literatura
    povinná literatura
  • HASKI-LEVENTHAL, Debbie. Strategic corporate social responsibility : tools & theories for responsible management. Edited by David L. Cooperrider. First edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxx, 377. ISBN 9781473998018. info
  • CHANDLER, David. Strategic corporate social responsibility : sustainable value creation. Edition 4. Los Angeles: Sage, 2017, xxxvii, 44. ISBN 9781506310992. info
  • ALEXANDER, Paula. Corporate Social Irresponsibility. 1st edition. Routledge, 2015, 426 s. ISBN 0-415-72146-6. info
    doporučená literatura
  • CHAHINE, T. Introduction to Social Entrepreneurship. CRC Press, 2016. ISBN 978-1-4987-1704-5. info
  • WILLIAMS, E. Freya. Green giants : how smart companies turn sustainability into billion-dollar businesses. New York: AMACOM, American Management Association, 2015, ix, 278. ISBN 9780814436134. info
  • WILHELM, Kevin. Making sustainability stick : the blueprint for successful implementation. First edition. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, 2015, xi, 292. ISBN 9780134383040. info
  • PULLMAN, Madeleine a Margaret SAUTER. Sustainability delivered : designing socially and environmentally responsible supply chains. First edition. New York: Business expert press, 2012, 165 stran. ISBN 9781606493182. info
Výukové metody
Přednášky (přednášky jsou pouze v jazyce anglickém), semináře, diskuse, týmové projekty, četba, prezentace odborníků.
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test, aktivita během seminářů - řešení úkolů a týmových projektů a jejich obhajoba.
Jakékoliv kopírování, nahrávání či únik testů, používání nepovolených nástrojů, pomůcek a komunikačních zařízení či jiné narušení objektivity zkoušek (zápočtových testů) bude považováno za nedodržení podmínek pro absolvování předmětu a také za závažné porušení studijního řádu. Následně vyučující ukončí zkoušku (zápočtový test) udělením známky "F" v informačním systému a děkan zahájí disciplinární řízení, které může vyústit v ukončení studia.
V případě zahraničního studijního pobytu - výjezdu v tomto předmětu nejsou žádné specifické požadavky. Probranou látku je potřebné podle informací v Interaktivní osnově nastudovat formou samostudia. Závěrečná zkouška bude ale delší a bude obsahovat řešení 2 úkolů, které budou dostupné v Interaktivní osnově a které studenti, kteří absolvují semináře, budou plnit v rámci seminářů.
Informace učitele
Studenti absolvují semináře, plní průběžné úkoly a skládají závěrečný test v českém jazyce. Základní literatura a přednášky jsou v angličtině a jsou sdílené s obsahově ekvivalentním předmětem MPH_COSR. Pokud studenti chtějí absolvovat Corporate Social Responsibility jako předmět vyučovaný v angličtině, mohou si zapsat MPH_COSR, ve kterém probíhá celá výuka v anglickém jazyce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je ekvivalentní k anglicky vyučovanému MPH_COSR. Oba předměty sdílí přednášky v angličtině.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.