P010 Počítačová grafika

Fakulta informatiky
podzim 1999
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jan Staudek, CSc.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Předpoklady
P009 Základy počítačové grafiky && M013 Geometrické algoritmy I
Domácí úlohy vyžadují základní znalost programování v jazyku C a prostředí OpenGL.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Vzorkování a rekonstrukce, alias a vyhlazování.
  • Warping a morphing rastrových obrazů.
  • 2D a 3D textury.
  • Analytické povrchy. Parametrické plochy, plátování, spojitost.
  • Lokální a globální deformace těles.
  • Metody dělení a vyhledávání v prostoru.
  • Obalová tělesa, hierarchie obalových těles.
  • Realistické osvětlovací modely. Obecná zobrazovací rovnice.
  • Vizualizace objemu a ploch.
  • Fraktály, IFS, L-gramatiky.
  • Specializované grafické architektury.
Literatura
  • ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ a Petr FELKEL. Moderní počítačová grafika. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1998, 448 s. ISBN 8072260499. info
  • SOCHOR, Jiří, Jiří ŽÁRA a Bedřich BENEŠ. Algoritmy počítačové grafiky. 2. přeprac. vyd. Praha: ČVUT, 1996, 184 s. ISBN 8001014061. info
  • SOCHOR, Jiří, Bedřich BENEŠ, Petr FELKEL a Jiří ŽÁRA. Vizualizace. 1. vyd. Praha: FEL ČVUT Praha, 1997, 197 s. ISBN 80-01-01582-3. info
  • An introduction to ray tracing. Edited by Andrew S. Glassner. London: Academic Press, 1989, xiii, 329. ISBN 0122861604. info
  • Digital image processing : concepts, algorithms and scientific applications. Edited by Bernd Jähne. 4th ed. Berlin: Springer, 1997, xvii, 555. ISBN 3540592989. info
  • EBERT, David S. Texturing and modeling : a procedural approach. 2nd ed. San Diego: AP Professional, 1998, xiv, 415. ISBN 0122287304. info
  • SCHROEDER, Will, Ken MARTIN a Bill LORENSEN. The visualization toolkit :an object-oriented approach to 3D graphics. Upper Saddle River: Prentice Hall PTR, 1996, xvi, 826 s. ISBN 0-13-199837-4. info
Metody hodnocení
Studenti řeší 1 praktickou úlohu s využitím programových prostředí převzatých z doporučené literatury (Visualization Toolkit, Heurisko, procedurální textury) a/nebo v prostředí C/OpenGL. Hodnocení této práce se podílí na výsledné známce 50 %, dalších 50 % tvoří hodnocení písemné zkoušky. Pro ukončení předmětu formou zápočtu je nutné vyřešit zadaný projekt; pro kolokvium je nutné zpracovat kromě projektu navíc písemně krátkou studii, shrnující poznatky ze 2--3 zadaných článků a prezentovat poznatky při vlastním kolokviu.
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/P010
Přemět navazuje na Základy počítačové grafiky - (P009). Je zaměřen na prohloubení znalostí zejména v oblastech realistického zobrazení 3D scény, prostorového modelování a modelování speciálních efektů. Některé partie jsou výrazným rozšířením látky přednesené v úvodním kurzu, jiné partie jsou zcela nové. Předmět bude průběžně inovován se snahou prezentovat studentům aktuální poznatky a směry vývoje.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1997, podzim 1998, podzim 2000, podzim 2001.