PV182 Komunikace člověka s počítačem

Fakulta informatiky
podzim 2011
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Ivan Antalec (cvičící)
Mgr. Jakub Bartišek (cvičící)
Mgr. Jakub Coufal (cvičící)
Mgr. Jaromír Coufal (cvičící)
Mgr. Pavol Donko (cvičící)
Mgr. Lenka Hasprová (cvičící)
Lukáš Churý (cvičící)
Mgr. Jan Kutil (cvičící)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
St 12:00–13:50 D3
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV182/01: každý sudý čtvrtek 10:00–11:50 B311, J. Bartišek, L. Hasprová
PV182/02: každý lichý čtvrtek 10:00–11:50 B311, J. Bartišek, L. Hasprová
PV182/03: každý sudý čtvrtek 12:00–13:50 B311, J. Coufal, L. Churý
PV182/04: každý lichý čtvrtek 12:00–13:50 B311, J. Coufal, L. Churý
PV182/05: každý sudý čtvrtek 14:00–15:50 B311, J. Coufal, P. Donko
PV182/06: každý lichý čtvrtek 14:00–15:50 B311, J. Coufal, P. Donko
PV182/07: každý sudý čtvrtek 16:00–17:50 B311, I. Antalec, J. Kutil
PV182/08: každý lichý čtvrtek 16:00–17:50 B311, I. Antalec, J. Kutil
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 190 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/190, pouze zareg.: 0/190, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/190
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá základy interakce člověka s počítačem. Je zaměřen na psychologicko-fyziologické aspekty návrhu rozhraní, návrh grafických komunikačních rozhraní a hodnocení jejich užitnosti. Studenti by měli být schopni zhodnotit existující návrhy obrazovek a samostatně navrhovat rozhraní s důrazem na jeho využitelnost.
Osnova
  • Úvod do problematiky interakce člověka s počítačem.
  • Návrh zaměřený na úlohy.
  • Vysokoúrovňové modely interakce.
  • Návrh zaměřený na uživatele.
  • Vyhodnocování rozhraní s uživateli.
  • Vyhodnocování - řízené experimenty.
  • Návrh každodenních věcí, zásady, užitečné věci.
  • Reprezentace, vizuální proměnné, metafory.
  • Hodnocení založené na kognitivních modelech.
  • Grafický návrh obrazovky.
  • Interaktivní nástroje a techniky ve virtuálním prostředí.
  • Cestování a hledání cest ve virtuálním prostředí.
  • Heuristické metody hodnocení rozhraní.
Literatura
  • MULLET, Kevin a Darrell SANO. Designing visual interfaces : communication oriented techniques. Englewood Cliffs, NJ: SunSoft Press, 1995, xv, 273. ISBN 0133033899. info
  • PREECE, Jenny. Human computer interaction. Harlow: Addison-Wesley, 1994, xxxviii, 7. ISBN 0-201-62769-8. info
Výukové metody
Teoretické přednášky. Laboratorní cvičení založená převážně na prezentaci a hodnocení dílčích domácích úloh, které pokrývají životní cyklus vývoje rozhraní zvoleného systému - od scénářů až po propracovaný prototyp. Studenti řeší shodný systém, řešení jsou individuální.
Metody hodnocení
Přednášky a diskuze o probíraných tématech. Domácí úloha: semestrální projekt řešený převážně v laboratoři s podporou specializovaného software: od papírového prototypu ke kompletnímu návrhu GUI. Písemná zkouška, 4-5 otázek z předem zveřejněného seznamu, 90 min.
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PV182
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.