PV182 Human Computer Interaction

Fakulta informatiky
podzim 2017
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Fotios Liarokapis, PhD (přednášející)
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Bc. Samuel Antol (cvičící)
Bc. Marek Augustin (cvičící)
Bc. Kristína Miklášová (cvičící)
Mgr. Radim Lipovčan (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky - Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky - Fakulta informatiky
Rozvrh
Út 9:00–9:50 D3
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV182/01: každý sudý čtvrtek 12:00–13:50 B311, R. Lipovčan, K. Miklášová
PV182/02: každý lichý čtvrtek 12:00–13:50 B311, R. Lipovčan, K. Miklášová
PV182/03: každý sudý čtvrtek 14:00–15:50 B311, S. Antol, M. Augustin
PV182/04: každý lichý čtvrtek 14:00–15:50 B311, S. Antol, M. Augustin
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80
Mateřské obory/plány
předmět má 39 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course deals with basics of human-computer interaction. It is focused on psychological and physiological aspects of interface design, graphical user interface design and its usability asessment.
Výstupy z učení
After finishing the course students
- will be able to evaluate existing screen designs;
- will practise in developing human-computer interfaces with respect to a usability;
- will be able to asess the usability of SW products;
- will understand the usability issues of products in general;
- will gain practical knowledge of designing process based on in-depth knowledge of high and low level models of human-computer interaction.
Osnova
  • Introduction to human computer interaction. Task-centred system design.
  • High level models of human-computer behaviour.
  • User-centred design and prototyping.
  • Evaluating interfaces with users.
  • Evaluation - controlled experiments.
  • Design of everyday things.
  • Representations, visual variables, metaphors and direct manipulation.
  • Evaluation based on cognitive models.
  • Graphical screen design
  • Physical user interfaces
  • Heuristic evaluation of interfaces.
Literatura
  • MULLET, Kevin a Darrell SANO. Designing visual interfaces : communication oriented techniques. Englewood Cliffs, NJ: SunSoft Press, 1995. xv, 273. ISBN 0133033899. info
  • PREECE, Jenny. Human computer interaction. Harlow: Addison-Wesley, 1994. xxxviii, 7. ISBN 0-201-62769-8. info
Výukové metody
Theoretical lectures+labs. Lab work is based on presentations and the mutual evaluation of several homework assignments covering the lifecycle of development of systems' interface - from scenarios to hifi prototypes. All students solve the same problem, solutions are individual.
Metody hodnocení
Project is split in 5 HWA solved mostly in a lab using specialized software. Steps include a design of interface for a specific purpose: from a paper prototype to complete GUI design. Every step is graded 0-10 points. Points exceeding limit 20 are added as bonus to the grading of a written exam, 5 questions, 90 minutes.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PV182
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.