PV182 Komunikace člověka s počítačem

Fakulta informatiky
podzim 2009
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Katedra vizuální informatiky - Fakulta informatiky
Rozvrh
St 12:00–13:50 D3
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV182/01: Út 10:00–10:50 B311, J. Sochor
PV182/02: Út 11:00–11:50 B311, J. Sochor
PV182/03: Út 12:00–12:50 B311, J. Sochor
PV182/04: St 14:00–14:50 B311, J. Sochor
PV182/05: St 15:00–15:50 B311, J. Sochor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Mateřské obory/plány
předmět má 44 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se zabývá základy interakce člověka s počítačem. Je zaměřen na psychologicko-fyziologické aspekty návrhu rozhraní, návrh grafických komunikačních rozhraní a hodnocení jejich užitnosti. Studenti by měli být schopni zhodnotit existující návrhy obrazovek a samostatně navrhovat rozhraní s důrazem na jeho využitelnost.
Osnova
  • Úvod do problematiky interakce člověka s počítačem.
  • Návrh zaměřený na úlohy.
  • Vysokoúrovňové modely interakce.
  • Návrh zaměřený na uživatele.
  • Vyhodnocování rozhraní s uživateli.
  • Vyhodnocování - řízené experimenty.
  • Návrh každodenních věcí, zásady, užitečné věci.
  • Reprezentace, vizuální proměnné, metafory.
  • Hodnocení založené na kognitivních modelech.
  • Grafický návrh obrazovky.
  • Interaktivní nástroje a techniky ve virtuálním prostředí.
  • Cestování a hledání cest ve virtuálním prostředí.
  • Heuristické metody hodnocení rozhraní.
Literatura
  • MULLET, Kevin a Darrell SANO. Designing visual interfaces : communication oriented techniques. Englewood Cliffs, NJ: SunSoft Press, 1995. xv, 273. ISBN 0133033899. info
  • PREECE, Jenny. Human computer interaction. Harlow: Addison-Wesley, 1994. xxxviii, 7. ISBN 0-201-62769-8. info
Výukové metody
Teoretické přednášky. Laboratorní cvičení založená převážně na prezentaci a hodnocení dílčích domácích úloh, které pokrývají životní cyklus vývoje rozhraní zvoleného systému - od scénářů až po propracovaný prototyp. Studenti řeší shodný systém, řešení jsou individuální.
Metody hodnocení
Přednášky a diskuze o probíraných tématech. Domácí úloha: semestrální projekt řešený převážně v laboratoři s podporou specializovaného software: od papírového prototypu ke kompletnímu návrhu GUI. Písemná zkouška, 4-5 otázek z předem zveřejněného seznamu, 90 min.
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PV182
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.