FI:PV262 Metody výzkumu v sociální inf. - Informace o předmětu
PV262 Metody a praxe výzkumu v sociální informatice
Fakulta informatikypodzim 2017
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Vlasta Bukačová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Jaromír Plhák, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Aleš Horák, Ph.D.
Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Fakulta informatiky - Rozvrh
- Čt 14:00–15:50 A318
- Předpoklady
- Předmět je vhodný pro studenty, kteří mají znalosti metodologie sociálních věd, tj. předměty: FSS:SOC106 Metodologie sociálních věd, FSS:SOC107 Metody výzkumu v sociologii
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Kurz má za úkol seznámit studenty s teoretickými a praktickými znalostmi v oblasti výzkumu s využitím informačních technologií. Cílem kurzu je dále vytvářet kvalitní témata pro bakalářské práce studentů sociální informatiky, které propojují obory informatiky a sociálních věd (sociologie, psychologie, mediálních studií).
- Výstupy z učení
- Student po absolvování tohoto předmětu: - bude umět formulovat výzkumné otázky, kterou může použít pro svoji bakalářskou práci v sociální informatice - zvládne navrhnout výzkumné metody, které povedou ke zodpovězení této otázky - bude umět lépe propojit teoretické znalosti metodologie s realizací empirického výzkumu - bude mít rozvrhnutý postup, který povede k realizaci daného výzkumu a tím bakalářské práce
- Osnova
- Osnova předmětu: (1) Představení struktury semináře, diskuse o náplni semináře a očekávání studentů od semináře. Úvod k výzkumům s využitím informačních technologií. (2) Informační technologie jako nástroj zkoumání, typy výzkumných nástrojů, specifika realizace výzkumů prostřednictvím internetu - pozitiva a negativa. Praktická část: návrhy témat studentských výzkumných projektů, ukázky a diskuze. (3) Specifika populace dosažitelné prostřednictvím internetu: problematika výběru vzorku a reprezentativity, cíle výzkumů s využitím informačních technologií. Praktická část: Návrhy cílů studentských výzkumných projektů, diskuze možností výběru vzorku pro dané projekty. (4) Etika výzkumu, etické aspekty výzkumu s využitím informačních technologií. Praktická část: Diskuze etických rozměrů výzkumů navrhovaných studenty. (5) Přehled základních výzkumných metod s využitím informačních technologií, výhody a nevýhody těchto metod. Praktická část: Promyšlení použitých metod pro studentské projekty. (6) Kvantitativní metody sběru dat. Online dotazníky (surveys). Úskalí sběru dat prostřednictvím online dotazníků. Praktická část: Diskuze kvantitativních metod použitých ve studentských projektech. (7) Kvalitativní sběr dat s využitím informačních technologií. Interview on-line, specifika online interakce, úskalí rozhovorů po internetu. Praktická část: Promyšlení nástrojů sběru dat pro studentské projekty. (8) Obsahová analýza s využitím informačních technologií a software. Data mining. Praktická část: Diskuze nad možnostmi využití obsahové analýzy ve studentských projektech. (9) Výzkumné techniky on-line: pozorování. Praktická část: Promyšlení použitých metod pro studentské projekty. (10) Focus groups on-line, experiment. Praktická část: Promyšlení nástrojů sběru dat pro studentské projekty. (11) Technické aspekty realizace on-line výzkumů. Praktická část: Diskuse technické realizace studentských projektů. (12) Prezentace návrhů výzkumů studenty. Diskuze ohledně realizace těchto projektů a možných navazujících bakalářských prací. (13) Shrnutí celého semináře. Zpětná vazba od studentů.
- Literatura
- povinná literatura
- The SAGE handbook of online research methods. Edited by Nigel Fielding - Raymond M. Lee - Grant Blank. Los Angeles: Sage, 2008, xvi, 370. ISBN 9781412922937. info
- doporučená literatura
- HEWSON, Claire. Internet research methods : a practical guide for the social and behavioural sciences. 1st pub. London: Sage Publications, 2003, 155 s. ISBN 0761959203. info
- MANN, Chris a Fiona STEWART. Internet communication and qualitative research : a handbook for researching online. London: Sage Publications, 2000, x, 258. ISBN 0761966277. info
- neurčeno
- HESSE-BIBER, Sharlene Nagy. The practice of qualitative research. Edited by Patricia Leavy. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2011, xx, 400. ISBN 9781412974578. info
- Oxford handbook of Internet psychology. Edited by Adam N. Joinson. New York: Oxford University Press, 2007, viii, 508. ISBN 9780199561803. info
- Doing Internet research : critical issues and methods for examining the Net. Edited by Steve Jones. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 1999, xxiv, 299. ISBN 0761915958. info
- Výukové metody
- Seminář je založen na teorii, na kterou navazuje naplánování výzkumného projektu studentem, kde sběr dat bude realizován prostřednictvím informačních technologií (např. internetu). Seminář je realizován jako projektová výuka. vytvářené projekty by měly odpovídat budoucím bakalářským pracem studentů.
- Metody hodnocení
- Studenti navrhují a zpracovávají projekty v průběhu celého běhu semináře. povinná je účast na min. 80% seminářů. Zápočet bude udělen za zpracování a prezentaci projektu.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2017/PV262