t114 Teorie a didaktika basketbalu

Fakulta sportovních studií
podzim 2006
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.
Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
t114/1: Út 11:30–12:15 MS-Vídeňská 9, T. Pětivlas
t114/2: Út 12:15–13:00 MS-Vídeňská 9, T. Pětivlas
t114/3: Út 13:00–13:45 MS-Vídeňská 9, T. Pětivlas
Předpoklady
studenti ovládají prakticky nácvik basketbalu, podmínkou registrace jsou vstupní praktické testy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na didaktické výstupy studentů v hodinách.
Osnova
  • Studenti v semestru nejprve prochází testy, které jsou podmínkou vstupu do předmětu: technika driblinku výměny driblující ruky kužele technika driblinku se 2 míči souhlasný, střídavý driblink v klusu, sednutí, obrátka přihrávky ve dvojicích zakončené dvojtaktem bez driblinku z P i L strany každá dvojice jde 2x tam a zpět situace jeden proti jednomu přes celé hřiště se dvěma přihrávajícími střelba po provedení zavřeného úniku a zastavení skokem Poznámka: testy jsou v rámci rozsahu obdobou zápočtových požadavků předmětů basketbal I. a P 013. Pokud student již dříve tento předmět absolvoval na MU FSpS a doloží tento zápočet, nemusí vstupní testy provádět. po testu, informační a instruktážní hodině budou zadány metodické výstupy z basketbalu a požadavky pro výstupy. Student v semestru provádí metodické výstupy na zadané téma.Uskuteční 2 výstupy z basketbalu, při výstupu předkládá písemnou přípravu, kterou mu učitel podepíše a vystaví podklad pro hodnocení. Učitel uděluje studentovi známku za výstup a krátké slovní hodnocení výstupu chyby, klady, datum výstupu. Obě přípravy spolu s podklady pro hodnocení pak student odevzdává. Učitel hodnotí obsahovou stránku zpracovaného metodického výstupu. Příprava na vyučovací hodinu je vypracována elektronickou formou, obsahuje vzdělávací úkol, pomůcky a průběh hodiny: rušnou, průpravnou, hlavní a závěrečnou část. Průpravná část může být společná pro oba výstupy, stačí ji vložit jako přílohu. Hlavní část obsahuje úkol graficky zpracovaný lze ručně, chyby žáků a jejich odstraňování ve vzdělávacím procesu a čas trvání jednotlivých cvičení. Druhá část výuky je teoretického rázu. Studenti po přednášce pravidla basketbalu absolvují teoretický test, dále provádí hodnocení výkonu hráče v utkání, rozbor tréninkové jednotky, vypracují seminární práci na zadané téma z teorie basketbalu a provádí výkon rozhodčího v modelovaném utkání
Literatura
  • 1. DOBRÝ, L., VELENSKÝ, M. Teorie a didaktika košíkové. Praha: SPN, 1988. 376s.
  • 2. LEBEDA, L., VLACH, J. Základy teorie a didaktiky basketbalu a volejbalu. ÚSTÍ n.L.: UJEP, 1992. 137 s.
  • 3. PERÁČEK, P. et al. Teória a didaktika športových hier I. 2. vyd. Bratislava: PEEM, 2004. 184 s.
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Zápočtové požadavky: 2 metodické výstupy dle zadání,úspěšně absolvovaný test z pravidel, úspěšné rozhodování modelového utkání, rozbor herního výkonu hráče v utkání, rozbor tréninkové jednotky, vypracování seminární práce na zadané téma. Témata pro metodické výstupy BASKETBAL dovedností řada s míčem ballhandling s jedním míčem dovedností řada s míčem ballhandling se dvěma míči závodivé hry s míčem drobné průpravné pohybové hry vhodné pro basketbal obranné činnosti jednotlivce základní obranný postoj, pohyb, práce paží obranné činnosti jednotlivce krytí hráče s míčem na místě obranné činnosti jednotlivce krytí hráče s míčem v pohybu obranné činnosti jednotlivce krytí hráče bez míče činnost obránce proti dvěma útočníkům útočné činnosti jednotlivce střelba útočné činnosti jednotlivce dvojtakt z levé strany útočné činnosti jednotlivce dvojtakt z pravé strany útočné činnosti jednotlivce přihrávky na místě útočné činnosti jednotlivce přihrávky v pohybu útočné činnosti jednotlivce uvolnění hráče bez míče útočné činnosti jednotlivce základy vedení míče, driblink na místě útočné činnosti jednotlivce uvolnění hráče s míčem na místě, zastavení útočné činnosti jednotlivce uvolnění hráče s míčem na místě, zahájení úniku útočné činnosti jednotlivce uvolnění hráče s míčem v pohybu, technika výměn řešení situace jeden na jednoho řešení situace při útočném a obranném doskakování Pohybová schopnost -síla - její rozvoj ve výuce basketbalu Pohybová schopnost - rychlost - její rozvoj ve výuce basketbal Pohybová schopnost – vytrvalost - její rozvoj ve výuce basketbalu Pohybová schopnost - koordinace - její rozvoj ve výuce basketbal Zásady pitného režimu a příklady při tréninku a utkání v basketbalu Tejpování, popis, cíle a účel v basketbalu Využití strečinku a kompenzačních cvičení v tréninku a v utkání v basketbalu Využití běžecké abecedy ve výuce basketbal Roční tréninkový cyklus, roční tréninkový plán, u vybraného družstva Využití švihadel ve výuce basketbalu Zásady výživy, příklad jídelníčku v den utkání, začátek utkání v 17 hodin Využití medicinbalů ve výuce basketbalu Využití posilování v basketbalovém tréninku, kategorie 18 let Streetball Basketbal vozíčkářů Vhodné elektronické odkazy pro učitele při získávání metodických materiálů v oblasti basketbalu Vhodné elektronické odkazy pro učitele při získávání metodických pomůcek k výuce basketbalu Rozbor jednotlivých útočných herních činností jednotlivce v basketbalu z hlediska metodického nácviku a popisu hlavních chyb a jejich odstraňování, jichž se žáci při výuce dopouštějí. Rozbor jednotlivých obranných herních činností jednotlivce v basketbalu z hlediska metodického nácviku a popisu hlavních chyb a jejich odstraňování, jichž se žáci při výuce dopouštějí. Světové a národní organizace zastřešující basketbal, způsoby řízení a organizování soutěží.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, jaro 2003, podzim 2005.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2006/t114