FSpS:t091 Seminář k základům pedagogiky - Informace o předmětu
t091 Seminář k základům pedagogiky
Fakulta sportovních studiíjaro 2005
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- t091/1: Po 18:45–20:10 K205
t091/2: Út 12:30–14:00 K113
t091/3: Út 14:00–15:30 K113
t091/4: Út 15:30–17:00 K113 - Předpoklady
- Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Zvládnutí základní orientace v pedagogických kategoriích s důrazem na vytváření profesních kompetencí studentů a spojené s rozvíjením jejich aktivity, samostatnosti a tvořivosti.
- Osnova
- 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Pedagogika a kinantropologie. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. Pedagogika sportu. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu. 6. Demokratická výchova J. A. Komenského. 7. Výchova gentlemana u J. Locka. 8. Svobodná výchova J. J. Rousseaua. 9. Pedocentrická výchova škola J. Deweye. 10. Konstituování výchovně-vzdělávací soustavy. Počátky institucionalizované výchovy, první školy v historii, řecká koncepce výchovy, středověké školství a jeho renesanční a novověká kritika. 11. Vývoj české výchovně-vzdělávací soustavy. Jan Amos Komenský a jeho pojetí školy, vývoj novodobého českého školství, soudobá česká škola a její sociální dimenze. 12. Alternativní školy. Rysy alternativních pedagogických koncepcí. Škola montessoriovská, daltonská, waldorfská, jenská, francouzská moderní ad. Inovativní školy. 13. Srovnání základních edukačních systémů ve světě a u nás. Význam komparativní pedagogiky. Školství v USA, SRN a Švédsku. Evropská dimenze ve vzdělávání, EYES 2004. 14. Výchovné cíle. Historičnost cílů výchovy - antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé edukace. 15. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 16. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace, výchova a vzdělávání. 17. Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy. 18. Pedagog (edukátor) - jeho vzdělání a osobnostní charakteristiky. 19. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, ). Některé výzkumy učitelů a žáků. 20. Základní rysy české Bílé knihy.
- Literatura
- JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 5. rozšířené. Brno: Paido, 2003, 94 s. ISBN 80-7315-062-X. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní účast na seminářích 2. Vystoupení na semináři s didakticky připraveným tématem, např.: a) výzkumná sonda za využití dotazníku, testu, rozhovoru, pozorování apod. b) informace o zajímavých edukačních institucích v ČR, např. sportovní školy nebo alternativní školy, volnočasové instituce, ... c) charakteristika vybrané zahraniční edukační soustavy d) případové studie ze zahraničí (výchova v rodině, klima školy, sportovní aktivity, ...) e) historické aspekty výchovy (Komenský, Locke, Rousseau, ...) Délka vystoupení do 10 minut Didakticky dobře připravené, tzn. připravit si osnovu (např. na fólii), hovořit vlastními slovy, aktivizovat kolegy, ... 3. Písemný test 4. Ústní zkouška viz okruhy
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/~juva
1. Aktivní účast na seminářích 2. Vystoupení na semináři s didakticky připraveným tématem, např.: a) výzkumná sonda za využití dotazníku, testu, rozhovoru, pozorování apod. b) informace o zajímavých edukačních institucích v ČR, např. sportovní školy nebo alternativní školy, volnočasové instituce, ... c) charakteristika vybrané zahraniční edukační soustavy d) případové studie ze zahraničí (výchova v rodině, klima školy, sportovní aktivity, ...) e) historické aspekty výchovy (Komenský, Locke, Rousseau, ...) Délka vystoupení do 10 minut Didakticky dobře připravené, tzn. logická osnova (např. na fólii), hovořit vlastními slovy, aktivizovat kolegy, ... 3. Písemný test 4. Ústní zkouška - viz okruhy
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2005/t091