nk935 Motivace a výkon

Fakulta sportovních studií
jaro 2009
Rozsah
0/8. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
nk935/vol_mot_s: Pá 12. 6. 15:00–17:00 U227, Pá 19. 6. 15:00–17:00 U227, Pá 26. 6. 14:00–15:20 U227, J. Mudrák
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými přístupy ve studiu výkonu – teoriemi schopností a nadání, teoriemi vývoje expertů a záměrného získávání zkušenosti, a teoriemi výkonové motivace. Na tomto základě pak vypracují vlastní projekt – analýzu na výkon zaměřené disciplíny, skupiny či jednotlivce z hlediska těchto kategorií a formulují doporučení, jež by mohly vést ke zlepšení stávající situace. Po absolvování kurzu by měl být student schopen analyzovat výkonovou motivaci jednotlivců i motivační klima ve skupině a formulovat návrhy na jejich možné zlepšení.
Osnova
  • Teorie nadání, vývoj koncepcí a jejich základy, současné přístupy, implikace pro rozvoj výkonu. Teorie vývoje expertů a teorie záměrného získávání zkušeností, vývoj koncepce, implikace pro rozvoj výkonu. Teorie výkonové motivace, vývoj koncepce, současné přístupy, implikace pro rozvoj výkonu. Vnímaná sebeúčinnost, atribuce, implicitní teorie o povaze vlastních schopností, cílové orientace. Příprava a zpracování studentského projektu.
Literatura
  • MUDRÁK, Jiří. Odchod z vrcholového sportu ze subjektivního pohledu: dvě případové studie. In Sport a kvalita života 2008. Brno: Fakulta sportovních studií, MU, 2008, 10 s. ISBN 978-80-210-4716-7. info
  • MUDRÁK, Jiří a Šárka PORTEŠOVÁ. Stabilní a proměnlivé faktory nadání: přehled některých determinant ontogeneze mimořádného výkonu. Československá psychologie. Praha: Academia, 2008, LII, č. 1, s. 32-46, 16 s. ISSN 0009-062X. info
  • MUDRÁK, Jiří. Going all the way: Theories, models and determinants of high achievement development. The New Educational Review. 2007, roč. 11/2007, č. 1, s. 127-146, 19 s. ISSN 1732-6729. info
  • EGGERT, Max. Motivace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 102 s. ISBN 8073670100. info
  • CLEGG, Brian. Motivace. Translated by Jitka Vejmělková. Vyd. 1. Brno: CP Books, 2005, iv, 115. ISBN 8025105504. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, motivace, volní procesy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 142 s. Psychologie. ISBN 80-86633-11-X. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927. info
  • TRTÍLKOVÁ, Hana. Výkonová motivace u dětí a její vybrané determinanty. Edited by Ivana Poledňová. 1995, 69, [8] info
Výukové metody
přednášky, diskuse, vlastní projekt
Metody hodnocení
Individuální nebo skupinový projekt
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010.