np2413 Interakce s klientem

Fakulta sportovních studií
jaro 2016
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 12:10–12:55 E34/225 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2413/01: Čt 8:30–9:15 B11/305, M. Vičar
Předpoklady
Aktivní účast ve výuce a zpracování průběžných úkolů; kritické čtení z oblasti poradenství (písemně + ppt. prezentace), esej s tématem „interakce s problémovým klientem“: vlastní zkušenost nebo reakce na mediální kauzu. Zkouška (písemný test a zpětná vazba): hodnocení podstaty řešeného problému a komunikační dovednost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: - představit principy vzájemné interakce s určitým klientem. - získat profesní kompetence tak, aby student byl schopen aplikací v profilových profesích kinantropologických (poradenství, volba postupů v kontaktu s jedincem či skupinou, realizace a hodnocení programů, týmová spolupráce, prevence patologických jevů).
Osnova
  • • Základní terminologie, přístupy, paradigma – interakční profese, pomáhající profese. • Konsultace, poradenství – systémy a sítě. Prevence – diagnostika – prognóza. Základy diagnostiky – principy, práce se senzitivními daty. • Přístupy: poradenské, manipulativní, direktivní. • Vztah profesionála a klienta. • Typy a prostředky komunikace s klientem, včetně klienta v krizi a klientů z minoritních skupin. • Postoje a možnosti jejich změn. Profesionální postoje. • Principy diagnostiky střední úrovně: dotazovací, pozorovací, projektivní. Měření. Chyby v hodnocení. • Profesní kompetence v profesích: interakčních, pomáhajících, dobrovolnických. • Sebereflexe pracovníka. • Etika práce s klientem. • Syndrom vyhoření, jeho prevence a zvládání. • Řešení modelových situací (ve vazbě na semináře). V rámci seminářů budou procvičená jednotlivá témata z přednášek.
Literatura
  • Kol. (2013). Regenerace a výživa ve sportu. Brno, Česko: FSpS, Masarykova Univerzita.
  • Válková, H. (2012). Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
  • Baštecká, B. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha, Česko: Portál.
  • Křivohlavý, J. (2010). Pozitivní psychologie. Praha, Česko: Portál.
  • Krejčířová, O. , Treznerová, I. (2011). Malý lexikon sociálních služeb. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
  • Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha, Česko: Portál.
  • Gabura, J., Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha, Česko: Sociologické nakladatelství.
  • Lieberman, L. J., McHugh, E. (2001). Health-related fitness of children who are visually impaired. Journal of Visual Impairment & Blindness, 91, pp.272-287.
  • Lante, K. A., Walkley, J. W., Gamble, M., & Vassos, M. V. (2011). An initial evaluation of a long-term, sustainable, integrated community-based physical activity program for adults with intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental D
  • Marks, B., Sisirak, J., Heller, T., & Wagner, M. (2010). Evaluation of community-based health promotion programs for Special Olympics athletes. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 7(2), pp.119-129
  • Journal of Applied Psychology – vybraná témata.
  • Pitetti, K. H., & Tan, D. M. (1991). Effects of a minimally supervised exercise program for mentally retarded adults. Medicine & Science in Sports & Exercise.
Výukové metody
Přednášky. Semináře s diskusí a prezentacemi případových studií. Kritická čtení.
Metody hodnocení
• 80 % aktivní účast na seminářích • Ppt prezentace v oblasti poradentství – hodnoceno na škále Ano - přepracovat - Ne • Zkouška formou písemného testu (15 otázek otevřeného typu), minimální úspěšnost 60 % ze 100 %, hodnoceno A-F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.