FSpS:b4030 Praxe - Informace o předmětu
b4030 Praxe
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 75 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Michal Roček (cvičící)
Mgr. Andrea Novotná (pomocník) - Garance
- Mgr. Michal Roček
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Předmět si může zapsat student po absolvování předmětu Příprava k praxi I (bp4023). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Praxe jsou zásadním prostředkem pro rozvoj profesních kompetencí a utváření osobnosti tělovýchovných odborníků (pedagogů). Je tedy potřeba v průběhu studia dát studentům možnost všeobecného seznámení se s různými pracovními aktivitami tělovýchovných odborníků a umožnit nácvik pedagogických činností v hlavních oblastech jejich možného uplatnění. Studenti si tak prohloubí svoje znalosti v teoretické i praktické problematice organizování pohybových volnočasových aktivit a ověří si své vzdělávací a výchovné schopnosti a dovednosti v praxi.
- Výstupy z učení
- Student získá počáteční empirickou orientaci potřebnou pro práci tělovýchovných odborníků.
Student aplikuje pedagogicko-didaktické znalosti v praxi.
Na základě teoretických pedagogických, didaktických a psychologických vědomostí naplánuje, sestaví a prakticky řídí volnočasově pohybové aktivity.
Student posoudí a analyzuje vlastní výstup, popíše problémová místa a navrhne jejich řešení.
Student ověří své vzdělávací a výchovné schopnosti a dovednosti v praxi. - Osnova
- 1. Ze seznamu doporučených organizací si student sám volí místo konání praxe.
- 2. Absolvuje náslechové hodiny, kde se mj. seznamuje s chodem dané organizace.
- 3. Učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivuje žáky, volí vhodné organizační formy a metody výuky, volí vhodné didaktické principy a provádí diagnostiku.
- 4. Průběžně vede pedagogickou dokumentaci.
- 5. Získává zkušenosti s vedením samostatných pohybových jednotek. 6. Účastní se rozborů všech hodin s cvičným pedagogem.
- Literatura
- FISCHER, René a Alena HÁJKOVÁ. Paragrafy vedoucího dětského kolektivu. Brno: Computer Press, 2010, 204 s. ISBN 9788025129098. info
- PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času]. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008, 221 s. ISBN 9788073674236. info
- SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
- HAVEL, Jiří a Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. 2004. info
- TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
- FRÖMEL, Karel, Jiří NOVOSAD a Zbyněk SVOZIL. Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999, 173 s. ISBN 80-7067-945-X. info
- FIALA, Václav. Základní názvosloví tělesných cvičení. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1971, 213 s. URL info
- Výukové metody
- teoretická příprava a praktická výuka, úkoly pro samostudium.
- Metody hodnocení
- úspěšné absolvování hospitačních jednotek, samotné vedení pohybových jednotek s následnou reflexí, vedení pedagogické dokumentace, kladné hodnocení studenta na praxi.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/b4030