T631 Pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2002
Rozsah
8/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
T631/3: Pá 20. 9. 10:00–12:30 učebna 3-Údolní, Pá 27. 9. 10:00–12:30 učebna 3-Údolní
T631/4: Pá 20. 9. 10:00–12:30 učebna 3-Údolní, Pá 27. 9. 10:00–12:30 učebna 3-Údolní
Předpoklady
Společensko-vědní rozhled na úrovni gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu. 6. Klasické koncepce výchovy I. Demokratická výchova J. A. Komenského, výchova gentlemana J. Locka. 7. Klasické koncepce výchovy II. Svobodná výchova J. J. Rousseaua, pedocentrická škola J. Deweye. 8. Konstituování výchovně-vzdělávací soustavy. Počátky institucionalizované výchovy, první školy v historii, řecká koncepce výchovy, středověké školství a jeho renesanční a novověká kritika. 9. Vývoj české výchovně-vzdělávací soustavy. Jan Amos Komenský a jeho pojetí školy, vývoj novodobého českého školství, soudobá česká škola a její sociální dimenze. 10. Alternativní školy. Rysy alternativních pedagogických koncepcí. škola montessoriovská, daltonská, waldorfská, jenská, francouzská moderní ad. Inovativní školy. 11. Srovnání základních edukačních systémů ve světě a u nás. Význam komparativní pedagogiky. školství v USA, SRN a Švédsku. Evropská dimenze ve vzdělávání. 12. Výchovné cíle. Historičnost cílů výchovy - antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé edukace. 13. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 14. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Výchova a kultura. 15. Pedagog (edukátor) - jeho vzdělání a osobnostní charakteristiky. 16. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, ...). Některé výzkumy učitelů a žáků. 17. Výchovné prostředky (např. vyučování, umění, sport ad.). 18. Základní formy edukačního procesu. Výchova školní a mimoškolní, rodinná výchova a sebevýchova. 19. Základní pedagogické principy. Vývoj, charakteristika a uplatnění pedagogických principů ve výchovně-vzdělávacím procesu. 20. Základní rysy české Bílé knihy.
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, 118 s. DPS, svazek 1. ISBN 80-85931-95-8. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. info
  • JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006.