T654 Seminář k pedagogice

Fakulta sportovních studií
podzim 2004
Rozsah
0/8. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Fakulta sportovních studií
Předpoklady
Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zvládnutí základní orientace v pedagogických kategoriích s důrazem na vytváření profesních kompetencí studentů.
Osnova
  • 1. Pojetí výchovy (edukace). Výchova a socializace; hodnotová orientace výchovy (antika, středověk, novověk); vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. 2. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. 3. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Pedagogika a kinantropologie. 4. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. Pedagogika sportu. 5. Metody pedagogiky. Druhy a význam pedagogického výzkumu, metody pedagogického výzkumu. 6. Demokratická výchova J. A. Komenského. 7. Výchova gentlemana u J. Locka. 8. Svobodná výchova J. J. Rousseaua. 9. Pedocentrická výchova škola J. Deweye. 10. Konstituování výchovně-vzdělávací soustavy. Počátky institucionalizované výchovy, první školy v historii, řecká koncepce výchovy, středověké školství a jeho renesanční a novověká kritika. 11. Vývoj české výchovně-vzdělávací soustavy. Jan Amos Komenský a jeho pojetí školy, vývoj novodobého českého školství, soudobá česká škola a její sociální dimenze. 12. Alternativní školy. Rysy alternativních pedagogických koncepcí. Škola montessoriovská, daltonská, waldorfská, jenská, francouzská moderní ad. Inovativní školy. 13. Srovnání základních edukačních systémů ve světě a u nás. Význam komparativní pedagogiky. Školství v USA, SRN a Švédsku. Evropská dimenze ve vzdělávání, EYES 2004. 14. Výchovné cíle. Historičnost cílů výchovy - antika, středověk, Komenský, novověk. Aktuální cíle soudobé edukace. 15. Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti. 16. Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace, výchova a vzdělávání. 17. Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy. 18. Pedagog (edukátor) - jeho vzdělání a osobnostní charakteristiky. 19. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, ). Některé výzkumy učitelů a žáků. 20. Základní rysy české Bílé knihy.
Literatura
  • JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 5. rozšířené. Brno: Paido, 2003, 94 s. ISBN 80-7315-062-X. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
Metody hodnocení
Samostatné studium uvedené literatury a dalších elektronických informačních zdrojů - viz webová stránka předmětu. Excerptum 1 vybrané odborné pedagogické publikace (mimo základní doporučenou literaturu) v rozsahu 5 400 znaků.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/~juva
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006.