bk024 Teorie sportovního tréninku I

Fakulta sportovních studií
podzim 2009
Rozsah
8/8. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Pavel Korvas, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bk024/mcr_tspt_s: Pá 13. 11. 15:30–17:30 K204, Pá 20. 11. 18:00–20:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 27. 11. 15:00–16:20 K204, P. Korvas
bk024/rvs_tspt_s: Pá 13. 11. 15:30–17:30 K204, Pá 20. 11. 18:00–20:00 E34/225 - seminární místnost, Pá 27. 11. 15:00–16:20 K204, P. Korvas
bk024/sb1_tspt_s: Pá 9. 10. 7:40–9:40 K204, Pá 6. 11. 13:45–15:45 E34/203 - seminární místnost, Pá 4. 12. 15:00–16:20 K113, P. Korvas
bk024/sb2_tspt_s: Pá 9. 10. 9:40–11:00 K204, Pá 13. 11. 9:00–11:00 K204, Pá 4. 12. 16:20–18:20 K113, P. Korvas
bk024/tspt_p: Pá 25. 9. 15:00–17:00 K205, Pá 16. 10. 15:40–17:40 K112, Pá 23. 10. 15:40–17:00 K112, P. Korvas
Předpoklady
Základní předpoklady pro absolvování předmětu jsou znalosti z předmětů bk014,bk010, bk015,bk016.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ve výuce Teorie sportovního tréninku se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, biomechanika, antropomotoriky, biomechaniky, pedagogických věd a rozvíjí v teoretických a praktických tématech adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů. Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji trénovanosti, výkonnosti a dosahování maximálních výkonů ve sportu. Mezi úkoly výuky patří charakteristika rozvoje pohybových schopností, obsah jednotlivých složek sportovního tréninku, technologie a řízení sportovního procesu, efekty sportovního tréninku a jejich diagnostika. Důležitou součásti je osvětlení sportovního tréninku jako pedagogického procesu se svou specifickou didaktikou sportu. Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k určené problematice. Po ukončení předmětu by měl být student schopen: - charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku;
- definovat cíle a úkoly sportovního tréninku;
- vysvětlit a pojmenovat základné pojmy, sportovní výkon, výkonnost, klasifikaci sportovního výkonu;
- vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty;
- dokáže řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty;
- aplikovat obecné znaky stavby sportovního tréninku na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín;
- analyzovat efekty sportovního tréninku;
- připravit plán tréninkového procesu, řídit tento proces;
- identifikovat talent pro sportovní odvětví;
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu sport
  • 2. Sportovní výkon, klasifikace sportovních výkonů
  • 3. Cíle a úkoly, výsledek sportovního tréninku
  • 4. Sportovní trénink jako proces adaptace
  • 5. Složky sportovního tréninku
  • 6. Stavba sportovního tréninku
  • 7. Řízení sportovního tréninku
  • 8. Efekt sportovního tréninku
  • 9. Talent
  • 10. Diagnostika výkonnosti
  • 11. Pedagogika a didaktika ve sportovním tréninku
Literatura
  • MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
  • PERIČ, Tomáš. Výběr sportovních talentů. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 100 s. ISBN 8024718278. info
  • PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 198 s. ISBN 8024706830. info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Vyd. 1. Praha: Olympia, 2002, 331 s. ISBN 8070337605. info
Výukové metody
Teoretická a ¨praktická výuka
Metody hodnocení
Zkouška - písemný test Účast na seminářích Prezentace seminární práce
Informace učitele
http://is.muni.cz/elportal/?id=724628
Další komentáře
Studijní materiály
Pozn.: Předmět není určen pro specifický modul Trenérství.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010.