FSpS:np2418 Aplikovaná kinezioterapie - Informace o předmětu
np2418 Aplikovaná kinezioterapie
Fakulta sportovních studiípodzim 2015
- Rozsah
- 1/2. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Dagmar Moc Králová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. MUDr. Jan Novotný, CSc.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- Aplikovaná kineziologie a antropomotorika, Diagnostika pohybového vývoje, Neurofyziologie a pohybový systém v ontogenezi, Aplikovaná kondiční cvičení, Praxe I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem tohoto předmětu je získat schopnost analyzovat parametry fyziologie v průběhu výkonu vrcholového sportovce s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých sportovních disciplín. Dále by měl student získat dovednost pohotově reagovat při nedostatečnosti parametrů a ve spolupráci s fyzioterapeutem pracovat na úpravě techniky v rámci preventivních programů. Po absolvování předmětu student nabyde dovednost uplatnit v praxi nové poznatky v kinezioterapii v jednotlivých fázích hojení měkkých tkání u poúrazových stavů, kdy opět ve spolupráci s fyzioterapeutem koriguje možnosti tréninku pro podporu hojení poškozených tkání a co nejefektivnější návrat sportovce do tréninkového procesu, bez opominutí všech faktorů, které mohou ovlivnit osobnost a výkon sportovce v průběhu jeho rozvoje. Po absolvování tohoto předmětu by měl být student schopen sestavit tréninkový program pro individuální i skupinové sporty, modifikovat základní pozice s využitím různých pomůcek, nastavit a korigovat jednotlivé pohybové segmenty ve fyziologickém postavení. Z pohledu individuálního přístupu by měl mít dovednost analyzovat pohybové dovednosti svěřence a rozhodnout o adekvátním přístupu v kinezioterapii jako programu preventivního, tak poúrazového a regeneračního. Student si osvojí i další techniky, které lze u sportovců využít jako doplněk celostního přístupu v terapii
- Osnova
- Přednáška: • Senzomotorika (aference – motorika). • Fyziologická hybnost (význam limbického systému, psychoterapie, imaginace). • Parametry fyziologie u jednotlivých segmentů. • Motorické učení. Neuroplasticita. • Kortikální funkce a jejich význam. • Vyšetření dynamických stereotypů. • Stylizace do stereotypů – variabilita při testování • Fáze hojení při traumatickém poranění MT. • Terapeutický program a jeho specifika. • Doplňkové techniky tejpingu a kinesiotejpingu. • Specifika kondičního tréninku z pohledu trenéra a fyzioterapeuta. • Zabezpečení týmu, sportovce.
- Cvičení: • Vyšetření dynamických stereotypů. • Vyšetření kortikálních funkcí. • Aplikace fyziologické hybnosti do tréninkového programu v posilovně či na BOSU. • Aplikace tejpingu. • Aplikace kinesiotejpingu.
- Literatura
- doporučená literatura
- Trojan, S., Druga, R. (1986). Centrální mechanismy řízení motoriky. (1. vyd.). Praha, Česko: Avicenum.
- Čápová, J. (2008). Terapeutický koncept "Bazální programy a podprogramy". (1.vyd.). Ostrava, česko: Repronis.
- Kase, K., Wallis, J., & Kase, T. (2003). Clinical Therapeutic Applications of the Kinesio Taping Method (2nd ed.). Kinesio Taping.
- Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. (2.vyd.). Praha, Česko: Triton.
- Véle, F. (2012). Vyšetření hybných funkcí z pohledu neurofyziologie: příručka pro terapeuty pracující v neurorehabilitaci. (1.vyd.). Praha, Česko: Triton.
- Flandera, S. (2006). Tejpování: prevence poruch pohybového aparátu: příručka pro maséry a fyzioterapeuty. (2. vyd.). Olomouc, Česko: Poznání.
- Kolář, P. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. (1. vyd.). Praha, Česko: Galén.
- Kase, K., Hashimoto, T., Okane, T. (2003). Kinesio Taping Perfect Manual:Amazing Taping Therapy To Eliminate Pain AndMuscle Disorders. Kinesio USA.
- neurčeno
- Ošlejšková, H. (2011). Učebnice speciální dětské neurologie: pro studenty 4. a 5. ročníku LF MU s rozšířenou výukou pediatrie. (1. vyd.). Brno, Česko: Masarykova univerzita.
- Výukové metody
- Frontální typ výuky s diskuzí a praktickým tréninkem jednotlivých bodů.
- Metody hodnocení
- 100% docházka na semináře v návaznosti na předchozí přednášku (připravenost na seminářích). Vypracovat seminární práci zaměřenou na sportovní odvětví a možné svalové dysbalance vyskytující se u nich, jejich kompenzaci v rámci fyzioterapeutického programu a další možnosti terapie v rozsahu deseti stran A4(font Times New Roman, velikost 12, text 5 stran, fotodokumentace 5 stran). Na podkladě referátu pak proběhne ústní zkouška s praktickou ukázkou.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2015/np2418