nk4115 Didaktika tělesné výchovy

Fakulta sportovních studií
podzim 2022
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 30. 9. 9:40–11:20 B11/236, Pá 21. 10. 16:45–19:15 B11/311, Pá 25. 11. 18:00–19:40 E34/203 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4115/01: Pá 16. 9. 14:15–16:45 B11/305, Pá 30. 9. 11:45–13:25 B11/235, Pá 11. 11. 8:25–10:05 B11/235, J. Sliacky
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Plnění předmětu v 1. semestru magisterského studia společně s předmětem Úvod do pedagogické praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Didaktika tělesné výchovy je systematicky u studentů rozvíjet předpoklady pro efektivní plánování, vedení, řízení a hodnocení vzdělávacího procesu žáků v tělesné výchově. Tento hlavní cíl je postupně naplňován vysvětlením zakotvení didaktiky tělesné výchovy v oboru pedagogiky a obecné didaktiky a vztahů k ostatním souvisejícím vědním disciplínám, popisem významných období a okamžiků historického vývoje tělesné výchovy, a především analýzou a interpretací průběhu vzdělávacího procesu, jeho prvků (žák, učitel, učivo, podmínky) a etap. Studenti jsou podporováni v reflexi získaných znalostí a dovedností, jejich syntéze při řešení problémových situací a v diskuzi o konkrétních dopadech do jejich vlastního pedagogického působení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- vymezí předmět didaktiky jako vědní disciplíny a zařadí didaktiku tělesné výchovy do struktury pedagogických věd;
- popíše vztah didaktiky tělesné výchovy k pedagogice, obecné didaktice, speciálním didaktikám a k souvisejícím vědním disciplínám, zejména kinantropologii, psychologii a některým biologickým vědám;
- identifikuje klíčové okamžiky v historickém vývoji tělesné výchovy jako školního předmětu na českých školách;
- popíše hlavní rysy současné české vzdělávací politiky se zaměřením na konstrukci kurikula základního a středního školství a příslušné stěžejní kurikulární dokumenty;
-v kurikulu základního a středního vzdělávání identifikuje vzdělávací oblasti, zahrnující tělesnou výchovu, analyzuje jejich obsah a implementuje je do vzdělávacího procesu;
- formuluje konkrétní dílčí vzdělávací cíle;
- identifikuje jednotlivé prvky vzdělávacího procesu (žák, učitel, učivo, podmínky) a definuje jejich vzájemné vztahy;
- vysvětlí, jak může průběh vzdělávacího procesu ovlivňovat osobnost učitele a žáka;
- identifikuje možné činitele působící na motivaci k učení a zásady efektivní komunikace mezi učitelem a žákem;
- klasifikuje vyučovací styly učitelů a učební styly žáků;
- určí faktory, ovlivňující výběr učiva, vyučovacích postupů, vyučovacích a diagnostických metod, kritérií pro hodnocení a organizačních forem výuky;
- v rámci didaktického uchopení zprostředkování učiva žákům interpretuje postupy, označované pojmy didaktická analýza, didaktická transformace a didaktická rekonstrukce;
- na základě stanoveného vzdělávacího cíle vybere vhodný didaktický řídicí styl nebo specifickou didaktickou formu;
- popíše strukturu vyučovací jednotky a definuje cíle jejích jednotlivých částí v závislosti na realizovaném obsahu;
- posoudí význam jednotlivých didaktických zásad pro průběh vzdělávacího procesu a možné dopady na jeho výsledky;
- rozliší jednotlivé druhy senzomotorického učení a definuje jeho fáze;
- posoudí význam sebehodnocení pro rozvoj žáka;
- vysvětlí souvislost mezi vzdělávacím cílem a hodnocením výsledku vzdělávacího procesu;
- interpretuje funkce kriteriálního hodnocení a zpětné vazby a posoudí kvalitu takového hodnocení;
- zváží pozitiva a negativa nejčastěji používaných forem hodnocení v tělesné výchově;
- vyvodí dopady jednotlivých podmínek a prostředí na vzdělávací proces;
Osnova
  • 1. Didaktika tělesné výchovy a její pozice ve struktuře pedagogických věd.
  • 2. Vztah didaktiky tělesné výchovy a některých souvisejících vědních disciplín.
  • 3. Historický vývoj tělesné výchovy jako vyučovacího předmětu na českých školách.
  • 4. Projektování výuky tělesné výchovy na základních a středních školách.
  • 5. Vzdělávací proces v tělesné výchově.
  • 6. Interakce učitel – žák (student).
  • 7. Vyučovací činnosti učitele.
  • 8. Učební činnosti žáka (studenta).
  • 9. Hodnocení výsledků vzdělávacího procesu.
  • 10. Prostředí a podmínky vzdělávacího procesu ve školní tělesné výchově.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/.
  • Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia (RVP G*). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/.
  • Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání (RVP SOV). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-stredniho-odborneho-vzdelavani-rvp-sov/.
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • FIALOVÁ, Ludmila, Libor FLEMR, Eva MARÁDOVÁ a Vladislav MUŽÍK. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014, 234 s. Školství. ISBN 978-80-246-2885-1. info
  • FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky : školní tělesná výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010, 151 s. ISBN 9788024618548. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. 48822/FSpS-2/09-17/99. ISBN 978-80-210-4936-9. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
    doporučená literatura
  • MOSSTON, Muska a Sara ASHWORTH. Teaching Physical Education [online]. Florida, USA: Spectrum Teaching and Learning Institute, 2008 [cit. 2022-08-11]. Dostupné z: https://spectrumofteachingstyles.org/index.php?id=16
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka a Jan SLAVÍK. Modelování kurikula. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020, 193 stran. ISBN 9788026109037. info
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, iv, 217. ISBN 9788026109204. info
  • HRABINEC, Jiří. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017, 338 stran. ISBN 9788024636252. URL info
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 156 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 22. ISBN 978-80-7315-208-6. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování : vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 230 s. ISBN 9788024728575. URL info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 191 s. ISBN 8072547127. info
  • MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 175 s. ISBN 802440981X. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KÖSSL, Jiří, František KRÁTKÝ a Jaroslav MAREK. Dějiny tělesné výchovy. II., Od roku 1848 do současnosti a. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986, 263 s., [4. info
Výukové metody
- přednáška
- seminář (skupinová práce, diskuse, práce s textem, písemná práce, prezentování)
- samostatná teoretická příprava
Metody hodnocení
- hodnocení dílčích podkladů (písemná práce, prezentační výstup)
- písemný vědomostní test
- ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.