ENSn4627 Ekopsychologie: Vztah k přírodě a životnímu prostředí

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Müllerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! HEN627 Ekopsychologie I &&! NOW ( HEN627 Ekopsychologie I )&& TYP_STUDIA ( N )
Žádné.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Ekopsychologie: Vztah k přírodě a životnímu prostředí provádí studenty tím nejdůležitějším, co tento obor nabízí. Významnou pozornost věnujeme především psychologickým otázkám kontaktu s přírodou, vnímání environmentálních rizik a motivaci k environmentálně šetrnému chování. Studující tak mají jedinečnou možnost studovat příčiny toho, co lidé v environmentální oblasti prožívají a jak se přitom chovají. Součástí výuky je práce s dosavadními výzkumy v této oblasti a také vlastními zážitky.
Výstupy z učení
Cíle z hlediska kompetencí absolventek a absolventů kurzu: A. Uvědomují si význam psychologických aspektů interakce člověka s přírodou a životnímu prostředím. B. Orientují se v základních ekopsychologických termínech, teoriích a konceptech. C. Jsou vnímavější k prožívání lidí ve vztahu k přírodě a životnímu prostředí. D. Dokážou lépe analyzovat bariéry a benefity, které ovlivňují chování lidí k přírodě a životnímu prostředí, umí lépe predikovat jejich chování. E. Umí aplikovat získané poznatky, např. v oblasti principů účinné environmentální výchovy, osvětových kampaní či komunikace zelených témat s veřejností. F. Více rozumí svému vlastnímu vztahu k přírodě a životnímu prostředí.
Osnova
  • • 1.+2. Jak lidé prožívají kontakt s přírodou? I. Typy kontaktu s přírodou. Adaptace na přírodní podmínky. Přínos kontaktu s přírodou vs. nature deficit disorder. • 3.+4. Jak lidé prožívají kontakt s přírodou? II. Environmentální senzitivita. Efekt divočiny. • 5.+6. Jak lidé vnímají problémy životního prostředí? - Posuzování rizik (risk assessment). Ohrožující emoce. Obranné mechanismy ega. Strategie zvládání (coping strategies). • 7.+8. Proč lidé (ne)chrání životní prostředí? I. - Motivace pro ochranu životního prostředí. Bariéry a benefity proenvironmentálního chování. Disproporce mezi postoji, hodnotami a chováním. Tragédie obecní pastviny jako jedna ze sociálních pastí. • 9.+10. Proč lidé (ne)chrání životní prostředí? II. - Aplikovaná behaviorální analýza vs. modely proenvironmentálního chování (KAB, TPB, TRA, NAT, REB, VBN). • 11.+12. Jak popisovat osobní vztahy lidí k přírodě a životnímu prostředí? - Charakteristika vztahu jedince k přírodě a životnímu prostředí. Environmentální identita. Sociální role „ekologa“. • 13.+14. Závěrečné oborové reálie - Ekopsychologie v České republice a v zahraničí. Conservation psychology. Environmental psychology. Významné informační zdroje. Tipy k dalšímu studiu a aktivitám.
Literatura
    doporučená literatura
  • SCOTT, Britain A., Elise L. AMEL, Susan M. KOGER a Christie M. MANNING. Psychology for sustainability. 4th edition. New York: Routledge. xxv, 415. ISBN 9781848725805. 2016. info
  • KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka, MUNI press. 200 s. ISBN 978-80-87604-67-0. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-7063-2014. 2014. kniha info
  • Environmental psychology : an introduction. Edited by Linda Steg - A. E. van den Berg - Judith I. M. de Groot. First published. Chichester: BPS Blackwell. xxix, 376. ISBN 9780470976388. 2013. info
  • KRAJHANZL, Jan. Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání. 34 s. ISBN 9788087604175. 2012. info
  • The Oxford handbook of environmental and conservation psychology. Edited by Susan D. Clayton. New York: Oxford University Press. xix, 700. ISBN 9780199733026. 2012. info
  • KOGER, Susan M. a Deborah Du Nann WINTER. The psychology of environmental problems : psychology for sustainability. 3rd ed. New York: Psychology Press. xxii, 482. ISBN 9781848728097. 2010. info
  • CLAYTON, Susan D. a Gene MYERS. Conservation psychology : understanding and promoting human care for nature. Hoboken: John Wiley & Sons. 253 s. ISBN 9781405176781. 2009. info
  • Handbook of environmental psychology. Edited by Robert B. Bechtel - Arza Churchman. New York: J. Wiley & Sons. xiii, 722. ISBN 0471405949. 2002. info
  • BELL, Paul A. Environmental psychology. 5th ed. Fort Worth, TX: Harcourt College Publishers. xvii, 634. ISBN 0155080644. 2001. info
    neurčeno
  • WINTER, Deborah Du Nann a Susan M. KOGER. Psychologie environmentálních problémů. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál. 295 s. ISBN 9788073675936. 2009. info
Výukové metody
Výklad a prezentace, řešení problémových úloh ve skupinách i jednotlivě, sdílení zkušeností, diskuse, práce s modelovým výzkumem konkrétního ekopsychologického tématu, sebezkušenostní / prožitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů a domácí příprava.
Metody hodnocení
Domácí zadání a závěrečný písemná zkouška.
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.