MVZb1016 Bezpečnost v jaderném věku

Fakulta sociálních studií
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Petr Suchý, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Suchý, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! MVZ106 Bezpečnost v jaderném věku && ! NOW ( MVZ106 Bezpečnost v jaderném věku )
Adekvátní znalost anglického jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s vývojem zásadních bezpečnostních témat 2. poloviny 20. století, souvisejících zejména s průběhem a ukončením studené války. Reflektuje ale rovněž vývoj v oblasti jaderných zbraní, strategických koncepcí a kontroly zbrojení i v prvních dvou dekádách 21. století. Zaměřuje se na jaderné odstrašování, vertikální i horizontální proliferaci jaderných zbraní, její příčiny, pokusy o její omezení prostřednictvím kontroly zbrojení a odzbrojování od roku 1945 až do současnosti.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni orientovat se ve vývoji mezinárodního bezpečnostního prostředí v období studené války i po zániku bipolárního systému. Budou schopni vysvětlit a postihnout motivy státních aktérů pro proliferaci jaderných zbraní, případně dalších druhů zbraní hromadného ničení; budou se orientovat v rozšiřování jaderného klubu; v problematice jaderného odstrašování a závodů ve zbrojení; ve vývoji, průběhu a výsledcích procesů kontroly zbrojení a odzbrojování; budou znát principy nejvýznamnějších bilaterálních i multilaterálních smluv, upravujících limity, redukce, testování, rozmísťování, nešíření jaderných zbraní.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu
  • 2. Úvod do problematiky: ZHN a jejich nosiče
  • 3. Úsvit jaderného věku
  • 4. Masivní odveta, první éra americké vojenské superiority a sovětská reakce
  • 5. Druhé období americké vojenské superiority a nastolení strategické parity
  • 6. Vývoj a role sovětských a amerických systémů protiraketové obrany
  • 7. Od détente ke konfrontaci a zpět: závody ve zbrojení a kontrola zbrojení v 70. a 80. letech 20. století
  • 8. Proměna bezpečnostního prostředí po studené válce a její vliv na jaderné odzbrojování
  • 9. Rozšíření jaderného klubu I: Velká Británie, Francie a Čína v období studené války
  • 10. Rozšíření jaderného klubu II: vývoj jaderných sil a strategií Velké Británie, Francie a Číny po studené válce
  • 11. Druhý jaderný věk a horizontální proliferace ZHN
Literatura
  • GOLDSTEIN, Avery. Deterrence and security in the 21st century : China, Britain, France, and the enduring legacy of the nuclear revolution. Stanford, Calif.: Stanford University Press. 356 s. ISBN 0804746869. 2000. URL info
  • KUCHYŇKOVÁ, Petra a Petr SUCHÝ. Vývoj a výsledky procesů kontroly zbrojení a odzbrojování. Marnost nad marnost? 1. vyd. Brno: IIPS. 235 s. Studie. ISBN 80-210-3881-0. 2005. info
  • SUCHÝ, Petr. Americká protiraketová obrana a ruský pocit nejistoty. Obrana a strategie. Univerzita obrany, Brno: Ústav strategických studií, roč. 7, č. 1, s. 29-44. ISSN 1214-6463. 2007. URL info
  • SUCHÝ, Petr. Reagan a říše zla. Vývoj americké zahraniční politiky a vztahů mezi supervelmocemi v letech 1981 - 1989. 1. vyd. Brno: CDK. 283 s. Politologická řada, svazek 16. ISBN 80-7325-046-2. 2004. info
  • FUTTER, Andrew. The politics of nuclear weapons. New, updated and completely. Cham: Palgrave Macmillan. xviii, 333. ISBN 9783030487362. 2021. info
Výukové metody
Přednášky zahrnují teoretickou přípravu. Seminární práce zlepšují schopnosti studentů analyzovat problematiku bezpečnosti v jaderném věku, stejně jako schopnosti používat historické dokumenty a primární zdroje a správně s nimi pracovat. Pravidelné průběžné testování napomáhá studentům pravidlelně se připravovat na výuku, řešit s vyučujícím případné nevyjasněné otázky a maximalizovat pravděpodobnost úspěšnost u závěrečné zkoušky.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Celkové hodnocení je stanoveno na základě součtu bodů zízkaných v osmi průběžných testech (max. 40 bodů), za aktivitu v hodinách, u písemné zkoušky (30 bodů) a za seminární práce (20 bodů).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/MVZb1016