POLn6017 Branding v politice

Fakulta sociálních studií
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Otto Eibl, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 12:00–13:40 U41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je věnován problematice brandingu se zaměřením na branding v politické oblasti a je rozdělen do tří tematicky propojených bloků. V prvním bloku budou studenti seznámeni s s tím, co značka vlastně je a jakých podob či rozměrů může nabývat. Druhý blok je věnován aplikaci poznatků z prvního bloku na politický prostor. Konečně třetí blok představuje řada případových studií a seminářů, ve kterých bude podrobně analyzována značka vybraných aktérů.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni porozumět a vysvětlit, co vlastně je značka, jak vzniká, jak funguje na trhu a jak ovlivňuje zákazníky/voliče. Na základě nabytých znalostí budou studenti moci analyzovat, jak jsou strategie brandingu využívány k propagaci nejen komerčních subjektů, ale zejména subjektů nekomerčních - jako jsou politické strany, neziskové organizace nebo třeba města či regiony.
Osnova
  • 1. Značka - co představuje a jak přistupovat k analýze 2. Prvky značky, hodnota značky 3. Osobnost značky, storytelling, archetypy I 4. Osobnost značky, storytelling, archetypy II 5. Značka v politice I 6. Značka v politice II 7. Značka v politice III 8. Seminář: Případové studie z oblasti politiky 9. Seminář: Případové studie z oblasti brandingu měst či států 10. Seminář: Brand sprint
Literatura
    povinná literatura
  • Nielsen, Sigge Winther. 2011. "Three Faces of Political Marketing Strategy." Journal of Public Affairs 12 (4). John Wiley & Sons, Ltd: 293-302. doi:10.1002/pa.434.
  • Van Ham, P. (2005). Branding European Power. In: Place Branding, vol. 1, no. 2, 122-126.
  • Smith, G. - French, A. (2009): The political brand: A consumer perspective. Markething Theory 9(2): 209-226.
  • " White, J., De Chernatony, L. (2002): New Labour: A Study of the Creation, Development and Demise of a Political Brand. In: Journal of Political Marketing, vol. 1, No. II - III, s. 45 - 52.
  • Smith, G., Speed, R. (2011): Cultural branding and political marketing: An exploratory analysis, Journal of Marketing Management, 27:13-14, 1304-1321, DOI: 10.1080/0267257X.2011.628449
  • Nielsen, Sigge Winther. 2017. "On Political Brands: a Systematic Review of the Literature." Journal of Political Marketing 16 (2). Routledge: 118-46. doi:10.1080/15377857.2014.959694.
  • Zavattaro, S. M. (2010): Brand Obama - The Implications of a Branded President. Administrative Theory & Praxis 32(1): 123-128.
  • Moilanen, T., Rainisto, S. (2009): How to Brand Nations, Cities and Destinations: Chapter 1 - Theoretical Framework for Developing a Place Brand, s. 3-29.
  • Aaker, J. L. (1997): Dimensions of Brand Personality. In: Journal of Marketing Research, vol. 34, s. 347 - 356.
  • " Sonies, S. (2011): Consumer Branding in Politics: A Comparison of Presidents Ronald Reagan and Barack Obama, text dostupný on-line (http://www.american.edu/soc/communication/upload/Sarah-Sonies.pdf), s. 27 - 38.
  • Nielsen, Sigge Winther. 2015. "Measuring Political Brands: an Art and a Science of Mapping the Mind." Journal of Political Marketing 15 (1). Routledge: 70-95. doi:10.1080/15377857.2014.959682.
  • Needham, C. (2005). Brand Leaders: Clinton, Blair ant the Limitations of the Permanent Campaign. Political Studies 53: 343-361
  • Smith, G. (2009): Conceptualizing and Testing Brand Personality in British Politics. In: Journal of Political Marketing, vol. 8, s. 209 - 232.
  • Nielsen, Sigge Winther. 2015. "Measuring Political Brands: an Art and a Science of Mapping the Mind." Journal of Political Marketing 15 (1). Routledge: 70-95. doi:10.1080/15377857.2014.959682.
  • Keller, K. L. (1993): Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. In: Journal of Marketing, vol. 57, s. 1 - 22
  • Značka Česká republika. Návrh komunikační strategie. Prezentace ze semináře Značka ČR v PS PČR (21. 5. 2012).
  • Reeves, P., De Charnatony, L., Carrigan, M. (2006): Building a Political Brand: Ideology or Voter-Driven Strategy. In: Brand Management, vol. 13, No. VI, s. 418 - 428
  • Sinclair, J. 2011. "Branding and Culture". In J. Wasko, G. Murdock, H. Sousa (eds.) The Handbook of Economy of Communications. Willey-Blackwell. s. 206-225.
  • Studie city identity a verbálních priorit města Brna. s. 21-54.
  • Milewicz, Ch., Milewitz, M. (2014): The Branding of Candidates and Parties: The U.S. News Media and the Legitimization of a New Political Term. Journal of Political Marketing 13 (4): 233-263.
  • Agirdag, O.; Phalet, K.; Van Houtte, M. (2015). European identity as a unifying category: National vs. European identification among native and immigrant pupils. In: European Union Politics, s. 1-19.
  • Anholt, S. (2007). Brand Europe - Where next? In: Place Branding and Public Diplomacy, vol. 3, s. 115-119.
  • Scammell, M. (2007): Political Brands and Consumer Citizens: The Rebranding of Tony Blair. In. The ANNALS of AAPSS, s. 176 - 192.
  • Needham, C. (2006): Brands and Political Loyalty. In: Brand Management, vol. 13, No. III, s. 178 - 187
  • Schneider, H. (2004): Branding in Politics - Manifestations, Relevance and Identity-Oriented Management. In: Journal of Political Marketing, vol. 3, No. III, s. 41 - 67.
  • Schweiger, G., Adami, M. (1999): The Nonverbal Image of Politicians and Political Parties. In: Newman, B.: The Handbook of Political Marketing, Thousand Oaks: Sage Publishing, s. 347 - 365
  • MARK, Margaret a Carol PEARSON. Hrdina nebo psanec. Translated by Jiří Fadrný. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 352 s. ISBN 9788026500278. info
  • DE CHERNATONY, Leslie. Značka : od vize k vyšším ziskům. Translated by Eva Nevrlá. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, xiii, 315. ISBN 9788025120071. info
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
Aktivní participace na seminářích, skupinová prezentace, průběžný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/POLn6017