VPLn4405 Evaluační výzkum pro VPLZ

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Hora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Josef Horňáček, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ondřej Hora, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce - Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce - Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! VPL405 Evaluační výzkum for VPLZ && ! NOWANY ( VPL405 Evaluační výzkum for VPLZ ) && ( SEMESTR ( 2 ) || SEMESTR ( 3 ))
Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 17/60
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kurzu získají studenti znalosti a schopnosti provádět výzkumné aktivity v rámci analýzy a řízení sociálních programů a služeb sociální práce. Předmět nabízí schopnosti nezbytné pro přípravu, provedení a využití evaluace procesu i výsledku intervencí. Tyto schopnosti jsou předpokladem zvyšování kvality sociálních intervencí a tvořivého řešení nových problémů v praxi.
Výstupy z učení
Popsat různé typy (modely) evaluačního výzkumu; Aplikovat tyto modely v různých programových kontextech; Použít vybrané výzkumné a hodnotící metody v pedagogické případové studii
Osnova
  • Program kursu sestává ze čtyř relativně samostatných bloků přednášek a seminářů. Blok A se zabývá definicí podstaty evaluačního výzkumu, blok B se zabývá výkladem jednotlivých evaluačních strategií a modelů, které se od sebe liší mírou zapojování evaluace do řešení praktických problémů sociální práce a sociálních programů. Blok C seznamuje s evaluačními procedurami, které se liší podle oblasti (fáze) programu, na kterou se zaměřují. Blok D se zabývá vybranými aktuálními otázkami evaluačního výzkumu, které se často diskutují v evaluační praxi, Patří k nim otázky validity poznatků, spojování kvantitativních a kvalitativních výzkumných strategií, problém výběru předmětu a objektu výzkumu. Témata:
  • - Sociálněvědní výzkum a evaluace
  • - Hodnotící kritéria a standardy evaluačního výzkumu
  • - Teorie sociálního programu.
  • - Model politického cyklu a druhy evaluačních procedur
  • - Diagnóza sociálního problému
  • - Analýza tvorby sociálních programů.
  • - Monitorování
  • - Procesní evaluace
  • - Hodnocení vlivu a efektivnosti sociálních programů
  • - Kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie
  • - Testování validity evaluačních poznatků
  • - Posilování užitečnosti
  • - Výběry v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii
  • - Kvalitativní metody sběru dat (interview, focus group, konverzační analýza)
Literatura
  • P. Rossi et al. Evaluation. A systematic approach. Sage London 1989
  • M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Methods. SAGE London 2002
  • Chen. H. Theory driven Evaluations . Sage, London 1990
Výukové metody
Teoretická příprava, domácí cvičení, individuální a skupinové projekty, diskuse na seminářích.
Metody hodnocení
1 písemný test, esej, seminární teze během semestru, ústní zkouška, skupinové seminární projekty
Navazující předměty
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2020/VPLn4405