FSS:PSY152 Úvod do studií budoucnosti - Informace o předmětu
PSY152 Úvod do studií budoucnosti
Fakulta sociálních studiíjaro 2002
- Rozsah
- výuka probíhá blokově. 3 kr. 2 původní kredity. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zbyšek Mohaupt (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petra Voráčová, MBA
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Voráčová, MBA - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Osnova
- 1. Futurologie aneb pohledy do budoucna ?
- (Čas a jeho prožívání, budoucnost, věda a intuice, metody modelování budoucnosti, věštby, proroctví, utopie, astrologie, prognózy, vize, sci-fi, příprava lidí na budoucnost, vizionářská imaginace, strach z budoucnosti, naděje ...)
- 2. Budoucnost vesmíru - planety Země - života aneb odkud přijde katastrofa ?
- (Kosmologické vize, Velký krach či mrazivý vesmír, život Gaii, evoluce, ekosystémové změny, globální ekologické katastrofy, ohrožená biodiverzita i člověk jako druh, sobecký gen, bod Omega, ekogramotnost ...)
- 3. Globální změny a vývoj civilizací aneb jaký může být svět za 100 let ?
- (Megatrendy, hrozby, problémy, naděje, sociokulturní trendy, hybné síly, civilizační konflikty, budoucnost organizací, společnost versus jedinec, postavení ženy, role vědy ...)
- 4. Tématická tvůrčí dílna.
- 5. Rozvoj nových technologií aneb jak naučit roboty zpívat ?
- (Informační a komunikační technologie, mikroelektronika, robotika, průmysl nových materiálů, biotechnologie, alternativní zdroje energie, pozemská a kosmická doprava, bionika, urbanistika budoucnosti, osídlování vesmíru, umělá inteligence ...)
- 6. Rozvoj lidského potenciálu aneb kdy se staneme nesmrtelnými ?
- (Adaptační schopnosti člověka, skryté možnosti, seberozvoj, kreativita, transformační techniky, změněné stavy vědomí, dlouhověkost a nesmrtelnost, mutanti a nová rasa, klonování a eugenika, kyborg, android, genetické transformace ...)
- 7. Rozvoj vzájemného dorozumívání aneb čím pozdravit Marťana?
- (Komunikace mezi lidmi, živými tvory, s přírodou, s mimozemskou civilizací, s vesmírným vědomím, parapsychologické fenomény, kolektivní formy dorozumívání a rozhodování ...)
- 8. Tématická tvůrčí dílna.
- 9. Soužití lidí v budoucnosti aneb přežije rodina příští století ? (Partnerské svazky, dočasná manželství, rodina, IVF, plození a výchova dětí, profesionální rodiče, komunitní a mezigenerační soužití, individualismus, životní hodnoty, soužití lidí s civilizací inteligentních strojů ...)
- 10. Vzdělávání v budoucím čase aneb koho co jak a kde učit ?
- (Životní know-how, nový vzdělávací systém, nové formy, obsah učiva, příprava na budoucí profese, nová role učitele, osnovy pro budoucnost, vícegenerační vzdělávání, emoční a funkční gramotnost, specifické osnovy pro život v kosmu ...)
- 11. Využití volného času aneb proč na dovolenou do virtuálních světů ?
- (Nové sporty, interaktivní umění, cestování v čase i prostoru, kolektivní a individuální zábava, rozvoj individuálních uměleckých schopností, relaxace v kybersvětě a virtuální světy, domácí multimediální park ...)
- 12. Tématická tvůrčí dílna. Závěrečná anketa. Dárek pro příští století.
- Literatura
- Tuma,M.: Prognostika. (Skriptum) Košice, Univerzita P.J.Šafárika 1992.
- NAISBITT, John a Patricia ABURDEN. Megatrendy 2000 :desať nových smerov na deväťdesiate roky. 1. vyd. Bratislava: Bradlo, 1992, 324 s. ISBN 80-7127-050-4. info
- TOFFLER, Alvin. Šok z budoucnosti. Translated by Stanislav Mundil. 1. vyd. Praha: Práce, 1992, 284 s. ISBN 80-208-0160-X. info
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2002/PSY152