FSS:PSY437 Úvod do projektivních technik - Informace o předmětu
PSY437 Úvod do projektivních technik
Fakulta sociálních studiíjaro 2002
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Vladimír Michal (přednášející), Mgr. Petra Voráčová, MBA (zástupce)
- Garance
- Mgr. Petra Voráčová, MBA
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Voráčová, MBA - Předpoklady
- základní znalosti z psychologie osobnosti a z psychodiagnostiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, M-HS)
- Psychologie (program FSS, M-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Osnova
- 1. Charakteristika projektivních technik ( 6 hodin )
- Diagnostické procedury širokopásmového přenosu: rozhovory a projektivní techniky. Psychometrický a projektivní přístup, interpretace vzorků a znaků chování.
- Teoretická východiska: pojetí projekce, psychoanalytický koncept, přínos tvarové psychologie, fenomenologie a hermeneutiky.
- Kritická hodnocení základních parametrů projektivních technik, problém standardizace a validizace. Výhody a nevýhody projektivních nástrojů v klinické práci, jejich využití pro vhled do struktury a dynamiky osobnosti. Výstupní informace jako diagnostické podněty, jejich verifikace a zpřesňování v klinickém kontextu.
- Klasifikace projektivních technik, typy jednotlivých kategorií. Demonstrace,praktická cvičení.
- 2. Projektivní techniky nejčastěji užívané v psychologické praxi ( 6 hodin )
- Konstruktivní a expresivní metody: Test tématické apercepce /TAT/ a jeho modifikace, kresba a malování / Baumtest, kresba postavy/
- Doplňovací metody: nedokončené věty, nedokončené příběhy
- Asociační techniky: asociační pokus ( a modifikace ), testy inkoustové skvrny /ROR, ZTT/
- Projektivní rozhovor
- Demonstrace, praktická cvičení
- 3. Úvod do aplikace Rorschachova a Zulligerova testu ( 12 hodin )
- (a) administrace, registrace odpovědí, inquiry, skupinová aplikace
- (b) analýza protokolu: signace, indexy pro interpretaci
- (c) interpretace: lokace, determinanty, obsahová řada, sukcese, typy apercepce a prožívání, znaky projevů probanda během administrace
- (d) specifické fenomény: selhání, "šoky", konfabulace, kontaminace, perseverace a iterace, infantilismy, specifické obsahy aj.
- (e) formulace diagnost. souhrnu v klinickém kontextu, nejčastější chyby v interpretaci, problém projektibility examinátora, metainterpretace
- (f) přehled některých diagnostických kategorií (kognitivní styly, motivace, sociabilita a typy sociálního chování, typy inteligence a speciální schopnosti, mentální retardace, lehké mozkové dysfunkce /LMD/, obecný syndrom organicity, neurotické a jiné poruchy
- (g) rozbor a hodnocení samostatných pokusů posluchačů
- ( V tomto tématickém okruhu jde o speciální tréninkový program )
- Literatura
- Michal,V.: Zulligerův tabulkový test, Trnávka u N.Jičína 1998
- Altman,Z.: Test stromu, Praha 1988
- Říčan,P. a kol.: Úvod do Rorschachovy metody, Bratislava 1988
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2002, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2002/PSY437