PSY482 Týmová práce SD 2

Fakulta sociálních studií
jaro 2006
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Ladislav Lakomý (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Ladislav Lakomý
Rozvrh
Út 8:00–9:40 U32
Předpoklady
Kurz je určen zejména studentům inovovaných kurzů projektu (Kurz je vypsán v souvislosti s realizací projektu Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů "Implementace systémového hlediska do vzdělávání při přechodu k udržitelnému rozvoji" registrační číslo CZ.04.1.03/3.2.15.1/0151).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 137 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uplatnit systémové myšlení při řešení aktuálně existujícího problému města (bydlení, doprava, revitalizace sídlišť, výstavba veřejných prostranství ap.), zejména ve vztahu k dlouhodobým rozvojovým plánům měst (strategické plány, plán místní Agendy 21 ap.), územnímu plánování a participaci veřejnosti v těchto procesech. Studenti se seznámí s problémem, je jim poskytnut návod, jak řešit problém pomocí systémového vidění a účastní se řešení problému pod vedením konzultantů z Nadace Partnerství a z Občanského sdružení Vaňkovka, partnerů projektu. Studenti vystupují v týmu v rolích podle úrovně své kvalifikace (BS/MS). Práce týmu FSS je koordinována s činností sesterských týmů partnerských univerzit: Fakulta architektury VUT (problematika brněnských brownfields) a Fakulta multimediálních komunikací UTB (tvorba filmových dokumentů). Kurz rozvíjí u studentů systémové myšlení a zvyšuje tím jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Navazující výuka: PSY133 Komplexní a dynamické systémy, PSY421 Modelování dynamických systémů
Osnova
  • 1. Zadání problémové situace z oblasti komunikace/participace města a občana, sestavení týmů, rozdělení rolí, zadání studia literatury. 2. Zapojení veřejnosti do přípravy územního plánu města Brna - Revitalizace řek a protipovodňová opatření (účast na kulatém stole pro odbornou i širokou veřejnost (28.2.) 3. Urbanistický model prof. Koutného zpětnovazební schéma struktury. Systémová dynamika ve filmech studentů FMK. 4. Veřejnost a územní plánování účast na kulatém stole pro odbornou veřejnost (23.3.) 5. Rozbor případové studie podle Stermana: Marná snaha řídit hustotu dopravy pomocí budování dalších cest. 6. Zapojení veřejnosti do přípravy územního plánu města Brna - Zastavitelná a nezastavitelná území - (účast na kulatém stole pro odbornou i širokou veřejnost (28.3.) 7. Workshop arch. Havliše o brněnských brownfields ve Vaňkovce. 8. Město Amélie z Monmartru simulační model individuálních aktérů. 9. Zapojení veřejnosti do přípravy územního plánu města Brna - Parky, stromořadí, veřejná prostranství (účast na kulatém stole pro odbornou i širokou veřejnost (25.4.) 10. Město jako vznikající struktura experiment z teorie komplexnosti. 11. Happening architekta Hurníka o udržitelném rozvoji. 12. Účast na akci Bylinková zahrada Tiree Chmelar, Valtice. 13. Zapojení veřejnosti do přípravy územního plánu města Brna - Pěší a cyklistická doprava, doprava v klidu (účast na kulatém stole pro odbornou i širokou veřejnost (30.5.) 14. Závěrečný seminář - komunikace poznatků z účasti na aktivitách Nadace Partnerství, partnera projektu. X. Kontakt s řešiteli postindustriálních územích v Grazu (vybraní studenti).
Literatura
  • STERMAN, John. Business dynamics : systems thinking and modelling for a complex world. Boston: McGraw-Hill, 2000, xxvi, 982. ISBN 0072311355. info
  • WALDROP, M. Mitchell. Complexity : the emerging science at the edge of order and chaos. Touchstone Book, 1992, 380 s. ISBN 0-671-76789-5. info
  • MEADOWS, Donella H. a Dennis L. MEADOWS. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. Edited by Jørgen Randers, Translated by Pavla Polechová - Libor Zvolánek. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 319 s. ISBN 8085794837. info
  • TUFTE, Edward R. Visual explanations :images and quantities, evidence and narrative. Cheshire: Graphics Press, 1997, 156 s. ISBN 0-9613921-2-6. info
  • TUFTE, Edward R. Envisioning information. Cheshire: Graphics Press, 1990, ii, 126 s. ISBN 0-9613921-1-8. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 264 s. ISBN 80-7178-291-2. info
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: 1. Účast na aktivitách virtuální zakázky Nadace Partnerství v přidělené týmové roli. 2. Zpracování průběžné (z každé aktivity) / závěrečné zprávy. 3. Obhajoba podílu na týmové zprávě na závěrečném kolokviu za účasti odborníků/aktérů participačního procesu.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/~lakomy
Konzultace průběžně na adrese: Ing. Ladislav Lakomý, lakomy@fss.muni.cz; Mgr. Martin Nawrath, martin.nawrath@ecn.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2006/PSY482