FSS:PSY478 Poradenské kazuistiky - Informace o předmětu
PSY478 Kazuistický seminář z poradenské psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2007
- Rozsah
- 0/2/0. ST 18:00--19:40 U23. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miroslava Čapková (přednášející)
- Garance
- PhDr. Miroslava Čapková
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Miroslava Čapková - Rozvrh
- St 18:00–19:30 U23
- Předpoklady
- psy407 Poradenská psychologie I && psy403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. && psy411 Pedagogická a "školská" psych.
Předpokládá se alespoň základní znalost témat a literatury k předmětu Poradenská psychologie, Vývojová psychologie, Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Pedagogická psychologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cíl : seznámit posluchače formou kazuistik s praktickými ukázkami poradenské práce s dětmi a mládeží, s jejich rodiči, s učiteli (v rámci školského i rodinného systému), s formami terapeutického poradenství; zprostředkovat jim dále osobní zkušenost s některými základními diagnostickými technikami a postupy, zejm. jak vypadá interpretace získaných výsledků v praxi.
- Osnova
- Tématické okruhy : - uvedení do problematiky poradenské práce (specifika této práce, průběh vyšetření, jak vypadají výstupy) - mladší školní věk (lateralita, somatoformní obtíže dětí a co s nimi, školní zralost /formy odkladu/ ) - specifické poruchy učení – formy poruch a školní úspěšnost, co je a není porucha učení a jak poznat rozdíl, postoje rodičů/učitelů k poruchám - specifické poruchy chování – ADD, ADHD, formy hyperkinetického syndromu - poruchy chování – co všechno může být podhoubím jejich vzniku, (praktické modelování konkrétní kazuistiky předložené lektorkou, půjde o skupinovou práci) - děti s mentálním postižením - disharmonický osobnostní vývoj - nadané děti - děti se somatickým postižením v běžné škole (integrace) - práce s rodiči – jak sdělovat výsledky jednotlivým typům rodičů - práce se školským systémem (učitelé, výchovní poradci, školní psychologové,...) (vítaná je aktivní účast posluchačů)
- Metody hodnocení
- Výstup : docházka (min. 80%), odevzdání seminární práce (v rozsahu min. 2 stran), zápočet
Nabídka témat seminární práce:
1) teoretické zpracování jedné z probraných oblastí (jednoho tématu), včetně shrnutí konkrétního přínosu pro vlastní osobní rozvoj a zhodnocení získaných poznatků ve vztahu k teorii
2) psychologická kazuistika dítěte (zpracovaná v rámci dosavadních teoretických zkušeností studenta) s návrhem možného řešení daného problému (praktické modelování)
3) reflexe celého předmětu (co posluchači zprostředkoval v osobních souvislostech a z hlediska přínosu ke studiu) - Informace učitele
- Základní literatura : vyplývá z předpokládaných znalostí témat výše uvedených předmětů. Basic literature: from the expected knowledge of mentioned courses
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2007/PSY478