FSS:PSY423 Psychologie osobnosti II - Informace o předmětu
PSY423 Psychologie osobnosti , výzkum a aplikace
Fakulta sociálních studiíjaro 2009
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martina Čavnická (přednášející)
PhDr. Ivana Poledňová, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející) - Garance
- PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Ivana Poledňová, CSc. - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 8:00–13:30 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Kurz je určen pro studenty magisterského studia psychologie. Cílem kurzu je prohloubit znalosti studentů ve vybraných tématech psychologie osobnosti, která budou představena z hlediska současných teoretických přístupů i empirických výzkumů. V seminářích budou diskutovány dílčí aspekty jednotlivých témat, diskuse bude věnována textům zadaným ke studiu i osobní reflexi daných témat studenty.
- Osnova
- Výuka je realizována v šesti tematických blocích, vždy 4 vyučovací hodiny 1x za 14 dní. 1. Hodnoty ve struktuře a dynamice osobnosti. Psychologie hodnot v kontextu motivace a nauky o charakteru. Metodologie zjišťování hodnot. Hodnoty charakteristické pro jednotlivé vzdělanostní, profesní, věkové a genderové kategorie lidí, příp. i odlišnosti etnické. Vztah hodnot k zájmům, potřebám, ideálům, společenským ideálům a paradigmatům dějin. 2. Funkce vůle a zvládání životních situací. Vztah vůle a seberegulace. Význam vůle pro dosahování běžných a dlouhodobých cílů. Síla vůle a její charakteristiky v náročných životních situacích. Vůle a hodnotová orientace, resp. hodnotová zakotvenost. Vůle a schopnost se efektivně rozhodovat. Základní volní vlastnosti, jejich charakteristika. 3. Vliv médií na postoje dětí a dospívajících. Seznámení s hlavními tématy výzkumů mediálních účinků na děti a dospívající: mediální násilí, genderové stereotypy v médiích, sexualita v médiích, reklama. Faktory ovlivňující míru mediálního působení: rodina, přátelé, socioekonomické prostředí, osobnost dítěte. Metodologická a etická úskalí zkoumání vztahu dětí a médií. 4. Narcismus a osobnost. Různé teoretické přístupy k narcismu. Výzkum narcismu u studentů. 5. Osobnost a profesní orientace. Teoretické vymezení a koncepty věnující se profesní orientaci u žáků a studentů. Faktory ovlivňující volbu povolání, etapy volby povolání. Možnosti zjišťování profesní orientace v období adolescence. 6. Osobnost a percepce kauzality. Teoretické přístupy k percepci kauzality, témata výzkumů v naší a zahraniční literatuře. Důsledky připisování příčin na úrovni intrapersonální (motivace k výkonu, deprese, stres) a interpersonální (odpovědnost, altruismus a agrese, akceptace a odmítání).
- Literatura
- PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002, 248 s. ISBN 8072900927. info
- FÖRSTERLING, Friedrich. Attribution : an introduction to theories, research, and applications. Philadelphia: Psychology, 2001, xiii, 242. ISBN 9780863777929. info
- Narcismus - vnitřní žalář :vznik poruchy, průběh a možnosti jejího překonání. Edited by Heinz-Peter Röhr - Petr Patočka. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 158 s. ISBN 80-7178-450-8. info
- ASSAGIOLI, Roberto. The act of will : a guide to self-actualisation and self-realisation. London: Psychosynthesis & Education Trust, 1998, x, 278. ISBN 0954291506. info
- Metody hodnocení
- Kurz je realizován formou přednášek a seminářů. V průběhu semestru studenti vypracují seminární práci na zadané téma. Kurz je ukončen písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2009/PSY423