PSY485 Subjektivita a diskurzivní analýza

Fakulta sociálních studií
jaro 2009
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Rozvrh
každé liché pondělí 14:00–17:40 U23
Předpoklady
Účast v kurzu předpokládá zájem o kvalitativní metodologii a o kritickou reflexi současného psychologického vědění a výzkumu. Vhodná, nikoliv však nutná, je základní znalost sociálního konstrukcionismu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je studující seznámit s hlavními směry diskurzivní analýzy, jejich teoretickými východisky a jejich praktickou aplikací v psychologické praxi a výzkumu. Na konci kurzu budou studující schopni porozumět tomu, jak je psychická a sociální realita konstruována v jazyce a diskurzu, a budou schopni tyto znalosti využít ve vlastním výzkumu. Kurz rozvíjí schopnost kritické reflexe psychologického výzkumu a praxe a podporuje využití inovativních výzkumných metod. Úvodní část kurzu je věnována představení východisek diskurzivní analýzy v „obratu k jazyku“ a v postmoderní teorii. Podíváme se na vztah mezi psychologií a postmodernitou a na to, jak vypadá postmoderní psychologie a postmoderní výzkum. V návaznosti na to se budeme věnovat hlavním směrům diskurzivní analýzy: Foucaultovské diskurzivní analýze, diskurzivní psychologii, konverzační analýze a kritické diskurzivní analýze. Stručně představíme jejich hlavní myšlenkové zdroje z oblasti lingvistiky, sociologie, feminismu a filozofie. Teoretické poznatky budou systematicky propojovány s praktickými ukázkami využití diskurzivní analýzy v psychologické praxi. V seminářích budeme pracovat společně či v malých skupinkách na analýzách vybraných textů – interview, učebnice, reklama, divadelní hry, ad. Vyzkoušíme si kombinaci diskurzivní analýzy s různými způsoby získávání dat (rozhovor, focus group, etnografický výzkum, psaní, kolektivní biografie). Studující si osvojí znalosti o konkrétních postupech kvalitativní analýzy textu, jejích stadiích, cílech a hodnocení validity. V závěrečné dvouhodině budou studující prezentovat analýzu vybraného textu, na které budou v průběhu semestru pracovat v malých skupinkách.
Osnova
  • 1. Co je to diskurzivní analýza? „Obrat k jazyku“ a „obrat k diskurzu“ v sociálních vědách a jejich důsledky pro psychologii. Vztah psychologie a postmoderní teorie. Charakteristika postmoderního výzkumu a jeho příklady. Představení hlavních směrů diskurzivní analýzy. Jak se diskurzivní analýza vztahuje k sociálnímu konstrukcionismu, k feminismu, k postmodernismu a ke kritické psychologii? 2. Diskurzivní analýza a nové pojetí jáství. Koncept „subjektu“ a „subjektivity“. Koncept „diskurzivní pozice“ a příklady jeho využití v psychologickém výzkumu subjektivity: analýza konverzace (Davies & Harré), analýza interpersonálních konfliktů (Davies), analýza maskulinní identity (Wetherell & Edley). Co je to diskurz? Různé definice diskurzu. 3. Foucaultovská diskurzivní analýza (FDA) a její teoretické zdroje: poststrukturalismus (Foucault, Butler), dekonstrukce (Derrida), psychoanalýza (Lacan), kritika mainstreamové psychologie. Příklady využití FDA v psychologii: výzkumy genderových vztahů (Hollway), školního a sexuálního násilí (Gavey, Hepburn), komunikace ve třídě a v manažerském týmu (Baxter). Stručné představení kritické diskurzivní analýzy a jejího využití při analýze dokumentů. 4. Konverzační analýza a její využití v psychologii: analýzy konverzací na lince první pomoci (Sacks), konverzace v psychoterapii a poradenství (Silverman). Diskurzivní psychologie (DP) a její zdroje: teorie mluvních aktů, sémiologie, etnometodologie a konverzační analýza. Využití DP v psychologii: výzkumy rasistického a sexistického diskurzu (Wetherell & Potter, Gill, Wetherell & Edley). 5. Postupy diskurzivní analýzy a jejich praktický nácvik. Typy studovaného materiálu a jejich volba. Vedení rozhovoru, nahrávání, přepis, kódování, interpretace. Postupy Foucaultovské diskurzivní analýzy (Parker, Willig). Postupy diskurzivní psychologie (Potter & Wetherell, Willig, Potter). Kritéria hodnocení kvalitativního výzkumu. 6. Prezentace studentských prací a společná diskuse.
Literatura
  • WOOFFITT, Robin. Conversation analysis and discourse analysis : a comparative and critical introduction. London: SAGE, 2005, 234 s. ISBN 0761974253. info
  • Qualitative psychology : a practical guide to research methods. Edited by Jonathan A. Smith. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2003, ix, 258. ISBN 0761972307. info
  • BURR, Vivien. Social constructionism. 2nd ed. London: Routledge, 2003, 229 s. ISBN 0415317606. info
  • Discourse as data : a guide for analysis. Edited by Simeon Yates - Stephanie Taylor - Margaret Wetherell. London: SAGE, 2001, iii, 338. ISBN 0761971580. URL info
  • WETHERELL, Margaret, Simeon YATES a Stephanie TAYLOR. Discourse theory and practice : a reader. London: SAGE, 2001, ix, 406. ISBN 0761971564. URL info
  • BAČOVÁ, Viera. Súčasné smery v psychológii :hľadanie alternatív pozitivizmu. 1. vyd. Prešov: Prešovská univerzita, 2000, 251 s. ISBN 80-88885-81-7. info
  • HENRIQUES, Julian. Changing the subject : psychology, social regulation, and subjectivity. New York: Routledge, 1998, xix, 352. ISBN 0415151384. URL info
  • POTTER, Jonathan a Margaret WETHERELL. Discourse and social psychology : beyond attitudes and behaviour. London: Sage Publications, 1987, 216 s. ISBN 0803980566. info
Výukové metody
Přednášky, domácí příprava (četba), praktická cvičení, skupinové diskuse.
Metody hodnocení
Kurz je ukončen zápočtem. Požadavky k získání zápočtu: aktivní účast v hodinách 30%, pravidelná příprava na semináře 30% (zejména četba doporučené literatury), v závěru kurzu prezentace nebo odevzdání vlastní analýzy 40% (interview, diskuse, článek, reklama).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2009/PSY485